Wikia

"Ik heb dat inderdaad ooit eens gezegd. Karel heeft de gebeurtenissen tussenin ingevuld. Mijn scenario betrof de hoofdlijn en uitleg daarbij. Om van de ene prent naar de andere te gaan moet je soms zelf iets invullen, bijvoorbeeld hoe geraakt iemand van de ene kamer naar de andere kamer. Dat had dus specifiek met de gebeurtenissen tussenin te maken. Eigenlijk is het scenario dus 100% van mij."
Martin Hofman op de vraag van Station7 waarom de naam van Karel Biddeloo bij het scenario staat.[src]

Olavinlinna
Olavinlinna (strip)
Toeschrijving
Auteur:

Martin Hofman
Karel Biddeloo

Omslag:

Karel Biddeloo

Illustrator:

Karel Biddeloo

Informatie
Uitgever:

Standaard Uitgeverij

Uitgave:

2003

Type:

Strip

Functies
Canon:

Ja

Serie:

De Rode Ridder

Vorige:

De Golem

Volgende:

Het Magische Licht

Olavinlinna is de 195ste strip van de Rode Ridder.

Verhaallijn

In Karelië, oost Finland, ligt het grootse kasteel Olavinlinna. Hier is de Rode Ridder te gast ... Risto, de burchtheer, is net gehuwd met de mooie Frida en krijgt bezoek van zijn avontuurlijke tweelingbroer Jyrki. Samen met Frida beraamt deze een listige moordaanslag op Risto om zelf de macht te grijpen? Ook Mika, de soldenierskapitein, zit mee in het complot. Maar de 'Puukko', een Fins mes dat Johan als cadeau kreeg van Risto, zal een doorslaggevende rol spelen in de dramatische ontknoping?[1].

Debuut

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Debuut

Verschijningen

Personages

Locaties

Voorwerpen

Wetenswaardigheden

  • Dit is het enige album van Martin Hofman.
  • Alle drie de vijanden in deze strip zijn verraders.
  • Dit is een van de paar albums waarin Johan 2 vijanden ombrengt die heel belangrijk zijn voor het verhaal. De andere zijn De Zilveren Adelaar, De Gijzelaars, De Levende Doden en De Grot van de Beer.
  • 2 nationaliteiten zijn bekend: Risto en Jyrki zijn Finnen en Frida komt uit Zweden.
  • Ook al zegt Jyrki dat hij Risto heeft omgebracht tegen Johan, is het Mika die eigenlijk Risto heeft omgebracht.
    • Jyrki bedoelde hier waarschijnlijk mee dat het bloed aan zijn handen kleefde.
  • Jyrki zei dat Mika tien Rode Ridders waard is. Ironisch genoeg, na Jyrki's dood waren er 2 Johan's in De Spiegeldemon, 26 strips later.
  • Ondanks dat de fout van Risto waardoor hij een scheur in zijn hand heeft, wordt hij een oen genoemd door Mika en Jyrki. Juist door deze fout kwam Jyrki om het leven, waardoor Jyrki dus zelf niet slim bezig was met zijn plan.
  • Johan, had ondanks zijn verdenkingen geen bewijs voor het gedrag van Jyrki, Mika of Frida.
    • Frida gedroeg zich als een kasteeldame, waardoor Johan geen enkel bewijs had voor haar gedrag.
    • Mika's gedrag was vijandig en noemde Risto een watje, maar ondanks dat kon Johan geen bewijs hiervoor hebben. Johan kon niet bewijzen dat Mika voor Jyrki werkte, ook al zag hij hun aan tafel oogcontact hebben.
    • Jyrki wilde zijn broer gedag zeggen, wat niet vreemd was, waardoor Johan geen enkel bewijs had dat hij een schurk was.
  • Dit is het tweede album waarin Johan 2 vijanden ombrengt wiens dood verschillend is van de ander. Mika kwam om door Johan van Horst's zwaard, terwijl Jyrki omkwam door Johan van Horst's Puukko, daarna viel Jyrki in het Juhannusvuur. Het andere album is Het Grote Geheim.
  • Dit is het enige album in de stripreeks waarbij Johan de genoemde meesterbrein (Jyrki) en een genoemde werknemer (Mika) beide om het leven brengt, terwijl beide meesterbrein en werknemer een naam hebben.
    • In andere albums zoals De Vesting en De Gijzelaars gebeurde dit ook, maar bracht Johan ook niet-genoemde personages om het leven.
  • Dit is het enige album uit de stripreeks bedacht door een beheerder (Martin Hofman) van een Rode Ridder website (Roderidder.be).
  • Dit is het enige album uit de stripreeks waarin een lid van De Rode Ridder ook een interviewer was. Zo interviewde Martin Hofman zowel voor als na het album personen die meewerkte aan De Rode Ridder strip en boekenreeks.

Cover wetenswaardigheden

Fouten

  • Jyrki's haar wist soms gedurende het album. Eerst Jyrki bruin haar, vervolgens blond haar en daarna weer bruin haar. Bruin haar bleef hij ook houden toen hij zich voordeed als Risto.

Johan's moorden

  • Johan brengt Mika en Jyrki om.

Achter de schermen

JohanPromo Dit artikel heeft foto's
Foto(s) nodig: Censureren van foto
JohanPromo

  • Volgens Martin Hofman, de bedenker van het verhaal, was het de bedoeling dat er een vervolg zou komen. Dit was echter niet gebeurd sinds Karel Biddeloo zich niet goed voelde rond die tijden (Karel lag in het ziekenhuis). Hierdoor werd een geen tijd meer gemaakt voor een vervolg.
    • De verdwijning van Frida en het moerasmonster zouden een rol spelen in het vervolg.
  • Dit album had 5 schilderijtjes die bij ieder een andere persoon waren of een andere locatie.
Naam Foto Persoon/Locatie
Risto schilderijtje (1) Strips-02B Olavinlinna
Risto schilderijtje (2) Strips-04B Risto Matilainen
Johan schilderijtje (1) Johanschilderij Kirsi Loikkanen
Johan schilderijtje (2) Johanschilderijtje Martin Hofman
Johan en Galaxa schilderijtje [[File:|180px]] Janneke Bakker

Verwijzingen en notities