Wikia

De Rode Ridder Wiki

Witte

14.189pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Witte
Paard.JPG
Naam Witte
Status Levend
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Biografie
Familie
Werk/beroep
Slachtoffers
Direct 2[1]
Indirect (onbekend)
Monsters (onbekend)
Dieren (onbekend)
In de stripreeks
Ontwerper Karel Biddeloo
Eerst gezien Het Gebroken Zwaard
Laatst gezien De Spookkrijgers
Verschijningen  ???

Witte, ook wel beter bekend als Johan van Horst's paard is het paard van Johan van Horst.

Biografie

Eerder leven

Voor de evenementen van Het Gebroken Zwaard (strip) had Johan een wit paard met rode teugels.

Als helper van Johan van Horst

21: De Wilde Horde: Johan van Horst's paard werd vergiftigd door Modred en Gnora. Johan had later nog een paard en die werd omgebracht met pijlen door de Picten.

Verschijningen

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Witte/Verschijningen

Ingekleurde reeks (zwart-wit)

Gekleurde reeks

Luxe uitgaves

Wetenswaardigheden

  • Vanaf De Wederopstanding kreeg Johan van Horst's paard de naam Witte.
    • Ironisch genoeg was dat tot nu toe het enige album waarin het naam van zijn witte paard genoemd werd.
  • Johans paard verscheen in de stripreeks meer dan elk ander dier. Hoe dan ook, Johans paard stierf soms of hij kocht een nieuw wit paard.
  • Johans paard stond niet op de originele cover van De Verboden Berg, maar wel op de hertekende cover.
  • Johan varieert soms ook van paard zoals in Hydra, wanneer Johan met Yago omgaat, in plaats van dat hij met zijn witte paard rijdt. Hiervoor zijn geen verklaringen gegeven, maar het is mogelijk dat Johan niet overal zijn paard mee naar toe kan nemen en dus Witte ergens achterlaat en dus niet nodig heeft.
  • Aan het eind van de Blauwe Heks is het paard zonder rode teugels te zien.
  • Witte is het derde paard van Johan met een naam. De eerste is Tintor en het tweede dier is Yago.
    • Als de ingekleurde albums van de originele reeks meegeteld worden, was Witte het eerste paard met een naam, ook al zou hij het veel later krijgen dan Tintor en Yago. Tintor, hoe dan ook, kreeg pas zijn naam toen Johan er nog over na moest denken.
  • Witte verscheen niet in De Amazones en Mensenjacht.
    • Mensenjacht is het enige album uit 2014 waarin Witte niet verscheen.
  • In elke reeks gebruikt Johan dit paard om minstens één persoon om te brengen.
  • Witte verschijnt in meer albums dan sommige hoofdpersonages. Hierdoor kan gezegd worden dat Witte ook een hoofdpersonage is, en dus het enige dierlijke hoofdpersonage.
  • Vanaf De Uitverkorene was Witte geen hoofdpersonage meer en zijn rol was overgenomen door een ander wit paard, genaamd Jago.

Achter de schermen

Johan en paard.jpg
Johan en zijn paard, Witte
  • De naam van Johan van Horst's paard was bevestigt als Witte in De Wederopstanding.
  • Johans paard is te zien in elke reeks en ook bij hertekende covers op de eerste bladzijde samen met zijn baas Johan.
  • In interviews bij Stripschrift 448 wordt Johans paard genaamd Witte vergeten door zowel Geert van Gheluwe als Claus Scholz. De naam van Witte was kort genoemd in De Wederopstanding. Hierdoor worden in deze interviews Johans witte paard gezien als een enkel wit paard, ondanks dat het 2 verschillende paarden zijn.

Verwijzingen en notities

Zie ook

DRR.jpg
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Witte.

Around Wikia's network

Random Wiki