Wikia

Raniar
Raniar 001
Naam Raniar
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Haarkleur Grijs
Biografie
Familie Onbekend
Werk/beroep Stroper
Lid van Demoniah's groep
Leider van een groep
Gestorven in Kasteel Horst
Doodsoorzaak Doorstoken met een zwaard door Johan van Horst
Slachtoffers
Direct 1[1]
Indirect Onbekend
Monsters Geen
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Karel Biddeloo
Eerst gezien Prins der Duisternis
Laatst gezien Prins der Duisternis
Verschijningen 1

Raniar was een van de vijanden uit Prins der Duisternis.

Biografie

Eerder leven

Raniar en zijn mannen werden door Demoniah ingehuurd om in de streek Horst te stropen. Ze werkten opzettelijk erg driest. Om de bewoners van het kasteel kwaad te maken hadden ze hun vallen gewoon langs de wegen neergezet. Ook hadden Raniar en zijn handlangers een jachtopziener omgebracht[2].

Ontmoeting met Gillis

Nadat Raniar al enige tijd in Horst werkzaam was moesten hij en zijn mannen naar De Herberg van Nieuwrode komen. Daar maakten ze kennis met Marianus Gillis de drossaard. Raniar's mannen moesten de soldaten van Gillis vervangen omdat die niet tegen de ridders van Horst op konden. Na een korte bespreking gingen ze samen op weg naar de Galgenberg, daar wachtte Demoniah al op hen. Voordat ze gingen stak Raniar nog de waard Bram neer met een werpmes. Bram was immers een belastende getuige geweest van hun ontmoeting, dus hierdoor moest hij sterven. In het huis op de Galgenberg maakten Raniar, Gillis en Demoniah verdere plannen. Vermomd als soldeniers hielpen Raniar en zijn mannen Gillis met zijn werk. Ze beroofden de boeren van de streek. Ook staken ze huizen in brand en mishandelden ze de boeren. Een grote groep streekbewoners zocht toevlucht in het Kasteel Horst[2].

Dood

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Gevecht met Raniar
Johan x Raniar
Johan steekt Raniar neer met zijn zwaard.

Raniar wilde het kasteel kort voor het begin van de dag binnenvallen en iedereen vermoorden. De bewoners waren echter al door Galaxa gewaarschuwd. Toen Raniar en zijn mannen het binnenplein opliepen stormden de ridders van Horst naar buiten. Ook kapitein Viktor met zijn soldaten en boer Coene en zijn zoons vielen hen aan. Tijdens het gevecht kwamen Raniar en Johan van Horst tegenover elkaar te staan. Na een kort gevecht stak Johan met zijn zwaard door Raniar heen[2].

Na zijn dood

Na een kort onderzoek ontdekte Johan het teken van Bahaal op Raniar's borstkas[2].

Verschijningen

Stripreeks

Naam betekenis

Raniars naam bestaat niet. Het is onbekend wat de naam Raniar betekent.

Persoonlijkheid

Raniar was vrij ongeduldig en had er geen enkel probeem mee mensen te vermoorden. Ook was hij niet bang voor een aanval op kasteel Horst. Raniar liet geen belastende getuigen achter bij zijn werk. Hierom werden zowel Bram als ook een jachtopziener door hem en zijn mannen omgebracht.

Kracht en sterkte

Raniar gebruikte een zwaard en werpmessen.

Wetenswaardigheden

  • Raniar was de enige persoon vermoord door Johan van Horst in het album Prins der Duisternis.
  • Raniar heeft een grijze vlasbaard, op sommige plaatjes is deze niet ingekleurd en op enkele plaatjes zelfs helemaal weg.
  • Raniars dood lijkt op die van Beyre uit De Zwarte Toren. Beide personages werden doormidden gestoken door Johan van Horst.
  • Toen Raniar was vermoord door Johan wist hij niet wie hij was. Het is onbekend of Johan er uiteindelijk achter kwam dat hij Raniar heette.
  • Raniar is momenteel het enige slachtoffer van Johan van Horst die een terugkerend personage had vermoord.
  • Het is onbekend of Raniar meer moorden had gepleegd naast Bram.
  • Raniar is de eerste persoon die moord (Bram) in de strip, maar Raniar was zelf de laatste persoon die stierf in de strip.
  • Raniar is het enige slachtoffer met een naam van Johan die Bahaal's teken draagt.
    • Eerder bracht Johan een persoon om zonder een bevestigde naam die Bahaals teken droeg in Het Grote Geheim.

Achter de schermen

Verwijzingen en notities

Zie ook

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Raniar.