Wikia

JohanPromo De Rode Ridder's zwaard staat in dienst.

Thorwald
Thorwald Dijkenland
Naam Thorwald
Bijnaam Thorwald de Wrede
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Biografie
Familie Onbekend
Werk/beroep Leider van een groep Vikings
Werknemer(s) Vikings
Doodsoorzaak Aangevallen door Johan van Horst in het lichaam, daarna verdronk tot op de bodem van het meer
Slachtoffers
Direct 3[1]
Indirect Onbekend
Monsters Geen
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Karel Biddeloo
Eerst gezien De Schat van Dijkenland
Laatst gezien De Schat van Dijkenland
Verschijningen 1

Thorwald was de meesterbrein en hoofdvijand uit De Schat van Dijkenland.

BiografieEdit

Eerder levenEdit

Thorwald was de aanvoerder van een groep vikings, hij stond bekend om zijn wreedheid. Op een nacht zagen hij en zijn mannen een vallende ster neerkomen in het moeras. Thorwald was de enige die erbij durfde te komen. Vanuit de meteoriet hoorde hij een stem, die zij dat hij een stuk van de steen in zijn bijl moest plaatsen. Vanaf dat moment zou hij niet te verslaan zijn. Thorwald was nu zeer machtig, maar dat zou hem uiteindelijk het leven gaan kosten de steen teerde van zijn levenskracht. Zijn rechterhand begon een misvormde klauw te worden, om dat te verbergen droeg hij een handschoen. Tijdens een van zijn plundertochten vermoorde Thorwald de kluizenaar Qurth. Het huisdier van Qurth, de sprekende Vlaamse gaai Wuiten, wilde wraak op hem nemen, Wuiten werd daarbij met een net gevangen. Thorwald trok verder op zoek naar plunderbuit[2].

Ontmoeting met Johan van HorstEdit

Na enige tijd sloegen de Vikings hun kamp op. Thorwald's mannen begonnen onrustig te worden, ze wilden hun deel van de buit. Gunnar en Jarl maakten van de gelegenheid gebruik om Thorwald ertoe te dwingen om de buit te verdelen. Thorwald wist zijn mannen met een toespraak weer aan zijn kant te krijgen, waarna hij Gunnar en Jarl uitdaagde. De twee waren niet bang voor Thorwald en vielen aan. Thorwald onthoofde Gunnar met één slag van zijn bijl. Ook Jarl kwam om het leven door een klap van Thorwald's bijl[2].

Hierna ging Thorwald terug naar zijn kamer. Daar kon hij na lange tijd weer zijn handschoen uittrekken. Zijn rechterhand zag eruit als een misvormde klauw. Even later bemerkte Thorwald een indringer. Woedend beval hij zijn Vikings om de man te vangen, maar Johan ontsnapte. Thorwald verzamelde zijn mannen en liet ze overal zoeken naar de indringer. De enige plek waar hij kon zijn was op het nabije kasteel. Hij stuurde enkele van zijn mannen naar het kasteel om er binnen te dringen. Gedurende de nacht zouden ze het kasteel moeten veroveren en de schattendief opsporen. Thorwald ging zelf niet mee omdat hij zijn schat wilde bewaken[2].

DoodEdit

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Gevecht met Thorwald
Blue Glass Arrow Hoofd artikel: De dood van Thorwald
Johan x Thorwald
Johan steekt Thorwald dood neer, wat leid naar zijn dood en ondergang.

Tot verrassing van Thorwald komt Johan uit eigen beweging naar zijn kamp toe. Bij zich heeft hij de Vikings die het kasteel moesten overvallen. Die hadden Johan en de kasteelbewoners gevangen genomen. Johan daagde Thorwald uit tot een gevecht op leven en dood. Aan boord van de Drakar vochten de twee mannen het uit. Tijdens het gevecht hakte Johan het ankertouw van het schip door midden, zodat Thorwald's mannen zich niet in de strijd zouden mengen. De kansen waren gelijk, maar uiteindelijk struikelde Johan over de kist met buit die nog op het dek stond. Thorwald wilde toeslaan, toen Wuiten hem net even kon afleiden. Johan zag zijn kans en stak Thorwald neer. Thorwald was nog in leven en viel over de lening van het schip. Hierbij verloor hij zijn bijl en handschoen. Voordat hij in het water verdween riep Thorwald een vloek uit over zijn bijl en de handschoen. In de toekomst zouden deze twee voorwerpen weer gevonden worden en dood en verderf zaaien[2].

Na zijn doodEdit

De Schat van DijkenlandEdit

Door de dood van Thorwald had Johan de dood van Qurth gewroken. Hierdoor kon Wuiten een vrij bestaan hebben met Wuitin[2].

VerschijningenEdit

StripreeksEdit

Andere verschijningenEdit

WaterlandEdit

Naam betekenisEdit

  • Thor komt van de oppergod Thor. Wald komt van "heersen". Dus de betekenis is Thor heerst.
    • Thor's naam werd ook genoemd in de strip waarin Thorwald verscheen.

PersoonlijkheidEdit

Thorwald stond bekend om zijn wreedheid. Samen met zijn manschappen plunderde hij de nederzettingen langs de kust, op zoek naar buit. Thorwald kende geen genade als zijn eigen mannen zich tegen hem keerden.

Kracht en sterkteEdit

Al voor de vondst van de meteoriet, had Thorwald een zware dubbel-bladige bijl bij zich. Nadat hij een stuk van de meteoriet in zijn bijl had gedaan werd hij onoverwinnelijk. Thorwald was erg sterk, en kon de bijl ook naar zijn vijanden werpen. Hij wist Gunnar met één slag te onthoofden. De materie uit de meteoriet voedde zich echter met zijn levenskracht. Thorwald zou vroeg of laat omkomen doordat hij zijn bijl gebruikte.

WetenswaardighedenEdit

Achter de schermenEdit

Zie ookEdit

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Thorwald (De Schat van Dijkenland).

Around Wikia's network

Random Wiki