Wikia

JohanPromo De Rode Ridder's zwaard staat in dienst.

Kerwyn de Magiër
KerwynDeMagiër
Toeschrijving
Auteur:

Willy Vandersteen

Illustrator:

Frank Sels

Informatie
Uitgever:

Standaard Uitgeverij

Uitgave:

1964

Type:

Strip

Functies
Canon:

Ja

Serie:

De Rode Ridder

Vorige:

Koning Arthur

Volgende:

De Wilde Horde

Kerwyn de Magiër is de 20ste strip van de Rode Ridder.

Belangrijke evenementen

  • Johan en Lancelot ontmoeten Kerwyn voor de eerste keer.
  • Lancelot vermoord Walewyn en Kerwyn.

Verhaallijn

Debuut

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Debuut

Verschijningen

Personages

Groepen

Wetenswaardigheden

  • In dit album brengt Lancelot meer mensen om dan Johan.
  • Dit is de eerste verschijning van Kerwyn de Magiër.
    • Dit is de laatste verschijning van Kerwyn tot "De Naamloze Ridder", 155 strips later, na zijn dood.
  • Dit is de eerste strip sinds Het Gebroken Zwaard waarin een persoon omkomt door een persoon anders dan Johan.
    • Dit is de eerste strip dat een terugkerend personage anders dan Johan een meesterbrein (Kerwyn) om het leven brengt.
  • Dit is het derde album waarin een ander personage (Lancelot) wraak neemt op de dood van een persoon (Walewyn). Hoe dan ook, Kerwyn was hier niet direct verantwoordelijk voor.
  • Vanaf dit album kwamen Lancelot en Merlijn bij de hoofdpersonages.
  • Vanaf dit album heeft Johan de meeste meesterbreinen omgebracht door een hoofdpersonage: Baldur, Siegmund van Kamroen, Diedrich van Bokkensteen, Thoran, Maarten Halvoet, Klaus, Balor, Verdal en Gorling (een aantal van 9 meesterbreinen). Hoe dan ook, later in de reeks brengt Johan nog een paar meesterbreinen om het leven.
  • In herdrukken wordt dit album ook Kerwijn de Magiër genoemd, dus een ij in plaats van een y.
  • Dit is de eerste keer dat een hoofdpersonage (Lancelot) 2 albums elkaar een persoon vermoord die een broer of zus heeft. In dit geval, was Kerwyn vermoord die Merlijn als broer, ook al was dit jaren later pas bekend gemaakt en in het vorige album vermoordde Lancelot Linor, de broer van Morban.

Inkleurfouten

  • Op dit plaatje heeft deze ridder nog groene kleren.
  • Op dit plaatje werden zijn kleren paars ingekleurd. Bovendien werd zijn snor vergeten.
  • Op het volgende plaatje slaat Johan en wachter het zwaard uit zijn handen. De mouwen en het zwaardgevest kregen dezelfde kleur als die van Kerwyn. Hoewel ze duidelijk anders zijn. Hierdoor lijkt het net alsof Johan Kerwyn nog een klap geeft.

Verwijzingen notities