Wikia

JohanPromo De Rode Ridder's zwaard staat in dienst.

Kerwyn
Kerwyn 001
Naam Kerwyn
Bijnaam Kerwyn de Magiër
Merlijn[1]
Kerwijn[2]
De Grootmeester
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Haarkleur Wit
Biografie
Geliefde(s) Onbekende vrouw
Familie Azizah - Dochter
Merlijn - Broer
Werk/beroep Magiër
Leermeester van Bahaal
Werknemer(s) Kerwyn's groep
Gestorven in Kerwyn's burcht
Doodsoorzaak Zwaard in de rug door Lancelot
Slachtoffers
Direct Geen
Indirect 1[3]
Monsters Geen
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Willy Vandersteen
Eerst gezien Kerwyn de Magiër
Laatst gezien De Elfenring
Verschijningen 12

Kerwyn is een groot meesterbrein die vele snode plannen had (en nog momenteel heeft). Niemand en Lodogran van Camelard werkte allebei voor hem. Lodogran deed het achter de schermen, terwijl Bahaal later duistere plannen uitvoerde. Sommige plannen van Kerwyn's groep zijn gedeeltelijk gelukt.

Biografie

Eerder leven

Kerwyn is de tweelingbroer van Merlijn[4], maar in tegenstelling tot hem gebruikt hij zijn vaardigheden uitsluitend voor het kwade. Als beloning voor zijn toewijding wordt hij gekozen als leraar voor de man die in de toekomst Arthur's rijk zal vernietigen: Bahaal. Kerwyn neemt hem als jonge vondeling bij hem op maar geeft hem nog geen naam, hij noemt hem gewoon Niemand[5]. Zelf heeft hij ook een kind, een dochter genaamd Azizah[6]. Terwijl hij opgroeit geeft Kerwyn vele lessen in de krijgskunde aan zijn leerling, ook bekwaamd hij hem in de Zwarte Kunst. Zijn dochter wordt een moordenares die zijn vijanden op vele verschillende manieren kan doden. In die tijd draagt Kerwyn altijd een masker dat zijn gezicht verbergt, het heeft ook magische krachten die hem beschermen tegen Merlijn's kristallen bol.

De Naamloze Ridder

Kerwyn 002
Kerwyn's gezicht is gezien, die lijkt op zijn broer Merlijn.

Als Niemand's opleiding bijna voltooid is wil Kerwyn zijn leerling testen. Hij geeft hem een speciale helm waarvan de oogkassen een verblindend licht kunnen uitstralen, en stuurt hem naar Camelot waar een groot toernooi plaatsvindt. Op dit moment heeft Kerwyn al kontakt met Lodogran van Camelard, beiden haten zij Arthur en werken samen om hem ten val te brengen. Kerwyn licht Lodogran in over de komst van zijn leerling. Hoewel Niemand erin slaagt Lancelot zwaar te verwonden wordt hij door Johan van Horst uit het zadel geworpen, en moet vluchten. Hij keert terug naar Kerwyn's schuilplaats: een spelonk aan de kust van Cornwall, maar wordt achtervolgd door Johan. Het komt tot een gevecht tussen Niemand en de rode ridder dat zijn leerling dreigt te verliezen. Kerwyn grijpt echter tijdig in en slaat Johan neer, waarnaar zij hem vastbinden. Kerwyn is boos op Niemand en weet nu dat hij nog veel moet leren. Als Johan door de hulp van Waldetrudis los weet te komen gaan Kerwyn en Niemand er met hun belangrijkste materiaal vandoor[7].

Na zijn dood

Johan en Lancelot gingen Walewyn begraven en Kerwyn's dode lichaam lag in Kerwyn's kasteel[8].

Verschijningen

Stripreeks

Andere verschijningen

Luxe uitgaves

Naam betekenis

Persoonlijkheid

Kracht en sterkte

Wetenswaardigheden

Personage wetenswaardigheden

Dood

Retcons

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Retcon
  • Merlijn en Kerwyn blijken elkaar niet te kennen als broers (Gorgonia). In de Elfenring blijkt dit echter anders, zoals dat de twee aan het vechten zijn en Merlijn boos is op zijn broer.
  • Gedurende zijn gevecht met Merlijn in de Elfenring noemt hij de naam van Bahaal. Het is onbekend of dit afspeelt voor de evenementen van Gorgonia, maar het duid erop dat hij al enige van de naam afwist.
  • Kerwyn was opgepakt door Johan in de Elfenring, maar Lancelot vermoordde hem al eerder in Kerwyn de Magiër. Of dit een retcon is, is onbekend.

Achter de schermen

Familie

  • Merlijn kwam 1 strip eerder voor dan Kerwyn (in Koning Arthur), maar in hetzelfde jaar (1964).
  • Kerwyn's eerste en laatste verschijning door Willy Vandersteen was in 1964. Kerwyn verscheen na 35 jaar weer in de stripreeks voor als leermeester van Niemand (1999)[11].
  • Kerwyn's dochter, Azizah was een jaar later gecreërd door Karel Biddeloo in het jaar 2000[12].
  • In 2001 in was het bevestigt dat Kerwyn de broer is van Merlijn de tovenaar[13].
  • Kerwyn's kleren lijken op die van de Ku Klux Klan. Toeval of niet, Kerwyn had in begin van de stripreeks witte gewaden en ging later naar paarse gewaden, iets wat de Ku Klux Klan ook deed.

Verwijzingen en notities

Links

Zie ook