Wikia

JohanPromo De Rode Ridder's zwaard staat in dienst.

Martin Lodewijk
Martin lodewijk
Naam Martin Lodewijk
Status Levend
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Biografie
Familie
Werk/beroep Schrijver van De Rode Ridder stripreeks

Martin Lodewijk (leeftijd: 78 jaar) was één van de schrijvers van De Rode Ridder.

Biografie

Eerder leven

Martin Lodewijk was geboren als Martin Spyridon Johannes Lodewijk op 30 April 1939 in Rotterdam, Nederland als zoon van [[]] en [[]][1][2].

Reclamemaker

Stripleven

Agent 327

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Agent 327

Storm

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Storm (stripreeks)

De Rode Ridder

Tekenaar

Gedurende zijn werk als striptekenaar, kreeg hij een koninklijke onderscheiding voor zijn werk aan het beeldverhaal[3].

Cameo's

Interviews

De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman

InterviewMartinLodewijk
De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman: Martin Lodewijk

De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman: Martin Lodewijk was het vijftiende interview van de interviewreeks van Martin Hofman voor Stripspeciaalzaak.be.

Bronnen

Video verschijningen

Wetenswaardigheden

  • Martin Lodewijk was het eerst absent bij De Rode Ridder tijdens De Spiegeldemon, die geschreven en getekend was door Claus Scholz. Vanaf dan was Martin meer absent gedurende de stripreeks. De Witte Waan was zijn laatste album voor De Rode Ridder.
  • Martin Lodewijk had niet met elke strip meegedaan, want hij was vaak druk bezig met het schrijven van Agent 327.
  • Martin Lodewijk is het enige reguliere nieuwe reeks lid die geen enkel Rode Ridder album had uitgegeven in 2016.
  • De rollen van Marc Legendre en Martin Lodewijk waren omgewisseld in de stripreeks. Martin Lodewijk was een vaste schrijver van De Grot van de Beer voor De Rode Ridder tot en met De Vedelaar van Sint-Pauwels. Zijn eerste absentie was tijdens het album De Spiegeldemon en zou hierna dus een terugkerende schrijver door worden. Terwijl Marc Legendre begon bij Het Godsgericht en De Duivelse Poppenspeler, maar hierna een aantal keren absent voor de stripreeks als terugkerende schrijver van de stripreeks. Marc Legendre zou uiteindelijk een vaste schrijver voor De Rode Ridder worden vanaf De Uitverkorene tot en met heden.
  • Martin Lodewijk heeft de meeste absentie albums van een vaste schrijver wiens eerste credit er staat bij een reeks (in dit geval de nieuwe reeks). Martin verscheen in 22 albums als schrijver, maar van de momenteel 51 verhalen was hij erbij 29 albums absent. Dit is het hoogste aantal in een reeks bij een vaste schrijver van een reeks. Dit heeft ook te maken met het feit dat hij midden in de reeks de stripreeks verliet.
    • Karel Biddeloo was bij 2 verhalen absent als vaste schrijver (Het Sprekende Zwaard en Het Dodenschip).
    • Willy Vandersteen was bij geen enkel album van de originele reeks absent als schrijver.
  • Martin Lodewijk is de eerste vaste schrijver van een reeks die in het midden van de reeks de serie verliet.
  • 2 jaar na zijn absentie bij De Rode Ridder werd hij genoemd voor zijn werk aan De Rode Ridder (De Rode Ridder heeft nieuwe tekenaar) door Karoline Hofmans.
  • Op YIEHA kreeg Martin Lodewijk voor zowel alle albums waaraan Claus Scholz gewerkt als de albums van Marc Legendre (met uitzondering van De Kinderrovers) een krediet voor, ondanks dat hij de stripreeks had verlaten voordat Marc Legendre verscheen.
  • Martin Lodewijk begon en eindige zijn carrière voor De Rode Ridder met een naakte Johan gezien door een vrouwelijk meesterbrein (respectievelijk Mariza en Artemis).
  • Martin Lodewijk is het eerste lid van de nieuwe reeks die de groep verliet.
  • Martin Lodewijk is het oudste lid van de nieuwe reeks.
  • Martin Lodewijk is de eerste persoon die in De Rode Ridder 2 vrouwelijke hoofdpersonages naakt in de stripreeks liet zien. Indigo Magiste verscheen voor het eerst naakt in De Blauw Heks, die daarna direct gevolgd werd door Demoniah in De Judasgraal. In De Grot van de Beer verscheen ook Johan van Horst naakt.
    • Martin Lodewijk is de eerste persoon aan De Rode Ridder die 3 hoofdpersonages achter elkaar naakt liet verschijnen: eerst Johan in De Grot van de Beer, gevolgd door Indigo Magiste in De Blauwe Heks en Demoniah in De Judasgraal.
    • Uit alle hoofdpersonages van de Nieuwe reeks - Deel 1, is Galaxa het enige vrouwelijke hoofdpersonage die niet naakt verscheen in een album van Martin Lodewijk en voor de verschijning van Allis in de Nieuwe reeks - Deel 2.
  • Martin Lodewijk is het enige nieuwe reeks lid die op geen enkele manier iets te maken had met De Satansvrucht.
  • Uit alle terugkerende schrijvers tijdens het derde tijdperk die aan meer dan 2 albums werkte, was Martin Lodewijk de enige persoon die niks te maken had met het tweede tijdperk.

Achter de schermen

MarcL
Marc Legendre, de vervanger van Martin Lodewijk
  • Martin Lodewijk heeft de naam Johannes in zijn volledige naam, waarin de naam Johan in verschijnt.
  • Het afscheid van Claus Scholz werd genoemd in De Satansvrucht. Hoe dan ook, het afscheid van Martin Lodewijk was nooit genoemd in de stripreeks, ondanks dat hij aan het begin van de nieuwe reeks de meeste albums had geschreven, meer als zijn bondgenoot Claus Scholz.
    • Hoe dan ook, Claus Scholz had alle albums getekend vanaf albums 207 tot en met 249. Martin Lodewijk daarin tegen tekende nooit voor de stripreeks.
  • Marc Legendre werd genoemd als vervanger van Martin Lodewijk in Martin Lodewijk - Stripmaker en Reclamemaker.

Verwijzingen en notities

Galerij

Links

Zie ook

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Martin Lodewijk.