Wikia

De Rode Ridder Wiki

Martin Lodewijk

13.821pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Martin Lodewijk
Martin lodewijk.jpg
Naam Martin Lodewijk
Status Levend
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Biografie
Familie
Werk/beroep Schrijver van De Rode Ridder stripreeks

Martin Lodewijk was één van de schrijvers van De Rode Ridder.

BiografieEdit

Eerder levenEdit

Martin Lodewijk was geboren als Martin Spyridon Johannes Lodewijk op 30 April 1939 in Rotterdam, Nederland als zoon van [[]] en [[]][1][2].

ReclamemakerEdit

StriplevenEdit

Agent 327Edit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Agent 327

StormEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Storm (stripreeks)

De Rode RidderEdit

TekenaarEdit

Gedurende zijn werk als striptekenaar, kreeg hij een koninklijke onderscheiding voor zijn werk aan het beeldverhaal[3].

Cameo'sEdit

InterviewsEdit

De Rode Ridder interviewreeks door Martin HofmanEdit

InterviewMartinLodewijk.jpg
De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman: Martin Lodewijk

De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman: Martin Lodewijk was het vijftiende interview van de interviewreeks van Martin Hofman voor Stripspeciaalzaak.be.

BronnenEdit

Video verschijningenEdit

WetenswaardighedenEdit

  • Martin Lodewijk was het eerst absent bij De Rode Ridder tijdens De Spiegeldemon, die geschreven en getekend was door Claus Scholz. Vanaf dan was Martin meer absent gedurende de stripreeks. De Witte Waan was zijn laatste album voor De Rode Ridder.
  • Martin Lodewijk heeft niet met elke strip meegedaan, want hij was vaak druk bezig met het schrijven van Agent 327.
  • Martin Lodewijk is het enige reguliere nieuwe reeks lid die geen enkel Rode Ridder album had uitgegeven in 2016.
  • De rollen van Marc Legendre en Martin Lodewijk waren omgewisseld in de stripreeks. Martin Lodewijk was een vaste schrijver van De Grot van de Beer voor De Rode Ridder tot en met De Vedelaar van Sint-Pauwels. Zijn eerste absentie was tijdens het album De Spiegeldemon. Terwijl Marc Legendre begon bij Het Godsgericht en De Duivelse Poppenspeler, maar hierna een aantal keren absent voor de stripreeks. Marc Legendre zou uiteindelijk een vaste schrijver voor De Rode Ridder worden vanaf De Uitverkorene tot en met heden.
  • Martin Lodewijk heeft de meeste absentie van een schrijver wiens eerste credit er staat bij een reeks (in dit geval de nieuwe reeks). Martin verscheen in 22 albums als schrijver, maar van de momenteel 49 verhalen was hij erbij 27 absent. Dit is het hoogste aantal in een reeks bij een schrijver van een reeks. Dit heeft ook te maken met het feit dat hij midden in de reeks de serie verliet.
    • Karel Biddeloo was bij 4 verhalen absent als schrijver (Het Sprekende Zwaard, Het Dodenschip, Het Putmonster en Olavinlinna).
    • Willy Vandersteen was bij geen enkel album van de originele reeks absent als schrijver.
  • Martin Lodewijk is de eerste vaste schrijver van een reeks die in het midden van de reeks de serie verliet.
  • 2 jaar na zijn absentie bij De Rode Ridder werd hij genoemd voor zijn werk aan De Rode Ridder (De Rode Ridder heeft nieuwe tekenaar).

Achter de schermenEdit

MarcL.jpg
Marc Legendre, de vervanger van Martin Lodewijk
  • Martin Lodewijk heeft de naam Johannes in zijn volledige naam, waarin de naam Johan in verschijnt.
  • Het afscheid van Claus Scholz werd genoemd in De Satansvrucht. Hoe dan ook, het afscheid van Martin Lodewijk was nooit genoemd in de stripreeks, ondanks dat hij aan het begin van de nieuwe reeks de meeste albums had geschreven, meer als zijn bondgenoot Claus Scholz.
    • Hoe dan ook, Claus Scholz had alle albums getekend vanaf albums 207 tot en met 249. Martin Lodewijk daarin tegen tekende nooit voor de stripreeks.
  • Martin Lodewijk is het enige reguliere nieuwe reeks lid die nog geen interview heeft gedaan voor de interviewreeks van Martin Hofman.
    • Hoe dan ook, Martin Lodewijk stond wel bovenaan Martin Hofmans lijstje om te doen bij de interviewreeks.
  • Marc Legendre werd genoemd als vervanger van Martin Lodewijk in Martin Lodewijk - Stripmaker en Reclamemaker.

LinksEdit

Zie ookEdit

DRR.jpg
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Martin Lodewijk.

Around Wikia's network

Random Wiki