Wikia

De Rode Ridder Wiki

Vlad Drakul

14.110pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Deze pagina is onder bewerking De Rode Ridder Wiki fixed deze pagina's!!.

Vlad Drakul
Drakul x.JPG
Naam Vlad Drakul
Bijnaam De Spietser
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Kleur ogen Blauw
Haarkleur Donkerpaars[1][2]/Zwart[3].
Biografie
Geboren in De Balkan[4], Zuid-Europa
Geliefde(s) Petra - Gezellin
Metra - Gezellin
Familie Vlad Drakul's vader - Vader
Vlad Drakul's voorouders - Voorouders
Werk/beroep Leider van Vlad Drakul's groep
Werkte samen met Chavajoth
Lid van Bahaal's groep
Lid van Demoniah's groep
Gestorven in Khara Khota, Mongolie
Doodsoorzaak Door een mokerslag op de grond dood gevallen door Johan van Horst
Slachtoffers
Direct 10[5]
Indirect 1[6]
Monsters Geen
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Karel Biddeloo
Eerst gezien Hydra
Laatst gezien Oude Vijanden
Verschijningen 3

Vlad Drakul was de hoofdvijand in de strip Hydra. Vanaf De Zoon van de Draak werkte hij samen met Demoniah. In Oude Vijanden maakte Vlad Drakul deel uit van een groep die Bahaal had opgericht om wraak te nemen op Johan van Horst.

Biografie

Eerder leven

Vlad Drakul was de laatste telg van het Geslacht der Drakenheersers. De Drakul's regeerden vanuit een kamp dat midden in de rivier stond. Door een oud verbond werden zij door het monster Hydra beschermd, maar alleen zolang er een Drakul heerste. Na de dood van zijn vader nam Vlad Drakul het bewind over. Net als zijn voorgangers regeerde hij met harde hand voor de kleinste misstap liet hij iemand doden, en zijn hoofd op een paal spietsen. Drakul had grootse plannen: hij wou zijn gebied verder uitbreiden. Hiervoor nam hij veel huurlingen in dienst en nam mensen gevangen die als slaven voor hem moesten werken. Hij liet verschillende vlotten bouwen waarmee hij stroomafwaards dorpen wou aanvallen. Vlad Drakul bezat ook een uitgebreid wapenarsenaal met onder andere vele ontplofbare stoffen. Net als zijn voorouders was Vlad Drakul ingeweid in de Zwarte Kunst. Hij gebruikte deze kennis echter niet want hij vond zichzelf al machtig genoeg[1].

Ontmoeting met Johan van Horst

Terwijl Vlad Drakul en zijn mannen nog druk bezig zijn met de voorbereidingen voor zijn veroveringsplannen, gebeurd het ondenkbare: de jonge slavin Sunya ontsnapt. Woedend stuurt hij enkele van zijn mannen achter Sunya aan. Waarna hij haar ouders lat onthoofden en spietsen. Op de volgende dag wordt Sunya weer terug gebracht naar het kamp, niet door Vlad Drakul's krijgers, maar door Johan van Horst. Vlad Drakul is verrast als Johan hem zijn diensten aanbied. Daar hij toch enkele van zijn krijgers aan Johan heeft verloren neemt hij hem in dienst. Als Johan vraagt of hij Sunya als slaaf mag houden vind Vlad Drakul dat goed. Even later toont hij zijn woonverblijf aan Johan, en onderwerpt hem gelijk aan een proef. Vlad Drakul's lijfwacht Bardaz valt Johan onverwachts aan, maar wordt door hem neergeslagen. Hierbij sneuveld Drakul's dure crystal. Vlad Drakul word razend en veroordeeld Bardaz ter dood, maar niet voordat hij hem een dolk tussen de ribben heeft gestoken[1].

Even later laat hij Johan kennis maken met Petra en Metra, zijn gezelllinen. Dan verteld hij de Rode Ridder wat meer over zijn plannen. Als Johan later die avond terugkeert naar zijn hut komt Metra naar hem toe. Zijn vraagt hem of hij Vlad Drakul wil doden, maar Johan stuurt haar weg. Als Metra terugkeert naar Vlad Drakul verteld zij hem dat Johan te vertrouwen is, Vlad Drakul had hierop gehoopt. De volgende dag wil Vlad Drakul zijn vlotten testen, dit loopt echter bijna fataal af. Het vlot is niet wendbaar genoeg en loopt bijna op de rotsen. Op het laatste moment grijpt Hydra in en brengt het vlot naar de oever. Ondanks deze tegenslag wil Vlad Drakul niet van zijn plannen afzien[1].

Nog diezelfde avond veraad Johan hem, samen met Petra en Metra brengt hij de slaven naar de vlotten, Hydra grijpt niet in omdat Sunya met hem kan communiceren. Op dat moment heeft Vlad Drakul veel wijn gedronken en slaapt. Johan schiet een vuurpijl in het wapenarsenaal, waarop het gehele kamp ontploft. Vlad Drakul overleeft de explosie en verzameld zijn overgebleven manschappen. Met een overgebleven vlot gaan ze achter de slaven aan. Ze bestoken Johan's vlot met vuurpijlen, maar worden op datzelfde moment door Johan met de katapult beschoten. Vlad Drakul's vlot zinkt en zijn mannen worden door Hydra opgegeten, Vlad Drakul zelf hoeft het monster niet te vrezen, en zwemt naar Johan's vlot. Aan boord van het brandende vlot komt het tot een gevecht tussen Vlad Drakul en de Rode Ridder. Vlad Drakul gebruikt zijn twee kromzwaarden en valt wild aan, daardoor heeft Johan heeft alle moeite om de dodelijke klingen af te weren. Na een hard gevecht weet de Rode Ridder Vlad Drakul in het gezicht te raken waarop hij de rivier in valt. Hydra duikt Vlad Drakul achterna en bengt hem naar de oever, om daarna voor altijd te verdwijnen. Naar deze nederlaag zweert Vlad Drakul wraak op Johan te nemen[1].

Jacht op Johan van Horst

Drakul Demoniah.jpg
Vlad Drakul met Demoniah en zijn huurlingen.

Vlad Drakul verbind de wond in zijn gezicht, en gaat aan het graven in de resten van zijn kamp. Daarbij vind hij zijn occulte boeken terug. Vlad Drakul slaagt erin de Demon van zijn voorouders op te roepen: Chavajoth. In ruil voor Vlad Drakul's ziel krijgt hij Demoniah om hem te helpen. Demoniah vind de Rode Ridder met de hulp van een kristallen bol, en brengt hen beiden met een windhoos naar het vissersdorpje waar Johan zich bevind. Johan is echter al samen met Merlijn en Sunya op weg naar de stad Khara Khota, in Mongolie. Daar willen zijn geheime kennis bergen voordat een ander dat doet. Vlad Drakul neemt de huurling ijzeren Rufus en zijn mannen in dienst, daarna varen zij achter Johan aan. Door de adem van Chavajoth gaat de reis ongewoon snel, en komen kort naar Johan en Merlijn in Mongolie aan. Na een kort gevecht met een groep Mongoolse strijders, trekt Vlad Drakul met zijn mannen de grotten in. Door verschillende hinderlagen verliest Vlad Drakul al zijn mannen, en staan hij en Demoniah er alleen voor[2].

Drakul 111.JPG
Vlad Drakul naar zijn dodelijke val.

Uiteindelijk vinden Vlad Drakul en Demoniah, de stad Khara Khota. Terwijl Merlijn en Demoniah elkaar in een patstelling houden, vechten Vlad Drakul en Johan het met het zwaard uit. De Rode Ridder blijft voordurend in de aanval en drijft hem een hoge trap op. Uiteindelijk valt Drakul van een hoge muur door Johan en blijft dood liggen[2].

Na zijn dood

Na zijn dood komt Vlad Drakul in De Hel. Daar wordt hij door Demoniah uitgekozen voor een wraakplan op Johan. Samen met Murena, Klingsor, Qrandar. Delira, De Obscurant en Yppolita, zal hij weer een kans krijgen om Johan te doden. Onder leiding van Demoniah gaat de groep naar de omgeving waar Johan op dat moment is. Hun wapens van vroeger hebben zij weer terug, net als drie dagen leven op de Aarde. Aangekomen in het dorpje Brettelburg, gaat Vlad Drakul de herberg binnen, daar hoort hij de koopman Yacob en zijn dochter Kara over Johan praten. Als een huurling genaamd Berzeba en zijn mannen hen lastigvallen, grijpt Vlad Drakul in en jaagt hen moeiteloos de herberg uit. Hierna verteld Yacob hem over Johan, die blijkbaar opgesloten zit in het kasteel Krödzkarr. Nadat hij en de anderen van de groep een groep soldeniers van graaf Ruffian hebben omgebracht, pakken zij hun paarden en gaan snel naar het kasteel toe[3].

Drakul xy.JPG
Vlad Drakul in Oude Vijanden

Aangekomen op Krödzkarr banen zij zich een weg naar de kerker waar Johan opgesloten zit. Tot hun verrassing is hun doelwit nergens te zien. Plotseling duikt de alchemist Rascal op en verdoofd hen met een kogel slaapgas. Daarna worden zij allemaal opgesloten. Nadat Ishtar, Galaxa en Johan graaf Ruffian zijn mannen en Rascal hebben gedood, laten zij Vlad Drakul en de anderen weer vrij. Omdat zij geen wapens meer hebben kunnen ze niets meer ondernemen. Een windhoos brengt hen terug naar De Hel, daar zullen zijn voor hun falen gestraft worden[3].

Cover verschijningen

Verschijningen

Stripreeks

Naam betekenis

Persoonlijkheid

Vlad Drakul is een man die zijn macht graag uitoefent. Hij liet zijn krijgers of slaven voor de kleinste fout onthoofden en spietsen. Hijzelf was van mening dat de situatie in zijn kamp er gewoon om vroeg. Vlad Drakul was woedend op Johan toen hij niet meer alles onder controle had in Hydra. Vlad Drakul zweerde wraak te nemen, iets wat Johan ook deed, sinds hij de ouders van een slavin had vermoord. Net als zijn voorouders had Vlad Drakul toegang tot Zwarte Kunsten, maar gebruikte die niet omdat hij geen deel van zijn persoonlijkheid aan de Machten van de Duisternis wilde geven.

In De Zoon van de Draak wilde Vlad Drakul wraak nemen. Hierdoor maakte het hem niets meer uit dat hij zijn ziel aan de demon Chavajoth zou moeten geven. Chavajoth geeft hem Demoniah ter ondersteuning. Vlad Drakul weet niet dat hij door de demon gebruikt wordt om aan geheime kennis te komen. Na zijn dood door Johan wil Demoniah wraak nemen, maar krijgt daar de kans niet voor.

In Oude Vijanden is Vlad Drakul te zien met andere leden die voor Bahaal werken. Vlad Drakul heeft niet meer zoveel macht als eerst, maar zijn persoonlijkheid is nog steeds hetzelfde: Johan vermoorden en dus wraak nemen voor zijn dood, wat door Johan kwam.

Kracht en sterkte

Vlad Drakul is in principe erg sterk. Hij vocht met twee kromzwaarden, die hij altijd bij zich droeg. Tijdens zijn gevecht met Johan in Hydra, had Johan al zijn krijgskunde nodig om de zwaarden af te weren. Ook overleefde Vlad Drakul een dodelijke zwaardslag van Johan in zijn gezicht. In Oude Vijanden had hij een man met één hand weggegooid.

Vlad Drakul's gevecht met Johan eindigde in zijn dood, maar aangezien het gevecht lang duurde kan hij gezien als een goede zwaardvechter.

Wetenswaardigheden

Waterpijp.JPG
Vlad Drakul rookt in Hydra.
  • Vlad Drakul was het eerste terugkerende personage die stierf door Johan van Horst in de stripreeks.
  • Hydra is de enige cover van zijn verschijningen waarbij hij niet verschijnt op de cover, een zelfde situatie als de latere Klingsor die meerdere kenmerken met Vlad Drakul deelt.
  • Vlad Drakul was niet de eerste spietser in de stripreeks, sinds De Zwarte Baron aan het eind van De Monsterman gespietst wordt door meerdere personen.
  • Vlad Drakul was het eerst personage die een getrouwd stel (Sunya's ouders) had omgebracht. De ander was Malegis de Mazan. Toevallig kwamen beide mannen om het leven door Johan van Horst.
  • Vlad Drakul samen met Klingsor en Pankraz Rauh werden niet omgebracht door Johan van Horst in hun eerste verschijning, maar in hun tweede verschijning.
  • In Hydra werkte hij helemaal voor zijn eigen en was dus zelf het meesterbrein, maar in De Zoon van de Draak begon hij te werken voor Chavajoth en dus waren beide Chavajoth en Vlad Drakul het meesterbrein.
  • Vlad Drakul samen met Klingsor zijn een van de 2 personages omgebracht door Johan die na hun dood nog moorden hebben gepleegt.
  • In De Zoon van de Draak werkte hij samen met Demoniah. Hoe dan ook, in Oude Vijanden voor Demoniah en had dus een lagere status dan Demoniah in plaats van dezelfde of bijna dezelfde.
  • Vlad Drakul is het enige lid die verschijnt in Oude Vijanden die voor zijn dood al met Demoniah had gewerkt (Qrandar, Yppolita, Delira en Murena waren geïntrodcueerd voordat Demoniah bestond en niet ten tijde van de stripreeks dat Demoniah heel belangrijk was. Daarin tegen werkte Klingsor en De Obscurant allebei voor Bahaal.).
  • Vlad Drakul is het enige personage vermoord door Johan die in elke strip waarin hij verscheen, iemand ombracht.
  • Vlad Drakul behoort tot een van de eerste personages die terugkeerd en later wordt vermoord door Johan.
  • Vlad Drakul is één van de eerste personages die "rookt". Vlad Drakul is hierdoor ook het enige personage in de gehele stripreeks die door Johan was omgebracht, terwijl hij een "roker" was.
  • Vlad Drakul noemde Johans naam in Hydra, ondanks dat hij zijn naam niet gezegd had. Het is mogelijk, maar onbekend of hij Sunya's gevoel hoorde en dus hierdoor Johans naam wist, aangezien Sunya Johans naam zei dat Vlad Drakul zat in haar eigen gedachten.

Achter de schermen

Verwijzingen en notities

Zie ook

DRR.jpg
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Vlad Drakul.

Around Wikia's network

Random Wiki