Wikia

Kurt
Kurt y
Naam Kurt
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Haarkleur Zwart
Biografie
Familie
Werk/beroep Ridder van Von Sebald
Gestorven in Graaf von Sebald's kasteel
Doodsoorzaak Uit een raam geslagen met een zwaard door Johan van Horst
Slachtoffers
Direct (onbekend)
Indirect (onbekend)
Monsters (onbekend)
Dieren (onbekend)
In de stripreeks
Ontwerper Willy Vandersteen
Eerst gezien De Zilveren Adelaar
Laatst gezien De Zilveren Adelaar
Verschijningen 1

Kurt was een werknemer van de graaf Von Sebald

Biografie

Eerder leven

Ergens in zijn leven begon Kurt voor von Sebald te werken. De al langere tijd steeds armer wordende graaf wilde dat zijn zoon Wilfried von Sebald toernooien zou gaan winnen. Een magische drank zou hem ondanks zijn jonge leeftijd laten overwinnen. Kurt en een andere ridder moesten met Wilfried naar een steekspel in het Rijnland. Daar daagde Wilfried twee ridders uit voor een gevecht: Berthold van Damburg en Erik van Ravensteen[1].

Ontmoeting met Johan van Horst

De twee ridders weigeren echter om tegen een tegenstander te vechten die nog zo jong is. Daarom dagen Kurt en de andere ridder de twee in Wilfried's plaats uit. Net voor het gevecht verwisselen de twee van plaats met Wilfried. De magische drank blijkt nutteloos, waardoor Wilfried om het leven komt. Nadat Berthold, Eric en hun vriend Johan achter het bedrog komen, vluchten Kurt en de andere man weg. De drie ridders zetten de achtervolging op de twee in[1].

Terugkeer naar de burcht

Aangekomen bij de burcht lukt het hen om alle drie ridders gevangen te nemen. Von Sebald is van plan om Johan van de toverdrank te laten drinken, zodat hij Berthold en Eric in een gevecht zal doden. Kurt krijgt intussen de opdracht om Van Sebald's vrouw te bewaken. Johan weet te ontsnappen en treft even later op Kurt. Voordat hij zijn zwaard kan trekken slaat Johan hem neer[1].

Dood

Als Kurt weer bij bewustzijn komt zijn Johan, Berthold en Eric de toestand meester. Kurt besluit om von Sebald te hulp te komen en wacht zijn kans af. Met een touw lukt het hem om de graaf via een raam te laten ontsnappen. Zelf blijft hij achter om Johan tegen te houden. Kurt kan niet tegen Johan op en wordt uit het raam geslagen[1].

Verschijningen

Stripreeks

Persoonlijkheid

Kurt was zeer trouw aan von Sebald. Hij gaf zelfs zijn leven om de graaf te beschermen.

Kracht en sterkte

Kurt had een opleiding met wapens gehad. Hij beschikte over een wapenrusting en een zwaard. Ook had hij een paard. Johan bemerkte tijdens het toernooi dat hun paarden zeer goed afgericht waren.

Wetenswaardigheden

  • In de loop van het verhaal wordt nergens bevestigt dat Kurt een ridder was. Hij mocht echter wel aan een toernooi deelnemen, wat alleen ridders mogen. Kurt was dus een echte ridder.
  • Kurt was in het begin met de persoon met kortste naam die vermoord was door Johan van Horst. Kurt deelde later deze titel met Ivar uit De Draak van Moerdal, Kian uit De Kroon van Deirdre, Rolf uit De Weerwolf en Kurt uit Met Masker en Zwaard. De titel kwam tot een eind toen Johan Hor ombracht in De Monsterman.
  • Kurt had in de originele strip geen kleur bij zijn kleren. Hierdoor kwam ook verwarring tussen de personages in de herkleurde versie van de respectieve strip.
    • Kurt viel uit het raam, maar een paar plaatjes later, was een andere man gezien die groene kledij aanhad. Maar sinds de kleding en de man anders waren, was het bevestigt dat Kurt dood was. De kansen dat Kurt het had overleefd had waren ook erg klein sinds hij meters naar beneden viel.
    • Kurt had een gespleten baard, de andere man een gewone baard.
  • Kurt's dood was bevestigt in De Zilveren Adelaar. Hoe dan ook, in dezelfde strip verscheen nog een andere Kurt. Beide Kurts waren werknemers van Von Sebald.

Achter de schermen

Verwijzingen en notities

Zie ook

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Kurt (De Zilveren Adelaar).