Wikia

De Rode Ridder Wiki

Oude Vijanden

14.103pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Oude Vijanden
OV.jpg
Toeschrijving
Auteur:

Karel Biddeloo

Omslag:

Karel Biddeloo

Illustrator:

Karel Biddeloo[1]

Informatie
Uitgever:

Standaard Uitgeverij

Uitgave:

  • December 2003[2]
  • 26 November 2010[3]
  • Herdruk: 31 December 2015[4]
ISBN:

9789002213533[5]

Functies
Canon:

Ja

Vorige:

Loch Ness

Volgende:

Het Boze Oog

Oude Vijanden is de 200ste strip van De Rode Ridder.

VerhaallijnEdit

In het helse rijk van Bahaal, wacht Demoniah vol ongeduld op 7 gasten. Zijzelf en deze 7 gasten zullen de ondergang van de Rode Ridder trachten te bewerkstelligen. Een voor een stellen de personen in kapmantel zich voor, het zijn Vlad Drakul, Murena, de Obscurant, Delira, graaf Klingsor, Yppolita en Qrandar. Stuk voor stuk vijanden die Johan ooit versloeg. Er wordt gedronken op de goede afloop, waarna Bahaal het bevel op Demoniah overdraagt. Zelf tussenkomen kan niet, gezien hij dan Galaxa tegen zich krijgt. Gewapend met hun toverkunsten en een kist wapens vertrekt het bonte gezelschap. In het hemelse rijk van Galaxa, voelt Johan’s geliefde dat Johan in groot gevaar verkeert. Onmiddellijk zoekt ze haar wapenrusting bij elkaar. Ze staat er echter niet alleen voor, een zwaarbewapende Ishtar zal haar vergezellen.

Belangrijke evenementenEdit

DebuutEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Debuut

VerschijningenEdit

PersonagesEdit

LocatiesEdit

WetenswaardighedenEdit

  • Bahaal brengt een groep van 7 mensen bijeen om Johan om te brengen. 7 staat bekend als geluksgetal, maar als Demoniah is meegeteld, is het geen geluksgetal meer.
  • Ondanks dat Demoniah zegt tegen Murena dat ze eigenlijk niks bij te dragen heeft, klopt dit wel. Murena is alleen in het begin en einde van de strip te zien en niet tijdens de slachtpartij in de herberg. Murena is verder nauwelijks te zien in de strip.
  • Dit is de laatste verschijning van Bahaal in Karel Biddeloo's reeks.
  • Dit is de eerste keer dat één of meerdere slachtoffers van Johan (Vlad Drakul en Klingsor) terugkeren na hun dood. De tweede keer dat dit zou gaan gebeuren is in Doctor Faustus.
  • Het is onbekend waarom Johan Demoniah niet vermoordde. Dit heeft mogelijk te maken met het feit doordat ze al verslagen was. In het volgende album, Het Boze Oog gebeurd een zelfde situatie, en in beide gevallen laat Johan Demoniah succesvol ontsnappen.
    • Hoe dan ook, dit kwam ook door Johans geliefde Galaxa, die zei dat ze al verslagen waren en hun straf kregen in De Hel.
  • Dit is het enige gouden stripalbum in de stripreeks, al wordt De Rode Ridder Bundeling van De Gouden Bundelingen niet meegeteld.
  • Dit is de eerste keer dat Johan meer dan 1 vrouw kust in hetzelfde album. Johan kust beide Galaxa en Isjtar.
    • Ironisch genoeg vond Galaxa het niet erg dat Isjtar Johan haar geliefde kuste. Het is waarschijnlijk dat Galaxa het niet erg vond, omdat Isjtar een goede vriendin van Galaxa is.
  • Vanaf dit album neemt de Standaard Uitgeverij in Karel Biddeloo's reeks de inkleuring en lettering over, gevolgd in de nieuwe reeks door Studio Leonardo tot het album De Uitverkorene waarbij een vaste inkleurder voor de stripreeks zich weer voegt bij de stripreeks.
  • Dit is het enige album waarin het woord "vijand" ook daadwerkelijk gebruikt werd in de titel.

TerugkeerEdit

  • Qrandar komt voor de eerste keer voor sinds strip 57 (De Verboden Berg), 143 strips later.
  • Klingsor komt voor de eerste keer voor sinds de strip 150 (Klingsor), precies 50 stripalbums later.
  • Vlad Drakul komt voor de eerste keer voor sinds strip 130 (De Zoon van de Draak), precies 70 stripalbums later.
  • Murena komt voor de eerste keer voor sinds strip 55 (De Koraalburcht), precies 145 stripalbums later.
  • Yppolita komt voor de eerste keer voor sinds strip 120 (Het Verdronken Land), precies 80 stripalbums later.
  • De Obscurant komt voor de eerste keer voor sinds strip 160 (Catacomben), precies 40 stripalbums later.
  • Delira komt voor de eerste keer voor sinds strip 59 (De IJzeren Hand), precies 141 strips later.
  • Ishtar komt voor de eerste keer voor sinds strip 124 (Necronomicon), precies 76 stripalbums later.
  • Demoniah komt voor de eerste keer voor sinds strip 171 (De Boetelingen), 29 stripalbums eerder.

Bahaals groepEdit

  • Dit is de laatste verschijning van Ishtar, Delira, Yppolita, Murena, Vlad Drakul, Klingsor, De Obscurant en Qrandar.
  • Qrandar en Delira de enige van hun die in een oneven getal terugkomen.

Strip informatieEdit

Update.png Dit artikel of sectie is genomineerd voor een update update
Het volgende moet specifiek worden upgedate:Mooier en beter maken.
Je kan De Rode Ridder Wiki helpen bij: updating it.
Update.png

Johans moordenEdit

FoutenEdit

  • Tijdens zijn eerste verschijning in deze strip zegt Qrandar dat hij stierf door het zwaard van Johan. Dit klopt niet, aangezien dat hij omkwam door zijn eigen draak.
  • De stripverwijzingen voor Yppolita en Qrandar zijn door elkaar gehaald.
  • Bij de stripverwijzingen die voor Qrandar bedoeld zijn ontbreekt De Verboden Berg. Dit kan zijn gekomen doordat Karel Biddeloo zich rond deze periode al zieker voelde of doordat hij het echter vergeten was.
  • Voordat Galaxa en Ishtar aankomen bij Brettelburg, zegt Galaxa de lijn van Ishtar en Ishtar de lijn van Galaxa.
  • Nadat Galaxa en Ishtar binnenkomen op het plein is Galaxa verkeerd getekend op het volgende plaatje.

CoversEdit

WaarderingEdit

De strip kreeg 3,5 sterren op www.e-strips.be[15].

Zie ookEdit

Around Wikia's network

Random Wiki