Wikia

Leopold Vermeiren
Vermeiren.jpg
Naam Leopold Vermeiren
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Biografie
Familie Louis Vermeiren - Vader
Jazak Vermeiren - Oom
Werk/beroep Schrijver en bedenker van De Rode Ridder boekenreeks

Leopold Vermeiren is de bedenker van De Rode Ridder boeken. Leopold Vermeiren staat ook wel bekend als Pol Vermeiren of Jozef Leopold Vermeiren.

BiografieEdit

Eerder levenEdit

Leopold Vermeiren was geboren op 7 April 1914 te Deurne[1]. Leopold was de zoon van Louis Vermeiren en de neef van Jazak Vermeiren[2].

De Rode RidderEdit

In 1953 kwam hij op het idee van De Rode Ridder boekenreeks. Hij heeft zelf elk boek bedacht en aangeschreven. Hij kreeg ook hulp van onder andere Karel Biddeloo en Karel Verschuere.

Suske en WiskeEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Suske en Wiske

Leopold Vermeiren werkte ook met Willy Vandersteen aan een aantal leesboekjes voor Suske en Wiske. Dit waren een aantal van acht boekjes.

OverlijdenEdit

Leopold Vermeiren overleed op 14 December 2005 te Mortsel[3]

InterviewsEdit

Radio 1 interview met Leopold VermeirenEdit

Martin Hofmans interviews met Leopold VermeirenEdit

Martin Hofmans interview met Leopold Vermeiren met Leopold Vermeiren was een interview gedaan door Roderidder.be bedenker Martin Hofman. Dit interview kwam later terug op Stripspeciaalzaak.be na zijn overlijden en kreeg de naam De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman: Leopold Vermeiren.

BronnenEdit

De Rode Ridder interviewreeks door Martin HofmanEdit

WetenswaardighedenEdit

LeopoldVermeirenmetDRRBoeken.jpg
Leopold Vermeiren met zijn eigen Rode Ridder boeken.
  • Ondanks dat Leopold de boeken had bedacht (die ouder zijn dan de strips), leefde hij langer dan een paar mede-werkers van de Rode Ridder strips onder andere Karel Biddeloo en Willy Vandersteen.
  • Het eerst Rode Ridder boek die uitkwam, die niets te maken had met Leopold Vermeiren was het boek De Vloek van Malfrat.
  • Een aantal boeken van Leopold Vermeiren stonden beschreven op de achterkant van meerdere blauwe reeks albums die behoren tot de originele reeks.
  • Niet alleen De Rode Ridder stripreeks had impact door Leopold Vermeiren gekregen, maar ook de boekenreeks van Marc Legendre.

Achter de schermenEdit

LinksEdit

Zie ookEdit

DRR.jpg
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Leopold Vermeiren.

Around Wikia's network

Random Wiki