Wikia

Het Veenspook
HV2
Toeschrijving
Auteur:

Willy Vandersteen

Illustrator:

Informatie
Uitgever:

Studio Vandersteen

Uitgave:

1960

Type:

Strip

ISBN:

9789002192319[1]

Functies
Canon:

Ja

Serie:

De Rode Ridder

Vorige:

De Gouden Sporen

Volgende:

De Parel van Bagdad

Het Veenspook is de 3de strip van De Rode Ridder.

Belangrijke evenementen

Verhaallijn

Verhaal

Debuut

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Debuut

Verschijningen

Personages

Groepen

Monsters

Locaties

Wetenswaardigheden

Johans badjas
Siegmund introduceerd zichzelf als Siegmund van Kamroen in zijn eerste ontmoeting met Johan.
  • Dit is de eerste strip die gebruikt maakt van fantasie elementen. De reuzenhagedissen bestaan in het echt niet. Hoe dan ook, latere albums gebruiken meer fantasie elementen dan dit album.
  • Dit is de eerste strip met een personage wiens volledige naam wordt genoemd en vermoord wordt door Johan terwijl hij een volledige naam bevestigt heeft.
  • Dit is de eerste strip met een verwijzing naar een persoon.
    • Dit is de eerste strip met een verwijzing naar een vrouw.
  • Dit is de eerste strip met meer dan één meesterbrein.
  • Dit is de eerste strip met waarin een monster verschijnt.
    • Dit is het eerste album met meer dan 1 monster.
  • Dit is de eerste strip met een boot in een strip.
  • Dit is de eerste strip met Vikings in een strip.
  • Dit is de eerste strip met een ruïne die te zien is.
  • Dit is de eerste strip met met meerdere kastelen (Kamroen en Kasteel Valkensteen).
  • Dit is de eerste strip met waarin een monster vermoord wordt door Johan.
  • Dit is de eerste strip met een monster en een persoon vermoord door Johan in hetzelfde album.
  • Dit is de eerste strip met Johan die wraak neemt voor de dood van een persoon (Helmund). In latere albums is Johan een getuige wanneer hij wraak neemt op de dood van een vriend of helper (De Spookvallei).
    • In latere albums praat Johan ook met een persoon die vermoord en de moordenaar van die persoon wordt vermoord door Johan (De Spookvallei en Het Grote Geheim).
  • Dokus is het enige personage in de strip die niet een mysterieus figuur is (ook al is Johan dit eigenlijk ook niet).
  • In deze strip brengt Johan maar 1 broer van de 4 broers om. 78 albums later brengt Johan 3 van de 4 broers om.
    • In beide albums wordt een personage met de letter U niet vermoord door Johan: Ulrich van Kamroen in deze strip en Ulcas in De Vluchtelingen.
    • In beide albums hebben de broers een familielid die niet behoort tot de broers: Heer van Kamroen in Het Veenspook en Rudbert in De Vluchtelingen.
  • Dit is de laatste strip waaraan Robert Vandersteen meewerkt.
HetVeenspook
Het Veenspook
  • Johan brengt een heleboel albums later een man genaamd Rolf in De Weerwolf om het leven. Johan brengt ook een man genaamd Gunar Skallagrimson in De Indringers om het leven. Beide namen dragen de namen van de broers van Siegmund van Kamroen.
    • Rolf en Gunnar zijn beide namen van de broers van Siegmund, dit maakt dus de naam Ulrich de enige naam waarin Johan niets te maken heeft terwijl hij iemand om heeft gebracht.
  • Ook al wordt het niet direct gezegd in de strip, Siegmund van Kamroen's vijandigheid in de strip en Johan's ontdekking hiervan maakte hem hierdoor ook een hoofdvijand voor Johan in de strip, meer dan de andere broers.
  • In deze strip voegt elk personage (behalve de niet-genoemde Vikings) zich bij Johan van Horst's groep: Siegmund, Rol, Ulrich en Gunnar van Kamroen behoren tot de groep van Johan aan het begin van de strip, Dokus behoort tot Johans groep in het midden van de strip en Hiordis voegt zich kort bij Johans groep aan het einde van de strip door hem te helpen, wat leid tot de dood van Siegmund van Kamroen.
  • Johan vecht met een reuzenhagedis in deze strip. Het is onbekend waarom dit gevecht in de strip kwam. Het is mogelijk dat dit bedoelt was om een duistere tint aan de strip te geven, waardoor zijn eerste ontmoeting met "Het Veenspook" kwam. Later zag Johan een tweede reuzenhagedis, toen hij met een Viking aan het vechten was. Beide reuzenhagedissen kwamen om het leven door Johan.
  • Het is onbekend of Dokus's vader en De Heer van Kamroen echt ruzie hadden. Het is mogelijk dat dit een leugen van Siegmund was, zodat hij zou zwijgen over de dood van Helmund van Valkensteen.
  • Deze strip is ook één van de favoriete albums van toe toekomstig Rode Ridder schrijver Marc Legendre. Marc Legendre bevestigde dit op Facebook.
  • Het Veenspook is ook een titel van een boek van Willy Vandersteen tussen 1941 en 1950, voor dit album.
  • Zygmud en de Beren van Kragero staat op de achterkant van dit album zonder van, in plaats daarvan de v. er alleen.
  • Dit is de eerste strip waarin Johan maar 1 persoon (Siegmund van Kamroen) vermoord.
  • Deze strip is de eerste strip waarin een meesterbrein en hoofdvijand zowel een meesterbrein en hoofdvijand waren voor het album als tijdens het album, ook al waren hun acties meer vijandig gedurende het album, omdat de werkelijke meesterbreinen al hun daad voor het album hadden gedaan, waardoor hun acties minder zijn gedurende het album.
  • Dit is de eerste striptitel met het woord "spook" erin. De andere is het latere album Het Spook.
  • Dit is de eerste strip uit de stripreeks waarin een meesterbrein niet sterft op de laatste pagina.
  • Met dit album is het de eerste keer in de stripreeks dat 2 albums uit hetzelfde jaar komen (De Gouden Sporen en Het Veenspook).
  • Met dit album is het de eerste keer in de stripreeks dat Johan 2 hoofdvijanden achter had vermoord: Baldur in De Gouden Sporen en Siegmund van Kamroen in Het Veenspook.

Fouten

  • De achterkant van het ingekleurde album staat het album Ninja! geschreven zonder uitroepteken (!).
  • Nadat Johan Siegmund van Kamroen heeft omgebracht, Siegmund van Kamroen's zwaard kan zien op de plaats waar hij stierf. Ook is het niet te zien in zijn achterrug.

Covers

Johans moorden

Verwijzingen en notities

Achter de schermen

Links