Wikia

Het Behouden Zwaard luxe
Luxe9.jpg
Toeschrijving
Auteur:

Martin Lodewijk

Omslag:

Claus Scholz

Illustrator:

Claus Scholz

Informatie
Uitgever:

Standaard Uitgeverij

Uitgave:

16 December 2009[1]

Type:

Strip

Pagina's:

32

ISBN:

9789002236976[2]

Functies
Canon:

Ja

Serie:

De Rode Ridder

Vorige:

De Sluier van Wuustwezel luxe

Volgende:

De Furiën luxe

Het Behouden Zwaard is de 224ste strip van de Rode Ridder.

VerhaallijnEdit

Al vijftig jaar worden de avonturen van Johan, de Rode Ridder, verteld rond de haardvuren van Europa. Het eerste bekende wapenfeit van de nog jonge Johan wordt verhaald in Het gebroken zwaard. Hierin tracht de kwaadaardige rentmeester Reyhold de schat te bemachtigen die verborgen zou zijn rond het slot Eikendale... Om die reden maakte hij misbruik van een oude legende over het zwaard dat in een tweegevecht in stukken brak en onder het uitspreken van een vervloeking in een moeras werd geworpen! De Rode Ridder slaagde er toen in de vloek van het zwaard te ontkrachten en Reyhold vond oneervol de dood! Maar wat staat Johan te wachten als het moeras wordt drooggelegd en het zwaard ongebroken terugkeert? Als zijn hulp wordt ingeroepen, gunt hij zichzelf geen keus... Zal de vloek van een verslagen roofridder na zo lange tijd alsnog toeslaan? Is het toeval dat het getal 50 meespeelt? Zal Johan de bewoners van Eikendale weten te beschermen tegen het behouden zwaard?

Belangrijke evenementenEdit

VerschijningenEdit

PersonagesEdit

GroepenEdit

LocatiesEdit

VoorwerpenEdit

TijdlijnEdit

WetenswaardighedenEdit

  • Broes, Sieglinde van Eikendale en Mathis van Eikendale komen na 223 strips terug en dus na 50 jaar.
  • Reyhold is het personage dat komt terug sinds zijn dood - 223 strips later. Dat is het langste van elk dood personage.
  • Indigo Magiste is een nieuw personage samen met haar vader, Magist Magiste die voorkomt in een nieuwe strip over een evenement van jaren geleden - Het Gebroken Zwaard. Hun zijn de meest recente personages en hoofdpersonages waar dit bij is. Ook Alfons verschijnt in deze strip, een personage uit Horst en is het enige personage uit Horst die verschijnt in deze strip naast Johan, die ook van Horst is.
  • Sieglinde verschijnt na 223 strips weer op een voorkant, het langst van ieder personage.
  • Sieglinde is het enige personage naast Johan die verschijnt in zowel als flashback/archive footage als echte tijd.
  • Heer van Eikendale's naam is bevestigst als Mathis.
  • Reyhold's dood is gezien dit keer van Johan's perspectief. In Het Gebroken Zwaard, was het van het perspectief van de boeren, sinds een boer schoot een pijl wat een einde maakte aan zijn leven.
  • Johan bevestigt dat het evement over het Gebroken Zwaard jaren geleden was, en dat hij pas zijn ridder sporen had verdiend (in een gesprek met Indigo Magiste, Alfons de Beauchamps, Broes en Magist Magiste). Dit is dus anders dan zijn tegenhanger Johan in de boeken, in plaats daarvan was Johan op de vlucht nadat er iets gebeurt was met heer Oerold.
  • Dit is de meest recente verschijning van Boer Coene en de zonen van boer Coene.

CoverEdit

  • Broes verschijnt voor de eerste en enige keer op een strip. Bij strip 1, verscheen Broes helemaal niet, maar 222 strips later, verschijnt hij voor de eerste en enige keer op een strip cover.
  • Een Gebroken Zwaard staat op de cover.
  • Sieglinde staat op dezelfde plaats als in Het Gebroken Zwaard.

FoutenEdit

  • Reyhold draagt in de flashbacks/archive footage blauwe kleren, terwijl zijn kleren in de herdrukken gewoon lichtbruin waren.
  • Sieglinde van Eikendale draagt in de flashbacks/archive footage lichtblauwe kleren, terwijl haar kleren in de herdrukken gewoon roze waren.
  • Het plaatje met de 3 boeren die verschijnien in archive footage hebben de volgende fouten:
    • Het huis achter is in Het Gebroken Zwaard van steen, terwijl het hier van hout is.
    • De 2de man die kijkt naar het Gebroken Zwaard kijkt rechtuit naar het Gebroken Zwaard, in plaats van schuin.
      • De 2de man steekt ook zijn linkerhand naar beneden in plaats van rechtuit.
    • Er light geen item van de bewustloze boer.
    • Er is een tuintje bij de boeren in plaats van alleen gras.
  • Sighold blijkt op de cover ander haar te hebben. In plaats van zwart heeft hij bruin haar.

Johan's moordenEdit

  • Johan brengt Sighold en 2 van zijn mannen om.

SlachtofferslijstEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Doden in de Rode Ridder

Voor Het Behouden ZwaardEdit

Foto Naam Nummer Reden van dood
Unknown Man.png Reyhold 1 Neergeschoten met een pijl door een boer.

Tijdens Het Behouden ZwaardEdit

Foto Naam Nummer Reden van dood
Unknown Man.png Wachter 1 Neergestoken met een bijl door een wachter.[3]
Unknown Man.png Wachter 2 Gestikt door Sighold's beroepsdoder
Unknown Man.png Sighold's beroepsdoder 3 Neergestoken met een zwaard door Johan van Horst
Unknown Man.png Wachter 4 Verpletterd door stenen van het kasteel Eikendale
Unknown Man.png Wachter 5 Neergestoken met een zwaard door Mathis van Eikendale
Unknown Man.png Wachter 6 Neergestoken met een zwaard door Johan van Horst
Unknown Man.png Wachter 7 Verpletterd door stenen van kasteel Eikendale, nadat Johan van Horst en Sighold een gevecht hadden, wat ketste tegen de muur.
Unknown Man.png Sighold 8 Neergestoken met een zwaard door Johan van Horst

GalerijEdit

Zie ookEdit

LinksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki