Wikia

JohanPromo De Rode Ridder's zwaard staat in dienst.

Update Dit artikel of sectie is genomineerd voor een update update
Het volgende moet specifiek worden upgedate:In jaartallen verwerken.
Je kan De Rode Ridder Wiki helpen bij: updating it.
Update
Marc Legendre
MarcLegendre2015
Naam Marc Legendre
Status Levend
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Biografie
Familie Kati[1] - Vrouw
Werk/beroep Schrijver van De Rode Ridder stripreeks, Amoras, Biebel

Marc Legendre (leeftijd: 61 jaar) was de nieuwe toevoeging van Het Rode Ridder team in 2013[2]. Marc Legendre was de opvolger van Martin Lodewijk in 2013.

Biografie

Eerder leven

Marc Legendre was geboren op 15 April 1956. Vroeger toen Marc nog jong was, las hij ook de Rode Ridder boeken[3].

Projecten

Andere projecten

Biebel

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Biebel

Marc Legendre's bekendste werk is Biebel. Biebel deelt sommige speciale uitgaves met De Rode Ridder, een werk waaraan Marc Legendre jaren na Biebel aan begon te werken en uiteindelijk een vaste schrijver van zou worden.

Waterland

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Waterland (stripreeks)

De Rode Ridder stripreeks

RodeRidder238
Het Godsgericht, de eerste strip geschreven door Marc Legendre.

Marc Legendre begon voor het eerst aan De Rode Ridder stripreeks in 2013. Marc's eerste stripalbum Het Godsgericht behoorde tot het Enid tweeluik. Het vervolg hierop was De Duivelse Poppenspeler en verscheen ook in 2013. Marc's derde Rode Ridder stripalbum De Zwarte Weduwe verscheen in 2014 en was het eerste Rode Ridder album waarbij Marc als eerste schrijver van het begin van het nieuwe jaar was. De Hellevliet verscheen ook in 2014, het vierde Rode Ridder album van Marc. Marc's laatste album van de Nieuwe reeks - Deel 1 was De Kinderrovers.

Marc keerde terug na absent te zijn voor 5 albums. Marc begon hiermee zelf aan de Nieuwe reeks - Deel 2. De Uitverkorene, behorend tot de Uitverkorene cyclus is een cyclus bestaande uit 9 delen. Hierdoor werd tekenaar Claus Scholz (die eerder met Marc aan zijn 5 albums werkte) vervangen voor Fabio Bono een Italiaanse tekenaar.

De Rode Ridder boeken

Marc Legendre begon zijn eigen Rode Ridder boekenreeks in 2013. Deze boekenreeks blief niet lang op de markt en het hield het maar 2 boeken lang vol. Deze boeken waren getiteld De Vloek van Malfrat en De Gevangene van de Sultan.

Een derde boek, getiteld De Hellemond zou ook verschijnen, maar Marc zei dat de boekenreeks zijn plek moest vinden in de boekenmarkt. Hierdoor was de boekenreeks officieel gestopt in 2015.

Doordat Marc later terugkeerde bij de nieuwe reeks (Marc was 5 albums absent) en om zijn terugkeer "geheim" te houden, werd later De Vloek van Malfrat deels overgenomen in De Uitverkorene zoals personages Allis, Malfrat de Wrange, Torn en Oonagh die nu in stripvorm zouden verschijnen.

Amoras

Marcamoras
Marc Legendre met zijn strip, Amoras bij de voorstelling van de strip.
Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Amoras

Marc Legendre en Charel Cambré waren bevestigt als het duo achter de volwassen stripreeks van Suske en Wiske genaamd Amoras[4]. Dit werd een zesdelig cyclus.

Het was later bevestigt dat de Amoras reeks in November nieuwe materiaal zou krijgen, maar Marc en Charel zeiden dat ze nog moesten kijken waar het precies over ging in het nieuwe materiaal van Amoras.

2017

MartinHofmanMarcLegendre
Martin Hofman samen met Marc Legendre samen met Marcs albums van De Uitverkorene cyclus in de Standaard Boekhandel te Sint-Niklaas.

Algemeen

Over de jaren heen heeft Marc Legendre aan meer boeken en strips gewerkt. Op 11 Juni 2013 kreeg Marc Legendre de Bronze Adhemar[5].

Rode Ridder teams

Marc Legendre en Claus Scholz

Marc Legendre en Claus Scholz werkte voor het eerste samen aan De Rode Ridder stripreeks bij album 238, Het Godsgericht. Marc werd hierdoor een vervanger voor Martin Lodewijk. Samen hadden ze ook nog De Duivelse Poppenspeler, De Zwarte Weduwe, De Hellevliet en De Kinderrovers gemaakt.

Marc Legendre en Fabio Bono

MarcFabio1
Marc Legendre en Fabio Bono

Marc Legendre en Fabio Bono werkte voor het eerst samen aan De Rode Ridder stripreeks bij album 250, De Uitverkorene die vanaf de stripreeks een stijlbreuk gaf. De Uitverkorene is het eerste deel van een uit negen bestaande delen getiteld: De Uitverkorene cyclus.

Interviews

Interview 2

Marc-Legendre
De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman: Marc Legendre

De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman: Marc Legendre was het tweede interview gedaan door Martin Hofman voor de Stripspeciaalzaak.be. Het interview ging onder andere Marcs eerdere delen (Marc Legendre's reeks) en zijn opkomende album, De Uitverkorene samen met tekenaar Fabio Bono.

Interview 7

RR-7-Fabio-Bono
De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman: Fabio Bono

De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman: Fabio Bono was het zevende interview gedaan door Martin Hofman voor de Stripspeciaalzaak.be. Het was het eerste interview met een team (Marc Legendre en Fabio Bono) en het eerste interview dat zich niet compleet focuste op 1 specifiek persoon (Fabio Bono). Het laatste gedeelte focuste zich namelijk op Marc Legendre in plaats van Fabio Bono.

Striptiek

VTM

Videos

Bronnen

De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman

Wetenswaardigheden

Nieuwereeksdeel1en2
Marc Legendre werkte mee als enige Rode Ridder werknemer als zowel de nieuwe reeks deel 1 (links) en deel 2 (rechts).
  • Marc Legendre is de enige vaste schrijver van de nieuwe reeks die geen verhalen rond Demoniah heeft geschreven.
    • Hoe dan ook, toen Station7 vroeg aan Marc Legendre wanneer Galaxa en Demoniah zouden verschijnen zei hij dat deze "later terug zouden komen". Het is onbekend of ze verschijnen in De Uitverkorene cyclus.
  • Marc Legendre schreef het scenario voor De Wraak van Wuiten voor de stripreeks Waterland. Dit album had te maken met Karel Biddeloo's werk De Schat van Dijkenland.
  • Marc Legendre's eerste Rode Ridder werk, Het Godsgericht lag tegelijkertijd in de winkels met Amoras en Biebel.
  • Marc Legendre's is de derde persoon naast Karel Biddeloo en Karel Verschuere die aan de boeken en stripreeks hebben gewerkt.
    • Hoe dan ook, Marc Legendre werkte aan zijn eigen reeks en niet aan de boekenreeks van Leopold Vermeiren.
  • Marc Legendre is de eerste schrijver die een tweeluik verhaal schrijft als zijn eerste verhaal. Willy Vandersteen schreef Het Gebroken Zwaard, Karel Biddeloo schreef Drie Huurlingen, Martin Hofman schreef Olavinlinna, Martin Lodewijk schreef De Grot van de Beer en Claus Scholz schreef De Spiegeldemon.
    • Hoe dan ook, Martin Hofman was van plan om verder te gaan met Olavinlinna. Dit gebeurde niet, omdat Martins vriend Karel Biddeloo in het ziekenhuis lag en de plannen gestopt werden. Willy Vandersteen's werk Het Gebroken Zwaard kreeg 50 jaar later een vervolg, maar dit was geen direct vervolg sinds het een aantal jaren later verscheen.
DRRTrilogie2exlibris
De Rode Ridder Trilogie (2)

Achter de schermen

Martin lodewijk
Martin Lodewijk, de voorganger van Marc Legendre

Verwijzingen en notities

Links

Zie ook

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Marc Legendre.
De Rode Ridder Wiki heeft een lijst van uitspraken die te maken hebben met Marc Legendre.