Wikia

JohanPromo.jpg Dit artikel heeft foto's
Foto(s) nodig: niet specifiek
JohanPromo.jpg

Radjar
Radjar 001.JPG
Naam Radjar
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Biografie
Familie Onbekend
Werk/beroep
Doodsoorzaak Neergestoken met een zwaard door Johan van Horst
Slachtoffers
Direct 9[1]
Indirect (onbekend)
Monsters (onbekend)
Dieren (onbekend)
In de stripreeks
Ontwerper Karel Biddeloo
Eerst gezien Het Geheime Wapen
Laatst gezien Het Geheime Wapen
Verschijningen 1

Radjar was de hoofdvijand in Het Geheime Wapen.

BiografieEdit

Eerder levenEdit

Ontmoeting met Johan van HorstEdit

Radjar was eerst te zien toen hij bij de Noord-Afrikaanse kust, in de buurt van Sicilië aan het varen was vlakbij de horizon. Radjar gaf commando's en zei dat de voorraden, materialen en wapens zo snel mogelijk naat het land moesten, aangezien het ging stormen. Hij liet hierdoor ook 3 mannen naar het binnenland verkennen. Door de hevige wind ging dit moeizaam.

Een van de werkers vroeg naar het doel van Radjar. Radjar zei dat hij alleen het doel wist van de kaart die hij had. Een andere werker maakte zich zorgen om een onbekende man, maar Radjar zei dat dat de mysterieuze man maar moest lopen.

Radjar begon toen te vertellen over de ruïnes die afkomstig waren van de stad Carthago en eeuwen geleden plaats vond met Rome. Radjar zei dat voor de kust de Romeinen een vreselijke zeeslag uitvochten met Het Geheime Wapen. Radjar vertelde hierna een geschiedenis over de aanval. Radjar zei dat alle opvarenden om het leven kwamen. Radjar zei dat de Carthaagse admiraal koers ging zetten naar de Romeinse schepen die in paniek trachten te vluchten. Maar het Geheime Wapen kwam in actie. Daarna vroeg een werker van Radjar wie het Geheime wapen had uitgevonden. Radjar zei dat dit Archimedes uit Syracuse was, die op 287 voor Christus geboren was. Archimedes had ook een kleinzoon, Phidias. Samen voerde zei experimenten uit met straalbreking en parabolische spiegels, die branden veroorzaakten.

Radjar ging daarna terug naar het verhaal over de aanval in Carthago. Het Romeinse schip beukte met zijn boeg op het Carthaagse schip wat het Geheime Wapen aan boord had. Daarna volgende een explosie die volgens Radjar vreselijk was. Toen beide scheep ging zonken, was er maar één overlevende. De Carthaagse galei zonk met het Geheime Wapen op de zeebodem. Dit bleek Archimedes's nazaat te zijn. Volgens Radjar kende hij alle aantekeningen doordat alles van generatie op generatie ging.

DoodEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Gevecht met Radjar
Johan x Radjar.JPG
Johan steekt Radjar neer met zijn zwaard.

Cover verschijningenEdit

StripreeksEdit

VerschijningenEdit

StripreeksEdit

Naam betekenisEdit

Radjars naam is een naam die niet bestaat.

PersoonlijkheidEdit

Kracht en sterkteEdit

WetenswaardighedenEdit

  • Radjar is één van de paar meesterbreinen waarmee Johan vrijwillig mee samenwerkte en waar Johan op de hoogte van was dat hij een meesterbrein was.
    • Aangezien Johan Radjars naam bleek te weten, is het mogelijk dat Radjar bekend was bij Merlijn. Hoe Merlijn van Radjar af wist was onbekend.
  • Radjar had waarschijnlijk zijn koker bemachtigt door iemand om te brengen, gestolen of gevonden. Het is zeer onwaarschijnlijk dat Radjar een nazaat was van Archimedes's nazaat, aangezien hij nog leefde en het is niet was bevestigt dat hij van hem afstamde net als andere meesterbreinen die hun afstamming bevestigen (zoals Vlad Drakul of Gunar Skallagrimson).
  • Radjar slachtoffers behoren ook tot de indirecte slachtoffers van Johan van Horst, Archimedes en Phidias.
    • Het enige slachtoffer die geen indirect slachtoffer van Johan van Horst is, was de Berber die Radjar neerstak met zijn zwaard.
  • Radjar was de laatste meesterbrein die omkwam door Johan in een album geschreven en getekend door Karel Biddeloo, sinds Jyrki uit Olavinlinna omkwam in een album geschreven door Martin Hofman.
  • Ook al zou Radjar een meesterbrein zijn die er niet "slim" uitzag, waren zijn plannen wel gelukt. Zijn gedrag kan vergeleken worden met het gedrag van Hor.

Achter de schermenEdit

  1. 8 Berbers met het Geheime Wapen en 1 Berber met een zwaard neergestoken.

Zie ookEdit

DRR.jpg
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Radjar.

Around Wikia's network

Random Wiki