Wikia

JohanPromo De Rode Ridder's zwaard staat in dienst.

Godfried
Godfried 001
Naam Godfried
Status Levend[1]
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Haarkleur Bruin
Biografie
Familie
Werk/beroep
Slachtoffers
Direct Geen
Indirect Geen
Monsters Geen
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Karel Biddeloo
Eerst gezien De Steen der Wijzen
Laatst gezien De Bierkoning
Verschijningen 4

Godfried is een man die eerst werkte voor zichzelf en daarna voor Demoniah en Bahaal. Hij veranderde later van mening en begon te werken voor Kasteel Horst uiteindelijk.

Biografie

Eerder leven

Hoewel hij een ridder was had Godfried geen wapenschild of vaste verblijfplaats. Op zoek naar avontuur trok hij door het land. Omdat de inwoners van Horst veel avonturen beleefden, reisde hij naar Horst toe om zich bij de ridders daar aan te sluiten[2].

Ontmoeting met Johan van Horst

Kort na zijn aankomst in de streek Horst, gaat Godfried wat eten in de Herberg van Nieuwrode. Daar komen even later ook Johan van Horst, Hugo Pynnock en en de alchemist Mordecai binnen. Een groep ridders die werkt voor Demoniah, probeert Mordecai gevangen te nemen. Het komt tot een gevecht waarbij Godfried, Johan en de anderen helpt. Na afloop wil hij zich aansluiten bij de ridders van Horst, maar onderweg naar het kasteel schiet Demoniah hem een giftige pijl in zijn nek. Godfried sterft ter plekke[3].

Terug uit de dood

Met het boek van Eibon lukt het Mordecai om Godfried weer tot leven te brengen. Maar omdat er nog gif van Demoniah in zijn lichaam zit kan hij zich niets meet van vroeger herinneren en valt de alchemist aan. Met veel moeite kunnen de ridders hem uit het torenraam krijgen, hierna valt Godfried de kasteelvijver in. Demoniah ziet hem aan land komen en neemt hem mee naar haar schuilplaats. Zij wil hem voor haar plannen gebruiken, voor verdere instructies roept zij eerst Bahaal op. Bahaal denkt dat Demoniah haar tijd met Godfried verspild en vernietigt hem met een vuurstraal uit zijn hand[4].

Tweede terugkeer uit de dood

Godfried 002
Terug uit de dood

Ook Godfried's tweede dood zou niet voor lang zijn, Demoniah wil hem alsnog gebruiken en maakt een klein beeldje van as, daarover laat ze haar bloed druppelen en gooit het daarna het moeras in. Op de plek waar het neergekomen is komt Godfried herboren uit het water. Demoniah denkt dat hij haar gehoorzaamd, Godfried kan zich dit keer echter aan zijn eerder leven herinneren. Bij een aanval op de ridders van Horst keert Godfried zich tegen Demoniah en slaat haar handlangers met een zware tak door elkaar. Nadat Demoniah gevlucht is, sluit Godfried zich weer bij Johan en de anderen aan[5].

Rellen en Leuven

Als hertog Jan nieuwe belastingen wil invoeren om de macht van de brouwersgildes te breken, steld hij Hugo Pynnock als Meier aan. Johan is tegen de belastingen en heeft alleen Godfried aan zijn kant. Demoniah weet dat het in Leuven onrustig is, waarop zij rellen uitlokt in de binnenstad. Johan kan één van haar handlangers pakken en komt zo te weten waar Demoniah's schuilplaats is. Godfried volgt hem, waarbij hij net op tijd komt om Johan te redden van Diederik, een huurling die voor Demoniah werkt. Na een kort gevecht weet hij Diederik te verslaan. Van Diederik komen zij te weten dat Demoniah de rellen gebruikt om intussen hertog Jan te vermoorden. In de Koningsberg komen Godfried, Johan en Diederik net op tijd om Demoniah te stoppen. Het komt tot een gevaarlijke achtervolging op de daken, maar uiteindelijk weet Demoniah te ontsnappen[6].

Godfried en Diederik
Godfried en Diederik

De volgende dag gaan Godfried, Johan, Diederik en Chuk de omgeving verkennen. Godfried twijfeld eraan of Diederik te vertrouwen is, Johan is er echter wel van overtuigd dat hij in feite een goed mens is. Even later komen zij bij de boederij van Krelis. Die blijkt in ruil voor veel geld samen te werken met Demoniah. Na een kort gevecht nemen zij Krelis en enkele mannen van Demoniah gevangen. Demoniah blijft onvindbaar en zal zeker willen toeslaan op het komende bierfeest[7].

Het Bierfeest

Terwijl de voorbereidingen voor het bierfeest in de gang zijn, moeten Godfried en de andere ridders Hugo goed beschermen, Demoniah zal waarschijnlijk een aanslag op hem willen plegen. Nadat een eerste aanslag met een mesworp op Hugo is mislukt, wordt Johan door handlangers van Demoniah ontvoert. Godfried en de anderen moeten nu in heel Leuven naar hem zoeken. Als het bierfeest al bezig is weet Johan zichzelf te bevrijden en komt Demoniah om in een brand die zij zelf veroorzaakt in een ontsnappingspoging. Nadat Diederik bierkoning geworden is, feesten Godfried en de anderen op de goede afloop[8].

Cover verschijningen

Verschijningen

Stripreeks

Wetenswaardigheden

  • Godfried heeft bloed van Demoniah in zich[9].
  • Godfried was 2 keer omgebracht. Dit was door zowel Demoniah[10] als Bahaal[11].
    • Godfried is het enige personage die door twee hoofdpersonages is omgebracht (als monsters niet zijn meegeteld), maar door twee verschillende methodes.
  • Godfried was niet meer gezien na zijn laatste verschijning. Het is hoogstwaarschijnlijk dat hij overgeplaatst is of dat hij op zijn kamer was in Kasteel Horst. Godfried kan ook ongeziend in het publiek zijn verschenen.
  • Godfried is een van personages die 2 keer gestorven was op een verschillende manier en die later weer tot leven kwam.
  • Godfried was omgebracht bij zijn tweede dood door Bahaal, die net als hem een ridder was. Hoe dan ook, Bahaal was het in het verleden, terwijl Godfried een ridder was na zijn dood door Bahaal en voor zijn dood door Bahaal.
  • Godfried's verhaal is gelijk aan dat van Johan van Horst, maar het is onbekend wanneer hij zijn riddersporen heeft gehaald, wie zijn schildknaap was en of hij een geliefde had.
  • Godfried's dood was 2 keer te zien in de stripreeks (145 en 146). Deze titel deelde hij met Reyhold (1 en 224) en Bahaal (41 en 157).
    • Godfried is uit hun 3 het enige personage die in meer 1 reeks verscheen (Karel Biddeloo's reeks), de enige die bleef leven na zijn dood en het personage dat niks te maken had met de originele reeks.

Verwijzingen en notities

  1. Godfried was voor even vermoord door Bahaal en Demoniah in de Steen der Wijzen, maar Demoniah liet Godfried later weer leven.
  2. De Steen der Wijzen (strip)
  3. De Steen der Wijzen (strip)
  4. De Steen der Wijzen (strip)
  5. De Zwarte Spiegel (strip)
  6. Het Levenselixir (strip)
  7. Het Levenselixir (strip)
  8. De Bierkoning
  9. De Steen der Wijzen
  10. Demoniah bracht hem om met een pijl.
  11. Bahaal bracht hem om door vuur.

Zie ook

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Godfried (stripreeks).