Wikia

JohanPromo De Rode Ridder's zwaard staat in dienst.

Mariza
Mariza
Naam Mariza
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Vrouw
Haarkleur Blond
Biografie
Familie Mariza's vader - Vader
Werk/beroep Kermisklant
Koningin
Werknemer(s) Bellart
Lothar
Doodsoorzaak Neergestoken met Bellart's zwaard door Johan van Horst
Slachtoffers
Direct (onbekend)
Indirect (onbekend)
Monsters (onbekend)
Dieren (onbekend)
In de stripreeks
Ontwerper Martin Lodewijk
Eerst gezien De Grot van de Beer
Laatst gezien De Grot van de Beer
Verschijningen 1

Mariza is een hoofdvijand en meesterbrein en de dochter van De Hoeder van de Beer. Haar werknemers waren Bellart en Lothar.

BiografieEdit

Eerder levenEdit

In haar jeugd reisde Mariza mee met de kermisgroep van haar vader. Onderweg leerde haar vader Mariza het vak. Zo leerde ze acrobatie en messen werpen. Op een dag hadden ze hun kamp in een dal opgeslagen. Daar raakten ze hun aapje Piastro kwijt. De groep had het aapje nodig voor hun werk, daarom zochten ze in een voor hun onbekende grot naar het beest. Bij toeval ontdekten ze hierbij een onbekend volk van holbewoners. Deze holbewoners dachten dat de berentemmer Bellart de afgezant van hun God was. Ze gaven Mariza en de andere daarom geschenken van goud. Om nog meer geschenken te krijgen brachten ze ook hun beer Brutus naar beneden. Hierna werden Mariza en de anderen de heersers van het volk. Ze leefden zelf in luxe. De oorspronkelijke bewoners van de grot werden hun slaven. Sommigen werden hun wachters en anderen moesten naar goud graven. Met sterke drank hielden ze de wachters onder controle. Soms liet Mariza ook reizigers bij het meer boven de grot ontvoeren. Volgens Dixit begon Mariza relaties met de ontvoerde reizigers. Achteraf werden die mannen dan afgedankt en omgebracht. Dixit vertelde ook dat haar laatste relatie met een dikke man was, die snel werd afgedankt[1].

Ontmoeting met Johan van HorstEdit

DoodEdit

Na haar doodEdit

Cover verschijningenEdit

StripreeksEdit

VerschijningenEdit

StripreeksEdit

Andere verschijningenEdit

Luxe editiesEdit

Naam betekenisEdit

  • Mariza is ene Latijnse naam en betekent "vanaf de zee".

PersoonlijkheidEdit

Kracht en sterkteEdit

WetenswaardighedenEdit

Mariza jong
Mariza in haar eerder leven
  • Mariza was de enige vrouwelijke (hoofd)vijand en meesterbrein in De Grot van de Beer.
  • Mariza is de vrouw in een reeks die het snelst om het leven kwam, namelijk in het 1ste album van een reeks. Hierdoor versloeg ze Hisols eerdere plaats. Hoe dan ook, Mariza kan deze plek delen met Dixit's zus (De dood van Dixit's zus was te zien in een flashback en niet in de originele tijdlijn zoals bij Mariza).
  • Mariza is de enige vrouw die stierf door Johan die de eerste strip in een reeks verscheen.
  • Mariza is één van de paar vrouwen die Johan direct heeft vermoord. De ander zijn Apulya, Kunegonde en de latere Jenne, Aldegonde en Sigrun.
    • Hoe dan ook, in Mariza's geval was Johan haar van plan te vermoorden. Bij Kunegonde was dit niet het geval. Kunegonde liet haar eigen vallen op Johan's zwaard. Apulya kwam om bij de ontploffing van de Vulkaan en Jenne kwam om in het vuur veroorzaakt door Johan en Volcmar.
  • Mariza is een van de jongste meesterbreinen (ze lijkt in principe jonger dan Johan van Horst).
  • Mariza is het enige genoemde personage die Johan van Horst naakt heeft gezien die stierf door Johan.
  • Mariza is een van Johans weinige slachtoffers die in een flashback te zien was.
    • Mariza is ook de enige in de flashbacks die niet precies lijkt op haar in recente persoon, want Lothar, Bellart en Mariza's vader leken allemaal hetzelfde in persoon.
  • Mariza werd door genoemd als Het Kwaad. Desondanks is ze geen werknemer van Het Kwaad, maar behoort tot De Slechte Kant, dus was Johan verkeerd in wat hij zei.
  • Mariza is Johans eerste slachtoffer die in seksuele taal praat. Mariza zei onder andere de woorden "pleziertjes" en "opwinding", beide seksuele verwijzingen.
    • Mariza is de enige van Johans vrouwelijke slachtoffers uit de nieuwe reeks waarbij dit het geval is.
  • Mariza's dood is mogelijk verwezen door haarzelf (ironisch genoeg tegen haar dan toekomstige moordenaar Johan van Horst), wanneer Mariza zegt: Als messenwerper op de kermissen moet men, om mis te werpen, ook raak kunnen gooien. Voor haar dood vermoorde Johan Bellart die hij per ongeluk op zijn zwaard liet vallen en dus mis was. Ironisch genoeg, gooide Johan direct raak toen hij Mariza vermoorde.
  • Ondanks dat ze Johan niet kon verleiden, had ze Johan naakt gezien toen hij moest douchen onder haar toezicht.
  • Ondanks dat ze jonger was dan beide Bellart en Lothar, was ze over beide mannen de leider. Dit kwam door de invloed van haar vader, waardoor hun de leiders waren van de groep.
  • Mariza is een van de weinige personages die volwassener te zien was in de stripreeks en haar jongere jaren die te zien of genoemd waren. Zie ook: Lijst van personages te zien als jongere en als volwassenere.
  • Mariza is de eerste vrouwelijke vijand in het eerste album van een reeks.

ApulyaEdit

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Apulya
  • Mariza en Apulya's verhaallijnen hebben veel dingen gelijk:
    • Beide vrouwen hielden een vriend van Johan vast (Mariza hield Dixit vast en Apulya hield Parcifal vast, ook al werd Dixit een latere trouwe vriend van Johan gedurende de ontsnapping van de grot).
    • Beide vrouwen hielde deze vriend vast in een grot.
    • Beide vrouwen leefde in een grot, ook al was Mariza de enige die stierf in een grot.
    • Johan zag beide vrouwen niet sterven.
    • Beide vrouwen stierven door Johan van Horst

Boekenreeks wetenswaardighedenEdit

  • Mariza was net als Hawar (in De Gouden Kroon) voor een beer gegooid). Hoe dan ook dan, Mariza overleefde het wel (Hawar werd gestikt door de beer), aangezien Brutus was overleden door Johan. Beide waren vijanden en stierven op de bijna laatste bladzijde. Beide probeerde Johan van Horst (of Johan uit de boekenreeks) om te brengen, maar Mariza kwam direct door Johan om het leven.

Achter de schermenEdit

  • Mariza staat bij Een Parade van 50 Vrouwen uit 2009 op de 47[2].
  • De dood van Mariza was een verrassing voor de fans van de Rode Ridder, sinds Johan nooit eerder van plan was een vrouw om te brengen in de stripreeks. De dood van Kunegonde was niet de bedoeling van Johan en Apulya kwam om een explosie op het eiland veroorzaakt door Johan, die allebei direct omkwamen. De latere Aldegonde die omkwam in een spiegel door Johan (maar niet door zijn zwaard of een ander wapen) en Jenne die omkwam in vuur veroorzaakt door Johan, maar Johan was nooit van plan Jenne om te brengen.
  • Op de Facebook van De Rode Ridder werd gezegd dat Mariza getekend was door Karel Biddeloo. Dit was echter niet het geval, sinds dit gedaan was door Claus Scholz.
    • Ondanks de fout die gecorrigeerd kon worden, is de fout momenteel nog steeds te zien op de Facebook van De Rode Ridder.

LinksEdit

Zie ookEdit

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Mariza.