Wikia

JohanPromo.jpg Dit artikel heeft foto's
Foto(s) nodig: niet specifiek
JohanPromo.jpg

"Begin vorig jaar werd ik medewerker van de website van De Rode Ridder www.roderidder.nl maar dit wordt binnenkort www.roderidder.be omdat de huidige webmaster het voor bekeken houdt en ik het van hem overneem. Zo leerde ik ook tekenaar Karel Biddeloo kennen. Ik vroeg of ik eens een Rode Ridder scenario kon schrijven, en zowel hij als de uitgeverij vonden het eindprodukt geslaagd. Uiteraard heb ik het verhaal in Finland gesitueerd en waar kon dit beter dan in het mooiste kasteel van Scandinavië? Ik gaf de kasteelheer de naam van mijn kameraad Risto. De slechte tweelingbroer kreeg de naam van Tarja's schoonbroer Jyrki; want die heeft een grimmig karakter, haha. De stoere smid die wel een slok vodka lust kreeg de naam van mijn schoonvader Osmo. Indien je geïntereseerd bent in een ridderverhaal met een mooie Finse setting dan moet je beslist de strip "Olavinlinna" eens lezen. Het is nummer 195 in de reeks."
―Martin Hofman over het einde van roderidder.nl, de geschiedenis van roderidder.be en zijn werk aan Olavinlinna[src]
Martin Hofman
MartinHofman.jpg
Naam Martin Hofman
Status Levend
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Biografie
Familie Tarja - Vrouw
Sally - Dochter
Cindy - Dochter
Osmo Hassinen - Schoonvader
Yrjö - Schoonbroer
Marjo - Schoonzus
Jyrki Mannelin - Schoonbroer
Sari - Schoonzus
Matti - Schoonbroer
Henna - Nicht
Anni - Nicht
Pette - Nicht
Paula - Nicht
Riina - Nicht
Jyri - Neef
Werk/beroep Bedenker van Roderidder.be[1]
Vroegere beheerder en interviewer van Roderidder.be[2]
Interviewer van Stripspeciaalzaak.be
Bedenker van Hofman Family - Belgium

Martin Hofman (geboren 23 Mei 1960; 57 jaar) is de bedenker van vroegere Rode Ridder website Roderidder.be en is één van de schrijvers van De Rode Ridder. Toen Karel Biddeloo en Martin Hofman met een aantal stripauteurs aan het praten waren, introduceerde Karel hem als De Razende Reporter[3]. Martin was de schrijver van het album Olavinlinna (nummer 195) samen met Karel Biddeloo[4].

Biografie

Eerder leven

HofmanMartin.jpg
Martin Hofman

Martin Hofman was geboren op 23 Mei in België.

Roderidder.nl

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Roderidder.nl

Martin Hofman was een gebruiker op roderidder.nl[5].

Karel Biddeloo

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Karel Biddeloo

Karel Biddeloo was een goede vriend van Martin Hofman. Zo was Martin Hofman bij Karel Biddeloo toen hij in het ziekenhuis lag. Hierdoor kwam er ook geen vervolg op Martins album Olavinlinna.

De Razende Reporter

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: De Razende Reporter

De Razende Reporter was een titel gegeven door Karel Biddeloo voor Martin Hofman. Martin Hofman had een onbekend aantal interviews gedaan voor Roderidder.be. Dit was onder andere met Martin Lodewijk, Marvano en Leopold Vermeiren.

RodeRidder.be

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Roderidder.be
RRBElogo.jpg
Roderidder.be

Martin Hofman was de beheerder en oprichter van roderidder.be. Martin deed informatie en interviews bijhouden over De Rode Ridder. Het Johan van Horst's standbeeld (2) kwam er door een initiatief van Martin[6].

Martin Hofman in 2003

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Martin Hofman in 2003

Martin Hofman in 2004

Martin Hofman in 2005

Tijdens het begin van de nieuwe reeks periode met album De Grot van de Beer was er een tentoonstelling van De Rode Ridder in Turnhout. Martin Hofman en Claus Scholz bezochten samen met De Rode Ridder tentoonstelling in Turnhout. Na geweest te zijn bij de tentoonstelling schreef Martin een verslag over de tentoonstelling.

De begrafenis van Leopold Vermeiren

Martin Hofman en zijn goede vriend Frans Roelofse waren op de begrafenis van Leopold Vermeiren om hem een laatste eer aan te doen[3].

Martin Hofman in 2006

RUVDRR.jpg
Reclame-uitgaven van De Rode Ridder

Martin Hofman gaf ergens voor of rond 2006 de eerste drukken van de originele reeks (albums 1 tot en met 43) en Karel Biddeloo's reeks (albums 44 tot en met 75). Hierdoor ontstonden de Reclame-uitgaven van De Rode Ridder die tot en met 2007 door gingen.

Martin Hofman in 2007

Martin Hofman in 2008

Martin Hofman in 2009

Het einde van RodeRidder.be

Gedurende de ruzie op het Forum van roderidder.be, werd de site uiteindelijk gesloten. Door het incident was ouder materiaal weg, zoals interviews en informatie. Sindsdien is roderidder.be een verwijzing website geworden naar WPG.be.

Sint-Joris

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Sint-Joris (groep)
Sint-Joris.jpg
Sint-Joris leden Martin Hofman en Frans Roelofse

Sint-Joris was een zanggroep bestaande uit Martin Hofman en Frans Roelofse. De groep had minstens één lied genaamd, Laat de Klaroenen Schallen[7].

Martin Hofman in 2010

Martin Hofman in 2011

Martin Hofman in 2012

Martin Hofman in 2013

Martin Hofman in 2014

Martin Hofman in 2015

Martin Hofman in 2016

Werk voor Stripspeciaalzaak.be

Stripspeciaalzaak.be.jpg
Stripspeciaalzaak.be

Doordat Martin Hofman ook bekend stond als De Razende Reporter en een vriend was van Karel Biddeloo, werd Martin door David Steenhuyse gevraagd interviews in 2016 te doen voor Stripspeciaalzaak.be. Deze interviews hadden allemaal te maken met De Rode Ridder en ook te maken met De Uitverkorene, het 250ste stripalbum van de stripreeks. Martin zou eerst 6 interviews doen, maar werd verschoven naar 7 interviews. Het aantal interviews werd daarna 10, maar later kwamen er nog een aantal interviews bij, wat het aantal maakte tot 11 interviews.

Door de verwijdering van het interview van De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman: Mieke de Bats vanwege de Vandersteen familie kwam er een stuk over in De Standaard. De kritieken over het interview waren wisselend volgens forummers.

Vanwege Martin Lodewijk en zijn vrouw, werd het interview met Martin Lodewijk opgeschoven. Ook nog een interview met Paul Geerts zou er verschijnen, maar deze kwam momenteel er niet van. Doordat deze 2 interviews nog niet verschenen waren, kwamen er een paar eerdere interviews van Martin Hofman (van zijn tijdperk bij Roderidder.be) terug om zo elke week de lege gaten te vullen. Het eerste interview die terugkwam ging over Leopold Vermeiren, de bedenker van De Rode Ridder boekenreeks en het personage De Rode Ridder (Johan). Het tweede interview was van Edward De Rop en het derde interview was van Hannelore Vantieghem.

Ontmoeting met Station7

Martin Hofman ontmoette Station7, oprichter en beheerder van De Rode Ridder Wiki voor het eerst op 11 Juli 2016. Gedurende de ontmoeting Station7 bevestigde onder andere waarom hij de gebruikersnaam Station7 droeg in plaats van een Rode Ridder gebruikersnaam. Ook kwam Station7 achter meer details over De Rode Ridder en evenementen.

Expositie van De Rode Ridder

EXPO.jpg
Expositie van De Rode Ridder

Martin Hofman was samen met David Steenhuyse betrokken bij de organisatie van de Expositie van De Rode Ridder, die duurt van 1 Juli tot en 30 Augustus 2016.

Op 8 Juli 2016 bezocht Martin Hofman De Expositie van De Rode Ridder in O.C. d'Annexe, De Haan, België.

Ontmoeting met Het Rode Ridder Team

MarcFabio.jpg
Martin Hofman met Marc Legendre en Fabio Bono.

Dit zijn Martin Hofmans vele ontmoetingen met Het Rode Ridder team.

Items

Weggegeven

Verslagen

Interviews

Martin Hofman stond er om bekend vanwege zijn titel De Razende Reporter. Hierdoor deed hij ook interviews.

Rode Ridder.be

Stripspeciaalzaak.be

De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman

Vroegere interviews

Status onbekend

Andere interviews

Gemaakte albums

Werken

De Rode Ridder

MartinHofmanStandbeeld.jpg
Martin Hofman bij het standbeeld van De Rode Ridder in Middelkerke.

Cameo's

Non-canon

Bronnen

Video verschijningen

Wetenswaardigheden

MartinHofmanRabauw.jpg
Martin Hofman in De Hinderlaag
  • Martin heeft Johan de minste personen in een strip laten ombrengen, met 2 personen: Mika en Jyrki.
  • Martin Hofman, Dirk Biddeloo en Peter van Gucht zijn de enige personen bij De Rode Ridder stripreeks die geen reguliere schrijvers waren voor De Rode Ridder.
  • Martin heeft de minste Rode Ridder albums geschreven, namelijk 1 (Olavinlinna).
  • Martin Hofman is fan van Nahoj, de Groene Ridder.
  • Martin vond het album De Vedelaar van Sint-Pauwels beter dan De Zwaardbroeders[6].
  • Martin Hofman was de eerste schrijver die Johan meerdere vijanden ombracht met een bevestigde naam (Jyrki en Mika) in het debuutalbum van een schrijver uit de stripreeks.
    • Martin Hofman is de enige schrijver waarin Johan geen enkel slachtoffer ombracht wiens naam niet bekend was, maar waarbij alle namen waren bevestigt bij een persoon die door Johan omkwam. Martin Hofman is de enige schrijver uit de stripreeks waarbij dit het geval is.
    • Toevallig genoeg, Martin Lodewijk, zou later ook Johan 2 vijanden met een naam laten ombrengen in zijn debuutalbum.
MartinHofmanalbum.jpg
Martin Hofman met Filip Hellemans en boven het album van Martin.

Achter de schermen

Martin Messentrekker.jpg
Martin in De Vedelaar van Sint-Pauwels
  • Martin Hofman had net als de latere Claus Scholz (voor zijn werk aan de nieuwe reeks) zijn dank voor zijn werk aan de strip (Olavinlinna) gekregen bij de schrijvers en tekenaars.

Verjaardagfoto's

Verwijzingen en notities

Zie ook

DRR.jpg
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Martin Hofman.
De Rode Ridder Wiki heeft een lijst van uitspraken die te maken hebben met Martin Hofman.

Around Wikia's network

Random Wiki