Wikia

De Rode Ridder Wiki

Marc Legendre

14.160pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Marc Legendre
MarcLegendre2015.jpg
Naam Marc Legendre
Status Levend
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Biografie
Familie Kati[1] - Vrouw
Werk/beroep Schrijver van De Rode Ridder stripreeks, Amoras, Biebel

Marc Legendre was de nieuwe toevoeging van Het Rode Ridder team in 2013[2]. Marc Legendre was de opvolger van Martin Lodewijk in 2013.

BiografieEdit

Eerder levenEdit

Marc Legendre was geboren op 15 April 1956. Vroeger toen Marc nog jong was, las hij ook de Rode Ridder boeken[3].

ProjectenEdit

Andere projectenEdit

BiebelEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Biebel

Marc Legendre's bekendste werk is Biebel. Biebel deelt sommige speciale uitgaves met De Rode Ridder, een werk waaraan Marc Legendre jaren na Biebel aan begon te werken en uiteindelijk een vaste schrijver van zou worden.

WaterlandEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Waterland (stripreeks)

De Rode Ridder stripreeksEdit

RodeRidder238.jpg
Het Godsgericht, de eerste strip geschreven door Marc Legendre.

Marc Legendre begon voor het eerst aan De Rode Ridder stripreeks in 2013. Marc's eerste stripalbum Het Godsgericht behoorde tot het Enid tweeluik. Het vervolg hierop was De Duivelse Poppenspeler en verscheen ook in 2013. Marc's derde Rode Ridder stripalbum De Zwarte Weduwe verscheen in 2014 en was het eerste Rode Ridder album waarbij Marc als eerste schrijver van het begin van het nieuwe jaar was. De Hellevliet verscheen ook in 2014, het vierde Rode Ridder album van Marc. Marc's laatste album van de Nieuwe reeks - Deel 1 was De Kinderrovers.

Marc keerde terug na absent te zijn voor 5 albums. Marc begon hiermee zelf aan de Nieuwe reeks - Deel 2. De Uitverkorene, behorend tot de Uitverkorene cyclus is een cyclus bestaande uit 9 delen. Hierdoor werd tekenaar Claus Scholz (die eerder met Marc aan zijn 5 albums werkte) vervangen voor Fabio Bono een Italiaanse tekenaar.

De Rode Ridder boekenEdit

Marc Legendre begon zijn eigen Rode Ridder boekenreeks in 2013. Deze boekenreeks blief niet lang op de markt en het hield het maar 2 boeken lang vol. Deze boeken waren getiteld De Vloek van Malfrat en De Gevangene van de Sultan.

Een derde boek, getiteld De Hellemond zou ook verschijnen, maar Marc zei dat de boekenreeks zijn plek moest vinden in de boekenmarkt. Hierdoor was de boekenreeks officieel gestopt in 2015.

Doordat Marc later terugkeerde bij de nieuwe reeks (Marc was 5 albums absent) en om zijn terugkeer "geheim" te houden, werd later De Vloek van Malfrat deels overgenomen in De Uitverkorene zoals personages Allis, Malfrat de Wrange, Torn en Oonagh die nu in stripvorm zouden verschijnen.

AmorasEdit

Marcamoras.jpg
Marc Legendre met zijn strip, Amoras bij de voorstelling van de strip.
Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Amoras

Marc Legendre en Charel Cambré waren bevestigt als het duo achter de volwassen stripreeks van Suske en Wiske genaamd Amoras[4]. Dit werd een zesdelig cyclus.

Het was later bevestigt dat de Amoras reeks in November nieuwe materiaal zou krijgen, maar Marc en Charel zeiden dat ze nog moesten kijken waar het precies over ging in het nieuwe materiaal van Amoras.

AlgemeenEdit

Over de jaren heen heeft Marc Legendre aan meer boeken en strips gewerkt. Op 11 Juni 2013 kreeg Marc Legendre de Bronze Adhemar[5].

Rode Ridder teamsEdit

Marc Legendre en Claus ScholzEdit

Marc Legendre en Claus Scholz werkte voor het eerste samen aan De Rode Ridder stripreeks bij album 238, Het Godsgericht. Marc werd hierdoor een vervanger voor Martin Lodewijk. Samen hadden ze ook nog De Duivelse Poppenspeler, De Zwarte Weduwe, De Hellevliet en De Kinderrovers gemaakt.

Marc Legendre en Fabio BonoEdit

MarcFabio1.jpg
Marc Legendre en Fabio Bono

Marc Legendre en Fabio Bono werkte voor het eerst samen aan De Rode Ridder stripreeks bij album 250, De Uitverkorene die vanaf de stripreeks een stijlbreuk gaf. De Uitverkorene is het eerste deel van een uit negen bestaande delen getiteld: De Uitverkorene cyclus.

InterviewsEdit

Interview 2Edit

Marc-Legendre.jpg
De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman: Marc Legendre

De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman: Marc Legendre was het tweede interview gedaan door Martin Hofman voor de Stripspeciaalzaak.be. Het interview ging onder andere Marcs eerdere delen (Marc Legendre's reeks) en zijn opkomende album, De Uitverkorene samen met tekenaar Fabio Bono.

Interview 7Edit

RR-7-Fabio-Bono.jpg
De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman: Fabio Bono

De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman: Fabio Bono was het zevende interview gedaan door Martin Hofman voor de Stripspeciaalzaak.be. Het was het eerste interview met een team (Marc Legendre en Fabio Bono) en het eerste interview dat zich niet compleet focuste op 1 specifiek persoon (Fabio Bono). Het laatste gedeelte focuste zich namelijk op Marc Legendre in plaats van Fabio Bono.

StriptiekEdit

VTMEdit

VideosEdit

BronnenEdit

De Rode Ridder interviewreeks door Martin HofmanEdit

WetenswaardighedenEdit

Achter de schermenEdit

Martin lodewijk.jpg
Martin Lodewijk, de voorganger van Marc Legendre

LinksEdit

Zie ookEdit

DRR.jpg
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Marc Legendre.

Around Wikia's network

Random Wiki