Wikia

Sid Yessoef
Sid Yessoef
Naam Sid Yessoef
Bijnaam Sid Yoessef[1]
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Haarkleur Zwart
Biografie
Geboren in Jeruzalem[2]
Familie Sid Yoessef - Broer
Werk/beroep Koopman
Rovershoofdman
Werknemer(s) Saracenen
Gestorven in De Woestijn
Doodsoorzaak Aan het hoofd getroffen met de kei uit een katapult door Zora
Slachtoffers
Direct Onbekend[3]
Indirect Onbekend[4]
Monsters Geen
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Karel Biddeloo
Eerst gezien Fata Morgana
Laatst gezien Fata Morgana
Verschijningen 1

Sid Yessoef was de broer van Sid Yoessef.

Biografie

Eerder leven

Sid Yessoef was de broer van de handelaar Sid Yoessef. Niemand wist dat ze broers waren. Zo konden ze soms van plaats verwisselen. Hij gebruikte dan de naam van zijn broer en was de heer van het fort Qal At el Morqah. Om zoveel mogelijk winst te maken handelde hij niet alleen met de Tempeliers en Hospitaalridders, maar ook met de Saracenen. Om de beurt waren ze de hoofdman van een groep Saracenen. Ze deden een speciale drank in de waterzakken van karavanen. De drank zorgde ervoor dat de karavaanleden dachten een oase in de verte te zien was. Als ze ver in de woestijn gelopen waren, kwamen ze van de dorst om het leven en hoefden de Saracenen alleen nog maar de spullen van de dode mensen te stelen. Omdat er altijd wel één van de twee broers in het fort was, kon niemand hen beschuldigen[5].

Ontmoeting met Johan van Horst

Terwijl zijn broer Johan van Horst als gast heeft, beroofd Sid Yessoef weer een karavaan. Hierbij blijft er een getuige in leven. Het is Zora waarvan de ouders van de dorst zijn omgekomen. Zora ziet het gezicht van Sid Yessoef en denkt dat hij Sid Yoessef is. Later beschuldigt ze Sid Yoessef, maar die heeft dankzij Johan een getuige ervan dat hij onschuldig is. De broers proberen hierna enkele keren Zora en Johan te doden. Alle pogingen mislukken echter. Later terwijl Johan gevangen genomen is door zijn broer (Sid Yoessef), wil Sid Yessoef de karavaan van Kafar beroven. Zoals eerdere keren hadden ze hun speciale drank in de waterzakken gedaan. Zora en de woestijngids Birr-Birr wilde de karavaan stoppen, maar dankzij de drank zijn de karavaanleden niet voor rede vatbaar. De twee werden neergeslagen, waarna de karavaanleden verder de woestijn in rende. Terwijl steeds meer mensen van de uitputting neervallen komen Sid Yessoef en zijn mannen eraan. Hij lacht om Zora en Birr-Birr en zegt hen wie hij is. Op dat moment verschijnt ook Johan die Sid Yoessef inmiddels omgebracht had. Johan laat zijn paard op Sid Yessoef afstormen om hem een dodelijke slag met zijn zwaard te geven. Zora is sneller en schiet hem een kei tegen het hoofd met de katapult van Birr-Birr. Sid Yessoef sterft en valt van zijn paard af. Al zijn mannen worden door de Hospitaalridders opgepakt[5].

Na zijn dood

Zora was gelukkig, aangezien ze dood van haar familie had kunnen wreken[5].

Verschijningen

Naam betekenis

  • Sid is een Engelse jongensnaam en een "verkorting van Sint Denis".
  • Yessoef is geen bestaande naam.

Persoonlijkheid

Sid Yessoef gebruikte nooit zijn echte naam. Hij en zijn broer leken zoveel op elkaar dat niemand het verschil merkte als ze van plaats verwisselden. Als rovershoofdman was Sid Yessoef genadeloos en liet geen getuigen achter.

Kracht en sterkte

Sid Yessoef en zijn mannen kwamen als de karavaanleden al dood of bijna dood waren. Zo hoefden ze niet te vechten voor hun buit. In zijn gevecht met Johan gebruikte hij een kromzwaard.

Wetenswaardigheden

Sid Yessoef 001
Sid Yessoef wordt vermoord door Zora en niet door Johan.
  • Zijn naam "Sid" is mogelijk een verwijzing naar de Sids uit de boekenreeks. Dit was echter nooit bevestigt, aangezien schrijver Karel Biddeloo overleden was.
  • Sid's tweede naam heeft dezelfde letters als zijn tweelingbroer, maar omgedraaid.
  • Sid Yessoef's dood komt door Zora en niet door Johan van Horst. Zora slaat eerder toe dan Johan en dus heeft ze hiermee wraak genomen op wat hij Zora's familie heeft aangedaan. In de tekstballon staat ook dat Zora eerder toeslaat dan Johan.
  • Zijn gezicht was pas in het album te zien na de dood van zijn broer, Sid Yoessef. Dit was mogelijk gedaan aangezien de broers sprekend op elkaar leken en zodat de lezers geen verwarring hadden wie nou wie was.
  • Sid Yessoef is een van Johans "bijna" slachtoffers waarin hij faalde. Johan, hoe dan ook, is wel indirect verantwoordelijk voor zijn dood, aangezien hij Zora vrij liet van zijn broer Sid Yoessef.

Achter de schermen

Verwijzingen en notities

  1. Hij verwisselde regelmatig van plaats met zijn broer
  2. De twee broers woonden daar, dus zijn ze waarschijnlijk ook in Jeruzalem geboren
  3. Aangezien zijn groep verantwoordelijk was voor de dood van vele personen, is het zeer waarschijnlijk dat hij zelf ook personen ombracht.
  4. Het is niet bekend hoeveel mensen hij in de woestijn heeft laten sterven
  5. 5,0 5,1 5,2 Fata Morgana

Zie ook

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Sid Yessoef.