Wikia

Het Godsgericht is de 238ste strip van De Rode Ridder.

Belangrijke evenementen

  • Johan ontmoet Levinus, Wando, Wando's helper, Hans, Boris, Iudith, Mim en Edro.
  • Johan ziet een ontvoering van Iudith en achtervolgt Wando's groep.
  • Johan red Iudith, maar ontdekt later Enid, die hij niet meer gezien had sinds Het Rijk van Enid en dus vastgehouden wordt door Levinus.
  • Johan probeert Enid te redden, maar wordt gepakt door Levinus's groep.
  • Wando wordt door Johan gedwongen om te laten zien dat hij een leugenaar was in een Godsgericht, terwijl Wando de leugenaar was.
  • Johan begint zijn gevecht met Wando.
  • Johan wint het gevecht van Wando, maar Wando blijkt nog te leven.
  • Johan blijkt Wando's helper vermoord te hebben en niet Wando, wat Johan in eerste instantie dacht.
  • Wando wordt verwondt door Boris's beer (gedacht dat hij overleden was), terwijl Boris sterft door Iudith's beer.
  • Johan is een vrij man en laat Mim, Edro en Iudith achter bij Wando's kasteel.
  • Johan begint zijn tocht naar Levinus om Enid te redden.

Verhaallijn

Tijdens een van zijn zwerftochten komt Johan, de Rode Ridder, bij een Brabants dorp waar de jaarlijkse kermis volop aan de gang is. Hij bezoekt er het marionettentheater van Levinus en blijkt de poppen te herkennen. Maar dan ziet Johan dat een jonge vrouw door een berentemmer wordt afgeranseld en hij vergeet de voorstelling. Hij komt uiteraard tussenbeide en weet erger te voorkomen. De vrouw vertelt hem nadien over de poppenspeler die wel tot het kermisvolk behoort maar zich eerder afzijdig houdt. Johan is geïntrigeerd door de man en wil er het fijne van weten[2].

Verhaal

Debuut: Het Rode Ridder Team

Debuut

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Debuut

Verschijningen

Personages

Dieren

Locaties

Voorwerpen

Evenementen

Afwezige hoofdpersonages

Stripverwijzingen

Bronnen

Wetenswaardigheden

Colruyt2
Het Godsgericht bij Colruyt
BrabantHertog
Hertogdom Brabant, de centrale locatie van het album Het Godsgericht
  • In deze strip verschijnt een Boris, net als in de vorige strip, waarin ook een Boris verscheen.
    • Toevallig genoeg sterven beide personen die Boris heten in de respectieve strip waarin ze allebei Boris genoemd worden.
  • In deze strip heeft Wando een hoofdrol en Levinus een bijrol. In de volgende strip heeft Levinus een hoofdrol en Wando een bijrol.
  • Dit is de eerste keer dat Johan iemand vermoord in een officieel Godsgericht gevecht. In een eerder geval stierf niemand in een gevecht (7 strips eerder).
  • Wanneer Boris's beer naar Hans en Wando komt, staat Wando precies in dezelfde positie samen met een ridder op de manier waarop hij sterft in het volgende album.
  • Vanaf dit album is Enid een terugkerend personage.
  • Elk personage geïntroduceerd in dit album heeft te maken met een slachtoffer van Johan van Horst met uitzondering van Iudith (en de nog niet-genoemde Mim en Edro). Wando's helper stierf in dit album door Johan, Wando en Levinus stierven door Johan in De Duivelse Poppenspeler, Hans (Johan bracht de moordenaar van Hans uit De Groene Mummie om het even) en Boris (Johan bracht een vampier genaamd Boris om het leven in Nosferatu en Johan bracht eerder een andere "Boris" om het leven in De Wederopstanding).
  • Wando's helper was de enige persoon die stierf door een ander persoon in dit album (Johan van Horst).
  • Johan van Horst's zwaard is absent op de cover.
  • Dit is de eerste strip sinds De Elfenring dat een man de meesterbrein is, 4 albums eerder.
  • Dit is de 10ste strip waarin Martin Lodewijk absent is van de nieuwe reeks.

Retcon

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Retcon
  • Johan zei dat hij niet in tovenarij geloofde. Hoe dan ook, Johan heeft een vriend die aan tovenarij deed en meerdere vijanden. Of dit een retcon is of een fout in de strip is, is nog onbekend.

Johan's moorden

Achter de schermen

MarcLegendre2015
Marc Legendre
  • Op 29 December 2012 was het bevestigt dat Marc Legendre's eerste album, het Godsgericht zou worden[4].
  • Het Godsgericht is het eerste verhaal geschreven door Marc Legendre.
  • Het Godsgericht is ontstaan doordat Apollo en Athena Ajax en Hector tegen elkaar hadden uitgedaagd. Toevallig genoeg werden Athena en Apollo allebei eerder genoemd in een album van De Rode Ridder, namelijk Athena in De Maangodin en Apollo in De Witte Waan.

Verwijzingen en notities

Zie ook