Wikia

De Rode Ridder Wiki

Kunegonde (De Levende Doden)

13.821pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Kunegonde
Kunegonde 001.JPG
Naam Kunegonde
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Vrouw
Haarkleur Rood
Biografie
Familie Solon - Stiefzoon
Werk/beroep Heks
Gestorven in Solons burcht
Doodsoorzaak Liet zichzelf op het zwaard van Johan van Horst vallen
Slachtoffers
Direct Onbekend[1]
Indirect 3[2]
Monsters Geen
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Karel Biddeloo
Eerst gezien De Levende Doden
Laatst gezien De Levende Doden
Verschijningen 1

Kunegonde was een personage die verscheen in De Levende Doden.

BiografieEdit

Eerder levenEdit

Kunegonde was een oude heks en de stiefmoeder van Solon. Met de hulp van Kunegonde werd Solon erg machtig. Zij kon namelijk van mensen zogenaamde Levende Doden maken. Deze Levende Doden waren ongevoellig voor pijn en verwondingen, bovendien volgden zij elk bevel van Kunegonde en Solon op. Omdat haar zoon een invloedrijke burchtheer was, kon hij zijn moeder beschermen voor de dorpsbewoners die dachten dat zij een heks was. Hun plan was het op een groot leger van ondoden te maken die gebieden voor hen zouden veroveren. De waard in het dorp en zijn vrouw Mona waren haar handlangers. De twee mengden Kunegonde's toverdrank in het eten van hun klanten[3].

Ontmoeting met Johan van HorstEdit

Niet lang naardat zij de burcht van een nabije stad door de Levende doden hebben laten aanvallen, ontmoet Kunegonde Johan van Horst op het kerkhof. Zijn waarschuwt de ridder, waarna ze zich snel in de geheime gang onder een graftomde verbergt. De gang loopt door naar de kelders van Solon's kasteel. Daar houden zich de Levende Doden overdag schuil omdat ze niet tegen het daglicht kunnen. Als de waard en zijn vrouw omkomen bij een poging om Johan en de reizende heelmeesters Ermein en Drusila in Levende Doden te veranderen, wil Kunegonde wraak op hen nemen[3].

DoodEdit

Johan x Kunegonde.JPG
Kunegonde laat zichzelf vallen op Johan van Horst's zwaard.

Kunegonde die nu met een zwaard van Johan geen kant meer op kon, liet zichzelf expres vallen op het zwaard van Johan van Horst[3].

Na haar doodEdit

Na de dood van Kunegonde zei Ermein dat er gerechtigheid was geschied en dat ze geen slachtoffers meer kon veroorzaken[3].

Cover verschijningenEdit

StripreeksEdit

VerschijningenEdit

StripreeksEdit

Naam betekenisEdit

Kunegonde is vrouwelijk en betekent "strijdster voor de stam".

PersoonlijkheidEdit

Kunegonde was een slecht persoon. Zo deed ze een middel maken waardoor ze "Levende Doden" maakte. Haar stiefzoon Solon werkte om mee in de samenzwering.

Kracht en sterkteEdit

WetenswaardighedenEdit

EindeTheLivingDead.jpg
Kunegonde wordt door Johan Morgana genoemd in The Living Dead.
  • Kunegonde is het eerste slachtoffer van Johan die hij naar de koning wilde brengen. De andere persoon was de latere Wando. Hoe dan ook, Johan wilde de latere Levinus ook naar de koning brengen.
  • Ook al deed Johan haar niet meteen direct ombrengen, sprong ze zelf op het zwaard, wat leidde tot zowel een zelfmoord als een persoon die omgebracht was door Johan.
  • Kunegonde is de enige vrouw vermoord door Johan met wie alleen Johan te maken had en geen lid van Johan van Horst's groep waardoor ze mede omkwam tot Aldegonde in De Spiegeldemon:
    • Apulya kwam om het leven door Johan en Parcifal.
    • Mariza kwam om door Johan, maar kwam ook nog eens vast te zitten in de grot door Dixit terwijl al ze stierf.
    • Jenne kwam om bij het vuur, dat was veroorzaakt door Johan en Volcmar.
  • Het is onbekend of Kunegonde ook directe slachtoffer had veroorzaakt, aangezien ze vele geheimen had die ze met haarzelf meedroeg in het graf en mogelijk hierdoor ook directe slachtoffers had via haar hekserij.
  • In The Living Dead, de Engelse versie van De Levende Doden heet Kunegonde Morgana.

Blauwe en grijze reeksEdit

  • Kunegonde was de laatste vrouwelijke hoofdvijand omgebracht door Johan in een album van de blauwe reeks.
  • Kunegonde was de eerste vrouwelijke hoofdvijand omgebracht door Johan in een album van de grijze reeks.

Achter de schermenEdit

  1. Aangezien Kunegonde haar geheimen het graf meenam, is het onbekend of ze ook iemand direct had omgebracht.
  2. 2 werknemers van Kunegonde en Zoon
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 De Levende Doden

Zie ookEdit

DRR.jpg
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Kunegonde (De Levende Doden).

Around Wikia's network

Random Wiki