Wikia

JohanPromo Dit artikel heeft foto's
Foto(s) nodig: Betere foto
JohanPromo

JohanPromo De Rode Ridder's zwaard staat in dienst.

Klingsor
Kling
Naam Klingsor
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Haarkleur Geen (kaal)
Biografie
Geliefde(s) Iblis - Gezellin
Familie
Werk/beroep Despoot van Sicilië
Werknemer voor Demoniah en Bahaal
Werknemer(s) Klingsor's groep
Doodsoorzaak Gevallen bij de levende planten door Johan van Horst, daarna opgegeten door levende planten
Slachtoffers
Direct 4[1]
Indirect (onbekend)
Monsters (onbekend)
Dieren (onbekend)
In de stripreeks
Ontwerper Karel Biddeloo
Eerst gezien De Groene Steen
Laatst gezien Oude Vijanden
Verschijningen 3

BiografieEdit

Eerder levenEdit

Klingsor was een machtige despoot. Hij bezat het kasteel Kalot Enbolot, op Sicilië. Daarvandaan gaf hij bevelen aan zijn vele handlangers. Klingsor was ook een alchemist en bezat een laboratorium, waar hij veel onderzoek deed. Ook werkte hij met zwarte magie en bezat occulte kennis. Zijn gezellin werd Iblis, een vrouw die goed met wapens om kon gaan. Zijn rechterhand was Origas. Om zijn kasteel liet Klingsor een gevaarlijke lusttuin bouwen die vol met vallen en dodelijke dieren zat. Klingsor had interesse in De Tempeliers, en hun schatten. Maar ook voor andere bijzondere voorwerpen interesseerde hij zich[2].

Tijdens de Groene SteenEdit

Klingsor was van plan om de Groene Steen in handen te krijgen. Hiervoor stuurde hij een grote groep krijgers onder aanvoering van zijn hoofdman naar de Commanderij van Hauwaert. Zijn krijgers dringen inderdaad binnen, maar Johan van Horst en Gonzaga houden stand. Zij doden alle krijgers en ook zijn hoofdman sterft door het zwaard van Johan. Klingsor weet dat de Tempeliers zijn kasteel al snel hierna zullen aanvallen. Hij laat zijn bondgenoten de Moren en Barbarijse zeerovers, de schepen van de Tempeliers aanvallen. Het komt tot een zwaar zeegevecht waarbij de Tempeliers hun katapulten gebruiken om de schepen van hun tegenstanders in brand te zetten. De zeeslag heeft Klingsor verloren, maar in Kalot Enbolot denkt hij alsnog veillig te zijn voor zijn tegenstanders. Johan en Gonzaga, die tijdens de slag van boord gevallen zijn, zwemmen intussen naar de kust[3].

Ontmoeting met Johan van HorstEdit

DoodEdit

Na zijn doodEdit

Klingsor's dood was bevestigt door Johan, door het horen van zijn geschreeuw van de pijn die hij leed[4].

Klingsor kwam samen met Vlad Drakul, Murena, Delira, Qrandar en De Obscurant in de Hel terecht[5].

Cover verschijningenEdit

StripreeksEdit

Andere verschijningenEdit

Luxe editiesEdit

VerschijningenEdit

StripreeksEdit

BronnenEdit

WetenswaardighedenEdit

  • Klingsor is de enige persoon vermoord van Johan van Horst in het album Klingsor.
  • Klingsor is tot nu toe het enige slachtoffer van Johan die genoemd werd in een album (Mysterie op Ararat) na zijn dood.
  • Klingsor is een van de eerste slachtoffers van Johan die sterft terwijl je het niet kan zien. Zijn schreeuw was namelijk alleen te horen tijdens zijn dood.
  • Klingsor heeft geen lijnen in zijn eerste verschijning en is van de paar meesterbreinen die dit niet heeft.
  • Klingsor samen met Vlad Drakul, Pankraz Rauh, Wando en Levinus waren niet vermoord door Johan in hun eerste verschijning, maar in hun tweede verschijning.
  • Klingsor heeft een strip naar zijn eigen vernoemd: Klingsor.
  • Klingsor's enige verschijning waarop hij niet op de cover staat is De Groene Steen.
  • Klingsor is het enige mannelijke personage (Qrandar, Vlad Drakul en De Obscurant hadden geen liefde) die een geliefde had, terwijl hijzelf door Johan omgebracht werd. Hij is ook de enige uit de groep als Bahaal niet is meegeteld.
  • Klingsor is een van de personages omgebracht door Johan die door een van zijn eigendommen om het leven kwam. De ander is Kopfbrecher (Ilse gaf een zwaard van Kopfbrecher aan Johan).
  • Klingsor verscheen in 2 Jubilieum albums: 150 en 200. Hij is het enige personage naast zijn moordenaar die in een Jubilieum album verscheen.
  • Klingsor's gezicht heeft veel weg van Tenebrax en ook een wel iets van Baldein. Alledrie deze personages dragen allemaal een snor en hun gezichten hebben een gelijkenis en kwamen om het leven door Johan van Horst.
  • Klingsor was het enige personage die op een luxe cover stond die vermoord was door Johan die ook op een andere cover stond tot dit gebeurde bij Wando's helper.
  • Klingsor is het enige personage die stierf in het album (Klingsor) dat ook de naam het titel droeg van het overleden personage.
  • Klingsor is Johans enige slachtoffer die genoemd werd in een album na zijn dood en later terugkeerde in persoon, ook al kreeg hij zijn oude lijf maar tijdelijk terug.

Achter de schermenEdit

Zie ookEdit

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Klingsor (personage).

Around Wikia's network

Random Wiki