Wikia

Thoran
Thoran
Naam Thoran
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Biografie
Familie Nabor - Broer
Karin - Aangenome dochter
Werk/beroep Leider van de sekte van De Gouden Sikkel
Gestorven in Gawijns kasteel
Doodsoorzaak Neergestoken met een zwaard door Johan van Horst
Slachtoffers
Direct 1[1]
Indirect Geen
Monsters Geen
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Willy Vandersteen
Eerst gezien De Gouden Sikkel
Laatst gezien De Gouden Sikkel
Verschijningen 1

Thoran was de leider van de sekte van De Gouden Sikkel.

Biografie

Eerder leven

Ergens in zijn leven richtte Thoran de sekte van de Gouden Sikkel op. De sekte werd zeer machtig. Zo aanbaden de sekte de maretak en brachten er mensenoffers aan. Thoran had een broer genaamd Nabor en een aangenomen dochter: Karin. Als toekomstige man van Karin duidde hij Gildor aan. Thoran's rechterhand was Lothar[2].

Op een dag voorspelde hij dat de dochter van de burchtheer Gawijn op haar elfde verjaardag zou sterven. Hiervoor zou hij met de hulp van zijn handlangers wel zorgen. Als Hilde op het punt staat elf te worden, laat Gawain bodes op zoek gaan naar enkele dappere ridders waarvan hij gehoord had. Thoran's mannen vermoorden één van de bodes, waarna zijn broer Nabor zich als Rolf van Herzele voordoet en naar Gawain's burcht gaat[2].

Ontmoeting met Johan van Horst

Zijn mannen nemen Johan gevangen, die wilde Thoran en zijn sekte bestrijden. Thoran wil hem offeren maar Karin neemt hem als slaaf, zo is de ridder voorlopig gered. Thoran en Lothar rekenen erop dat Gildor wel met Johan zal afrekenen maar hun plan mislukt. Gildor, Karin en Johan werken samen en vluchten uit Thorans kamp[2].

Dood

Johan x Thoran
Johan steekt Thoran neer met zijn zwaard.

Niet lang daarna is Hilde jarig en zullen Thoran en zijn broer toeslaan. Ondanks de hulp van Johan kunnen Nabor, Gawijn en de andere ridders hun misleiden. Thoran komt de burcht in met hulp van Nabor. Samen namen Thoran en Nabor, Gawijn en zijn dochter gevangen. Johan kan alleen nog ingrijpen. Daarbij leid het tot een gevecht komt tussen hem en Nabor. Zijn broer kan niet tegen Johan op. Dan grijpt Thoran in. Hij werpt zijn sikkel, maar Johan bukt en zo treft hij zijn eigen broer in het voorhoofd. Thoran wil wraak nemen en rent naar Hilde en Gawijn om hen te doden, maar Johan is sneller en steekt hem neer met zijn zwaard[2].

Na zijn dood

Na zijn overlijden, kwamen ruiters van Gawijn naar het kamp van De Gouden Sikkel sekte toe. Hierdoor raakte ze op de vlucht en kwam er een einde aan Thorans plannen. Er kwam ook rust in het gebied[2].

Verschijningen

Stripreeks

Naam betekenis

De naam Thoran is een zeldzame naam en wordt nauwelijks gebruikt. Het is ook onbekend waarvan de oorsprong is en wat de naam eigenlijk betekent.

Persoonlijkheid

Thoran was de aangenomen vader van Karin. Karins ouders waren volgens Thoran omgekomen door Gawijn. Thoran gaf veel om zijn aangenomen dochter Karin, maar zijn haat voor kasteelheer Gawijn was enigszins belangrijker voor hem. Dit bracht hem uiteindelijk naar zijn ondergang.

Kracht en sterkte

Thoran was de eigenaar van een Gouden Sikkel. Deze gebruikte hij aan het eind van het verhaal om Nabor om te brengen, bij wie het eigenlijk de bedoeling was dat Johan van Horst zou omkomen.

Thoran kon ook goed met een zwaard omgaan. Hoe dan ook, Johan trof hem snel wanneer hij tegelijkertijd Hilde en haar vader Gawijn wilde ombrengen.

Wetenswaardigheden

Achter de schermen

Verwijzingen en notities

Zie ook

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Thoran.