Wikia

De Rode Ridder Wiki

Karel Biddeloo

13.821pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Karel Biddeloo
Karel 2.JPG
Naam Karel Biddeloo
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Biografie
Familie Dirk Biddeloo - Broer
Ursula Lundmark - Vrouw
Werk/beroep Schrijver en tekenaar van De Rode Ridder stripreeks
Tekenaar van De Rode Ridder boekenreeks

Karel Biddeloo (17 Augustus 1943[1], België-7 Juni 2004[2]) was één van de schrijvers en tekenaars van De Rode Ridder. Hij had een relatie met Ursula Lundmark, ook een werker aan De Rode Ridder stripreeks. Naast zijn werk voor de stripreeks, had hij voor de stripreeks ook aan de tekeningen voor De Rode Ridder boekenreeks van Leopold Vermeiren gewerkt.

BiografieEdit

Eerder levenEdit

Karel Biddeloo was op 17 Augustus 1943 geboren in Wuustwezel, België. Karels broer was Dirk Biddeloo.

De Rode Ridder boekenreeksEdit

De Rode Ridder stripreeksEdit

Karel Biddeloo begon zijn aan De Rode Ridder stripreeks met het album De Wilde Jacht. Vanaf De Verzonken Klok was Karel de vast inkter van de stripreeks. Karel schreef samen met Willy Vandersteen aan De Barst in de Ronde Tafel waarin het personage Bahaal voor het eerste verscheen. Bahaal was getekend door Karel.

Karel begon zijn als vast schrijver voor de stripreeks bij het album Drie Huurlingen. Karel werkte gedurende zijn reeks samen met zijn vrouw Ursula Lundmark, zijn broer Dirk Biddeloo, Willy Vandersteen en zijn vriend Martin Hofman. Karel was ook de bedenker van de personages Galaxa en Demoniah die een belangrijk deel in de stripreeks betekenen. Karel Biddeloo's reeks begon vanaf album 44 (Drie Huurlingen) tot en met album 206 (Gog en Magog).

AirbrushEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Airbrush

SigneersessiesEdit

De Rode Ridder fandagEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: De Rode Ridder fandag
Ridder02.jpg
Karel Biddeloo met Rode Ridder fans tijdens de uitgave van De Riddershoeve.

Johnny RebEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Johnny Reb

OverlijdenEdit

Na zijn overlijdenEdit

BeeldKarelBiddeloo.jpg
Het beeld van Karel Biddeloo met naast hem De Rode Ridder

Karel Biddeloo kreeg een standbeeld na zijn overlijden. Naast dit standbeeld van Karel Biddeloo stond Johan van Horst[3]. Door zijn overlijden, werd Karel Biddeloo meerdere keren genoemd in bronnenboeken of tijdschriften.

Na het overlijden van Karel Biddeloo was een er een kandidatenlijst voor de nieuwe reeks. Karel Biddeloo's opvolgers werden uiteindelijk Martin Lodewijk, een Rotterdamse schrijver en Claus Scholz, een Duitse tekenaar. Nadat Martin Lodewijk ermee stopte na een aantal afwezigheden voor de stripreeks werd Marc Legendre zijn opvolger. Nadat Claus Scholz stopte met de stripreeks werd hij opgevolgd door Fabio Bono, een Italiaanse tekenaar.

Karel Biddeloo werd na zijn overlijden nog geëerd. Eerst verscheen Karel de Montabour in De Grot van de Beer en later nogmaals in De Sluier van Wuustwezel, waarin Johan meer in flashbacks verscheen dan in de originele tijdlijn, om zo de focus te leggen op Karel de Montabour als verhalenverteller, iets dat Karel Biddeloo ook was. In de Sluier van Wuustwezel verscheen hij samen met Urssla, die gebaseerd was op Karels echte vrouw Ursula Lundmark.

GogMagogScheepskerkhofSluier.jpg
Gog en Magog en Het Scheepskerkhof verschenen na het overlijden van Karel Biddeloo en De Sluier van Wuustwezel was een eer voor Karel Biddeloo's werk aan De Rode Ridder

Ook na Karels overlijden had hij nog impact op de stripreeks. Zo keerde zijn personages Galaxa en Demoniah terug als hoofdpersonages in de Nieuwe reeks - Deel 1 (het eerste deel van de nieuwe reeks). Andere personages zoals Bardolf van Dardemont, Jan Crabbe en Robart keerde ook allemaal terug na zijn overlijden en werden zo terugkerende personages. Zie ook: Karel Biddeloo's personages na zijn overlijden

In de Nieuwe reeks - Deel 2 keerde momenteel alleen Bahaal terug als terugkerend personage. Hoe dan ook, in een interview liet Marc Legendre weten dat Galaxa, Merlijn en Demoniah allemaal een keerde terugkeerde, aangezien hun behoren tot het DNA van De Rode Ridder.

Na Karels overlijden had De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman een belangrijke impact aan informatie die sommige fans niet zouden weten. Was Martin Hofman geen vriend van hem geweest, dan was het mogelijk dat het nooit bekend werd dat Paul Geerts (die bekend is van Suske en Wiske) ook aan een aantal albums van De Rode Ridder had gewerkt.

CameosEdit

BronnenEdit

De Rode Ridder interviewreeks door Martin HofmanEdit

WetenwaardighedenEdit

KarelBiddeloocreatiesGalaxaenDemoniah.jpg
Karel Biddeloo als "Johnny" met zijn creaties Demoniah en Galaxa.

Achter de schermenEdit

  • Volgens Martin Hofman was Karel Biddeloo niet tevreden over Drie Huurlingen, (zijn eerste Rode Ridder waarbij hij zelf schreef en tekende) vanwege de platen die hij te houterig getekend vond[5].

LinksEdit

Zie ookEdit

DRR.jpg
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Karel Biddeloo.

Around Wikia's network

Random Wiki