Wikia

Maarten Halvoet
Halvoet.JPG
Naam Maarten Halvoet
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Haarkleur Bruin
Biografie
Geboren op Onbekend
Geboren in Gent, België
Familie
Werk/beroep
Gestorven op 1383
Doodsoorzaak Neergestoken met een zwaard door Johan van Horst
Slachtoffers
Direct 2[1]
Indirect (onbekend)
Monsters (onbekend)
Dieren (onbekend)
In de stripreeks
Eerst gezien Storm over Damme
Laatst gezien Storm over Damme

BiografieEdit

Eerder levenEdit

Maarten Halvoet was voor de schijn een goede vriend en vertrouwensman van Frans Ackermans. In feite wilde hij om persoonlijke redenen de ondergang van Ackermans. Hierom begon hij met de Franse bezetters samen te werken. Niemand wist dat hij een verrader was, alleen de vuurtorenwachter had hem bij de Fransen gezien[2].

Ontmoeting met Johan van HorstEdit

DoodEdit

Johan x Halvoet.JPG
Johan vermoord Maarten Halvoet in een gevecht.

Na zijn doodEdit

Johan kwam veilig aan en vertelde Frans Ackermans dat Maarten Halvoet een verrader was.

VerschijningenEdit

StripreeksEdit

Naam betekenisEdit

PersoonlijkheidEdit

Kracht en sterkteEdit

WetenswaardighedenEdit

  • Maarten Halvoet wordt ook Maarten Halvoet van Gent genoemd voor even. Of dat zijn volledige achternaam is niet bekend. Zijn naam wordt genoemd samen met Hans en Dirk.
  • Maarten Halvoet is het eerste slachtoffer van Johan die uit hetzelfde land komt als Johan; ook was het bij Johan pas later bevestigt dat hij uit België kwam (De Watermolen).
    • Maarten Halvoet is het eerste slachtoffer van Johan wiens geboorteplaats en locatie officieël bevestigt was.
  • Maarten is de eerste moordenaar die een vijand is in de stripreeks, die meer dan 1 persoon vermoord en ook het eerste slachtoffer van Johan waarbij dit het geval is.
  • Maarten stierf 69 jaar na de dood van Tenebrax die allebei stierven door Johan van Horst.
  • Maarten kan ook wel gezien worden als de hoofdvijand in Storm over Damme. Hij had Johan verraden, maar andere vijanden hadden geen belangrijke rol zoals Maarten.
  • Johans ontmoeting met de latere Jodoc uit het album De Zwarte Weduwe was een vergelijkbare verhaallijn als Johans ontmoeting met Maarten Halvoet. Beide mannen waren ook moordenaars en hadden allebei Johan verraden. Ook waren ze allebei een mysterieus figuur. Alleen Maarten had zijn verraad direct tegen Johan gezegd, iets waar Jodoc nooit aan toe kon komen, aangezien hij overleden was (ook al had Johan zijn gezicht gezien en stierf hij voor zijn dood aan zelfmoord, iets waar Johan over twijfelde of het ook echt zelfmoord was).
    • Hoe dan ook, terwijl Maarten een bevestigde achternaam had en omkwam door Johan, was dit bij de latere Jodoc niet het geval.
  • Maarten Halvoet was het eerst personage sinds Jayavar uit De Val van Angkor die geen kasteel had bezocht terwijl hij een slachtoffer van Johan was.
  • Tussen Maarten Halvoet die in 1383 stierf en Boldewin (Johans eerste genoemde slachtoffer) die rond het jaar 900 stierf ook door Johan zit een aantal van 483 jaar tussen.

Achter de schermenEdit

LinksEdit

Zie ookEdit

DRR.jpg
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Maarten Halvoet.

Around Wikia's network

Random Wiki