Wikia

Update Dit artikel of sectie is genomineerd voor een update update
Het volgende moet specifiek worden upgedate:Nieuwe bronnen.
Je kan De Rode Ridder Wiki helpen bij: updating it.
Update
BijSint-Joris

Bij Sint-Joris

"Marc Legendre heeft zojuist de eerste cyclus van de vernieuwde Rode Ridder beëindigd (het zijn acht delen geworden) en voelt zich nu een beetje in feeststemming."
Marc Legendre op Facebook - 3 Maart 2017[src]

Het Offer is de 256ste strip van De Rode Ridder.

Belangrijke evenementen

  • Johan vermoord Malfrat de Wrange met een steen.
  • Johan vind een mestvork en keert terug. Wanneer Johan terugkomt vermoord hij een ruiter door de mestvork in zijn lichaam te gooien.
  • Johan schopt een stier die vervolgens op Hul valt en hierdoor hem doorboort. Hul sterft door bloedverlies.
  • Rizza laat zien waar ze Allis vasthouden.
  • Johan en Allis zetten hun reis verder op weg naar Camelot.

Verhaallijn

"Johan en Allis hebben een schuilplaats gezocht in een slot dat hen alles behalve veiligheid biedt. De keuze die ze moeten maken is onmenselijk en wreed. Lancelot en Mordred snellen hun goede vriend te hulp, maar wat ze aantreffen is niet wat ze verwachtten." [1]

Debuut

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Debuut

Verschijningen

Personages

Dieren

Locaties

Voorwerpen

Evenementen

Andere dingen

Meesterbrein

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Meesterbrein

Stripverwijzingen

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Stripverwijzingen

Wetenswaardigheden

Malfrat x
Malfrat de Wrange stond voor het eerst op een cover van de Nieuwe reeks - Deel 2
De vloek van malfrat
Malfrat de Wrange in de boekenreeks verscheen op de cover van het eerste boek, De Vloek van Malfrat
Johan vs Malfrat
Het gevecht met Malfrat de Wrange in de stripreeks
HetOfferzondertekst
De cover zonder tekst
  • Dit is de eerste keer dat Merlijn en Bahaal elkaar zien in Tijdperk IV: Fabio Bono.
  • De Rode Ridder Wiki houdt de status van Malfrat de Wrange als overleden. Ondanks dat er eerder een foto verscheen op Fabio Bono's Facebook waarin Malfrat een mes tegen de keel van Allis aanhield en deze tot op heden nog niet verschenen is. Tot op heden behoort Malfrat momenteel tot de slachtoffers van Johan van Horst, tenzij De Onmogelijke Opdracht iets anders bevestigt.
    • Mocht Malfrat de Wrange het overleefd hebben is het de eerste keer dat Johan een hoofdvijand en meesterbrein heeft neergeslagen die een hoofdpersonage is.
    • Mocht Malfrat de Wrange het overleefd hebben is het de eerste keer dat Johan dacht dat hij een hoofdpersonage vermoord had.
    • In De Zwarte Narcis bleek het dat Isabelle de Lagverre was gestorven door Johan van Horst. Dit bleek ook echter correct te zijn voor een paar weken, maar ze keerde weer levend terug in het volgende album, De Wederopstanding.
  • Dit is de tweede keer dat Johan verantwoordelijk is voor de dood van een personage met de kortste naam, in dit geval Hul. De eerste keer was toen Johan Hor had vermoord in het album De Monsterman.
    • Hoe dan ook, niet zoals de vorige keer was de dood van Hul een ongeluk en niet met opzet.
    • Ironisch genoeg, door de dood van Hul was Rizza gered.
  • Deze strip bevestigt dat Allis's oma uit het vorige album inderdaad Aibell was.
  • Malfrat de Wrange verscheen maar op 4 pagina's het minste van de cyclus samen met het vorige album, De Heks en Merlijn waarbij hij ook maar op 4 pagina's verscheen.
  • Dit album heeft de terugkeer van Johan van Horst's moord varianten, sinds De Drakar des Doods, 8 albums eerder. Zo vermoordde hij een ruiter door een mestvork in zijn lichaam te gooien en trapte Johan een stier neer waardoor Hul stierf.
  • Dit is het derde album waarin Johan een naakte vrouw (Rizza) red. De eerste keer was in De Blauwe Heks toen Johan Indigo Magiste reden en de tweede keer was in De Hellemond toen Johan Allis redde.
  • Dit is de eerste strip met stripverwijzingen sinds De Hellemond, 4 albums eerder.
  • Met dit album is de eerste keer in de Nieuwe reeks - Deel 2 dat Johan 2 albums elkaar personen had vermoord in de originele tijdlijn.
  • Dit is de eerste keer dat Malfrat alleen maar een hoofdpersonage (Johan) ontmoet.
    • Hoe dan ook, dit is de tweede keer dat Malfrat een enkel menselijk hoofdpersonage (Allis) ontmoet. Dit gebeurde in De Uitverkorene.
  • Dit is het eerste album waarin Malfrat wel Johan ontmoet, maar niet Allis.
  • Dit is het eerste album sinds Het Eindeloze Eiland dat Malfrat de Wrange geen enkel menselijk personage had vermoord.
  • Met dit album verslaat Malfrat de Wrange Demoniah als de hoofdvijand en meesterbrein die in de meeste albums achter elkaar verscheen, met een aantal van 7.
  • Met dit album verscheen Bahaal voor het eerst in de stripreeks 5 albums achter elkaar. Dit begon vanaf De Hellemond tot en met Het Offer.
    • In De Hellemond verscheen Bahaal als hallucinatie, maar begon vanaf Het Eindeloze Eiland meer verschijningen te maken in zijn werkelijke gedaante. Dit waren een aantal van 4 verschijningen, het meeste dat Bahaal tot op heden in zijn werkelijk gedaante is verschenen.
  • Dit is de eerste strip waarin Malfrat de Wrange niet de hoofdrol heeft als hoofdvijand en meesterbrein van De Uitverkorene cyclus en de Nieuwe reeks - Deel 2. De hoofdrol als hoofdvijand en meesterbrein behoorde in dit album toe tot Hul, die een meer belangrijke rol had dan Malfrat de Wrange in dit album.
    • Vorige albums focuste zich in De Uitverkorene en De Gevangene vooral op Malfrat de Wranges groep. In De Uitverkorene verscheen ook een rover, maar deze had een kleine rol. In De Hellemond en Het Eindeloze Eiland lag de focus ook op Malfrat de Wrange. Koos was in Het Eindeloze Eiland voor kort slecht, maar dit kwam door de locatie, want Koos stond de gehele tijd aan Johans kant. In De Vuurproef had Timotheus met zijn groep een grotere rol, maar geen gevaarlijke rol tegen zowel Johan als Allis. Daardoor behoorde Timotheus's groep tot de korte vijand. Ook in De Heks en Merlijn verscheen een groep Vikings, maar deze groep was snel vermoord door Johan van Horst. Op Malfrat was nog steeds minder focus, maar hij bleef nog steeds de centrale hoofdvijand en meesterbrein van het album.
    • Hul was een gevaar voor zowel Johan, Allis, Malfrat de Wrange en Rizza.
  • Dit is het vierde album van de Nieuwe reeks - Deel 2 waarin alle hoofdpersonages in verschenen. Het eerste album was De Gevangene, het tweede album was De Vuurproef en het derde album was De Heks en Merlijn.
  • Dit is de eerste keer in de Nieuwe reeks - Deel 2 en in Tijdperk IV: Fabio Bono dat Johan daadwerkelijk Malfrat de Wrange lichamelijk verwond.
DeGraalkoning
De Graalkoning
  • Dit is de eerste strip in de stripreeks waarin Johan een hoofdpersonage neerslaat die een hoofdvijand en meesterbrein is. In dit geval, Malfrat de Wrange.
  • Dit is de eerste keer in de stripreeks dat een personage anders dan Johan meer dan een flashback heeft en ook achter elkaar. Allis had namelijk in het vorige album, De Heks en Merlijn ook een flashback.
  • Dit is het eerste album waarin een raadgever niet stierf door Johan van Horst's zwaard.
    • Dit is ook het eerste album waarin een raadgever geen enkele moord had gepleegd tijdens zijn debuut. Hoe dan ook, Hul deed een poging om Rizza te vermoorden.
    • Dit is ook het eerste album waarin een raadgever voor een vrouw werkt in plaats van voor een man.
    • Dit is ook het eerste album waarin een raadgever tegelijkertijd in een album verschijnt met Merlijn, die ook een raadgever is.
  • Dit album deelt ook gelijkenissen met De Graalkoning:

Slachtoffers van Johan van Horst

Fouten

  • Johan noemt de Moeflons een Os.
  • Johan weet er vanaf dat Malfrat de Wrange de Moeflons had gezien, terwijl hij daarbij niet aanwezig was.
    • Hoe dan ook, het is mogelijk dat Johan dit wist aangezien Johan, Allis en Malfrat de Wrange alle drie dezelfde kant opgingen.
  • Het rugnummer van Het Offer heeft album 255 in plaats van 256.

Top 10

  • Op het internet in Belgie stond Het Offer op nummer 1.

Achter de schermen

Fogo Kromo's Lab

Deze foto's komen van Fogo Kromo's Lab.

Verwijzingen en notities