Wikia

BijSint-Joris

Bij Sint-Joris

"Dit in de aanloop naar het Vierde Tijdperk in deze reeks, namelijk met tekenaar Fabio Bono, waarvan het eerste album op 11 mei verschijnt."
Martin Hofman op Getekendereep.com[src]

Tijdperk IV: Fabio Bono draait om Fabio Bono als vervanger in de nieuwe reeks van voorganger Claus Scholz die werkte aan de Nieuwe reeks - Deel 1 (zie Tijdperk III: Claus Scholz). Fabio Bono begon zelf aan de Nieuwe reeks - Deel 2.

Geschiedenis

Achtergrond

Nieuwe stijl

Marc Legendre en Fabio Bono

250 - De Uitverkorene

Albums

Wetenswaardigheden

HGZ
Het album van Het Gebroken Zwaard was het begin van het normale formaat van de stripreeks. Vanaf De Uitverkorene veranderde dit formaat en werden de albums groter, iets dat ook zou gaan gebeuren bij Suske en Wiske later.
  • De naam van dit tijdperk was gegeven door Martin Hofman op Getekendereep.com.
  • Dit is het enige tijdperk waar de respectieve persoon (Fabio Bono) geen schrijver was voor De Rode Ridder stripreeks.
  • Fabio Bono is de enige persoon van de 4 tijdperken die niet mee had gedaan aan het tweede tijdperk van de reeks op een bepaalde manier.
  • Dit is het enige tijdperk zonder ongekleurde versies. Dit kan zijn in de reguliere stripreeks of in luxe edities.
  • Dit is het enige tijdperk waarbij een herdruk geen album was die behoorde tot de slachtoffers van Johan van Horst met een bevestigde naam waarin een personage stierf.
    • Saxan verscheen in De Uitverkorene, maar hij stierf pas in het volgende album, De Gevangene. Sinis verscheen ook in De Uitverkorene, maar had in dat album geen bevestigde naam en stierf net als Saxan in het volgende album, De Gevangene.
  • Dit is het tijdperk met de minsten herdrukken, met 1 (De Uitverkorene).
  • Dit is het enige tijdperk waarbij de respectieve persoon niet dezelfde taal sprak als zijn voorgangers, in dit geval de Nederlandse taal.
  • Dit is het enige tijdperk waarbij een album (De Vuurproef) dezelfde titel heeft als een eerder boek (De Vuurproef) van De Rode Ridder boekenreeks.
  • Dit is het enige tijdperk waarin een album (De Hellemond) dezelfde titel had als een boek dat nooit uitkwam (De Hellemond).
  • Dit is het enige tijdperk waarin een respectieve hoofdvijand en meesterbrein die een hoofdpersonage is (Malfrat de Wrange) zijn debuut maakt in het eerste album van het tijdperk.
  • Dit is het enige tijdperk waarin een respectieve hoofdvijand en meesterbrein die een hoofdpersonage is (Malfrat de Wrange) direct meerdere verschijningen maakte na zijn debuut.
  • Dit is momenteel het enige tijdperk zonder slachtoffers van Lancelot Du Lac.
  • Dit is het enige tijdperk waarin een respectieve hoofdvijand en meesterbrein die een hoofdpersonage is (Malfrat de Wrange) gebaseerd is op een boekenreekspersonage (Malfrat de Wrange).
  • Dit is het enige tijdperk waarin een respectieve hoofdvijand en meesterbrein die een hoofdpersonage is (Malfrat de Wrange) een slachtoffer maakte (Branhucar) die ook verscheen in een boek (De Vloek van Malfrat - Malfrat en Branhucar verschenen in het boek en Branhucar stierf door Malfrat in het boek).
  • Dit is het enige tijdperk waarin respectievelijk 2 hoofdvijanden en meesterbreinen verschijnen in het eerste album van het tijdperk: Bahaal en Malfrat de Wrange.
  • Dit is het enige tijdperk waarin Bahaal te zien is in het eerste album van het tijdperk (De Uitverkorene).
  • Dit is het enige tijdperk met losse luxe edities per album aan het begin van het tijdperk.
    • Dit is ook het enige tijdperk waarbij meer dan een enkele luxe editie beschikbaar was aan het begin van het tijdperk (2 luxe edities per album).
  • Dit is het enige tijdperk waarbij elk lid van Het Rode Ridder team Facebook gebruikt.
  • Dit is het enige tijdperk waarin Johan niet de hoofdvijand en meesterbrein uit het tweede album had vermoord.
  • Dit is het enige tijdperk waarin de namen van het team samen met de bedenker (Willy Vandersteen) staan op de cover.
  • Dit is het enige tijdperk waarbij het eerste album (De Uitverkorene) een Jubileum album is.
  • Dit is het enige tijdperk waarin een hoofdvijand en meesterbrein die een hoofdpersonage is, zijn debuut maakte in het eerste album van het tijdperk.
  • Dit is het enige tijdperk waarin de meeste hoofdpersonages zijn debuut maakte in het eerste album van het tijdperk (Jago, Malfrat de Wrange, Allis en Knif).
  • Dit is het enige tijdperk waarin de meeste hoofdpersonages verschenen in het eerste album van het tijdperk (90%).
    • In Tijdperk I: Willy Vandersteen verscheen alleen Johan in het eerste album als het enige hoofdpersonage die verscheen in een tijdperk. In beide andere 2 tijdperken waren meerdere hoofdpersonages absent. Dit had in beide gevallen ook te maken met het feit dat de personages niet geïntroduceerd waren in het eerste album van het respectievelijke tijdperk.
    • Ironisch genoeg, alle personages die waren geïntroduceerd als hoofdpersonages (Allis, Malfrat de Wrange, Jago en Knif) waren niet absent, terwijl een eerder hoofdpersonage (Merlijn) wel absent was. Merlijn werd echter wel genoemd in De Uitverkorene.
  • Dit is momenteel het enige tijdperk waarin Johan geen enkele hoofdvijand en meesterbrein in heeft vermoord.
  • Dit is het enige tijdperk waarin een vrouwelijk hoofdpersonage (Allis) haar debuut maakte in het eerste album van het tijdperk.
  • Dit is het enige tijdperk waarin een vrouwelijk hoofdpersonage (Allis) gebaseerd is op een boekenreeks personage (Allis uit De Vloek van Malfrat en De Gevangene van de Sultan).
  • Gedurende een interview met Marc Legendre en Fabio Bono, noemde Karoline Hofmans echter Martin Lodewijk en Claus Scholz tijdens het interview.
  • Dit is het enige tijdperk waarin Koning Arthur werd genoemd, maar niet verscheen in persoon.
  • Dit is het enige tijdperk waarin de hoofdvijand en meesterbrein uit het eerste album niet stierf of zijn status onbekend is.
  • Dit is het enige tijdperk waarin de hoofdvijand en meesterbrein uit het eerste album een terugkerende personage is, in plaats van een eenling personage.
  • Dit is het enige tijdperk waarin de hoofdvijand en meesterbrein uit het eerste album een terugkerende personage is en een ander terugkerend personage vermoord.
  • Dit is het enige tijdperk waarin de hoofdvijand en meesterbrein (Malfrat de Wrange) en het hoofdpersonage (Johan) in de reeks in hetzelfde album een of meerdere terugkerende personages in vermoorden: Johan vermoord Sinis en Saxan en Malfrat de Wrange had Branhucar vermoord.
  • Dit is het enige tijdperk met de langste tijd van een reguliere hoofdvijand en meesterbrein (Malfrat de Wrange).
  • Dit is het enige tijdperk waarin momenteel maar een respectieve hoofdvijand en meesterbrein in verschijnt (Malfrat de Wrange).
    • Ook al verscheen Bahaal in het tijdperk, hij was niet vijandig tegen Johan of De Ridders van De Ronde Tafel.
    • Als Bahaal wordt meegeteld bij dit tijdperk, heeft dit tijdperk nog steeds de minste hoofdvijanden en meesterbreinen voor een tijdperk, met maar 2 (Malfrat de Wrange en Bahaal).
  • Doordat Bahaal nog niet gezien was al hoofdvijand en meesterbrein in dit tijdperk, zou Malfrat de Wrange technisch gezien de eerste hoofdvijand en meesterbrein zijn die een hoofdpersonage is. Ironisch genoeg, was hij als laatste van de drie hoofdvijanden en meesterbreinen geïntroduceerd die ene hoofdpersonage zijn of waren.
  • Dit is momenteel het enige tijdperk waarin de respectieve hoofdvijand en meesterbrein die een hoofdpersonage is, geen vijand is van De Ridders van De Ronde Tafel. De respectieve hoofdvijand was echter een vijand van Johan en Allis.
  • Dit is momenteel het enige tijdperk waarin Koningin Guinevere niet genoemd werd of te zien was in persoon.
  • Dit is het enige tijdperk waarin de hoofdvijand en meesterbrein uit het eerste album (Malfrat de Wrange) niet verantwoordelijk voor de dood was van eenling personage (Branhucar) in zijn debuut.
    • Dit is hierdoor ook het enige tijdperk waarin de hoofdvijand en meesterbrein uit het eerste album verantwoordelijk voor de dood van een personage in het tweede album en de enige keer dat een hoofdvijand en meesterbrein een terugkerend personage vermoord.
  • Dit is het enige tijdperk waarin de hoofdvijand en meesterbrein uit het eerste album direct verantwoordelijk voor meerdere moorden na zijn eerste moord.
  • Tot op heden bevat elk album van de cyclus Johan met een bebloed zwaard in elk album.
    • Van al deze albums is alleen De Vuurproef het enige album waarin Johan een bebloed zwaard in een flashback. In De Uitverkorene had Johan kort een bebloed zwaard toen hij de rover aanviel met zijn zwaard.
  • Dit is het langste tijdperk waarin sinds het begin van het tijdperk Johan voor het langst geen enkele hoofdvijand en meesterbrein heeft vermoord, momenteel met een aantal van 7 albums. Met de dood van Hul in Het Offer kwam dit tot een einde. In het album daarna, De Onmogelijke Opdracht zou Johan uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor de dood van Malfrat de Wrange.
    • Dit is niet te verwarren met het record waarin Johan voor de langste tijd geen personen had vermoord: vanaf Zygmud en de Beren van Kragero tot en met De Dame van de Poorten, een aantal van 5 albums. Johan had in een flashback al meerdere moorden gepleegd die niet te zien waren in De Uitverkorene, maar pleegde voor het eerst een moord in de originele tijdlijn in het album De Gevangenen, het vervolg. Daarna vermoorde Johan nog in De Vuurproef (in een flashback) en daarna in De Heks en Merlijn.
  • Dit is momenteel het tijdperk waarin Johan in de kortste tijd Vikings in had vermoord, namelijk in het 6de album van het tijdperk.
  • Dit is momenteel het enige tijdperk waarin Johan geen beer of wolf in had vermoord.
  • Dit is het enige tijdperk waarin Witte geen verschijning in maakt.
    • Tot op heden, verschenen Koning Arthur, Galaxa, Demoniah ook niet als hoofdpersonages of als terugkerende personages in dit tijdperk.
  • Dit is het tijdperk met de meeste stijlbreuk in de stripreeks: Johan, Lancelot, Bahaal en Merlijn veranderen allemaal in hun gezichtskenmerken.
  • Dit is het enige tijdperk waarin een stripreeks personage (Jago) niet gebaseerd is op een boekenreeks personage die een mens is.
  • Dit is het enige tijdperk waarin een hoofdpersonage die een hoofdvijand en meesterbrein is niet zijn debuut maakte in het midden van een tijdperk.
  • Dit is het enige tijdperk zonder een debuutalbum van een schrijver. Marc Legendre maakte eerder zijn debuut tijdens het derde tijdperk.
  • Dit is het enige tijdperk zonder Kerwyn.
  • Met uitzondering van Jago en Merlijn verschijnen alle hoofdpersonages in alle albums tot op heden (De Heks en Merlijn).
  • Allis is het enige hoofdpersonage van De Uitverkorene cyclus die nooit iemand had vermoord tot op heden.
    • Merlijn had ook niemand vermoord in De Uitverkorene cyclus, maar had wel eerder slachtoffers in de stripreeks.
  • Dit is het enige tijdperk met een formaat aanpassing. Zo werden de albums groter dan voorheen.
  • Dit is het eerste en enige tijdperk waarin Johan verantwoordelijk is voor de dood van een hoofdpersonage (Malfrat de Wrange).
  • Dit is het eerste en enige tijdperk waarin de Ninja fout niet verscheen bij het begin van het tijdperk.
  • Dit is het enige tijdperk met het digitaal inkleuren van de stripreeks.
  • Vanaf dit tijdperk verschijnt Johan op minder ex-librissen dan bij de voorgaande reeksen. Dit komt omdat de titel meer centraal staat zoals bij De Gevangene waarin Malfrat Allis gevangen houd en De Hellemond waarop Allis te zien is op de Hellemond.
  • Dit is het enige tijdperk waarbij de cover volledig gebruikt wordt.
    • Bij het vorige tijdperk, van Claus Scholz werd de cover bijna helemaal gebruikt.
  • Dit tijdperk heeft voor de langste tijd dezelfde tijd de hoofdvijand en meesterbrein van een album aangehouden, met Malfrat de Wrange voor 8 albums achter elkaar.
    • Hierdoor versloeg Malfrat Demoniah die in 6 albums achter elkaar verscheen tijdens Karel Biddeloo's reeks.
    • Dit is de eerste en enige keer dat dit in het begin van een tijdperk gebeurde.
    • Hul was ook de hoofdvijand en meesterbrein in Het Offer. Hij deelde de titel met Malfrat.
    • Met de dood van Malfrat, zal De Hellehond het eerste album zijn de in de Nieuwe reeks - Deel 2 waarbij Malfrat niet de hoofdvijand en meesterbrein van een album is.

Verwijzingen en notities

Zie ook