Wikia

Gerholt
Gerholt x
Naam Gerholt
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Haarkleur Onbekend
Biografie
Familie Onbekend
Werk/beroep Ridder
Doodsoorzaak Doorstoken met een speer door Kirzil Ermak
Slachtoffers
Direct
Indirect (onbekend)
Monsters (onbekend)
Dieren (onbekend)
In de stripreeks
Ontwerper Karel Biddeloo
Eerst gezien De Bewaker
Laatst gezien De Bewaker
Verschijningen 1

Gerholt was een ridder die verscheen in De Bewaker.

Biografie

Eerder leven

De ridder Gerholt had in zijn eerdere leven aan verschillende oorlogen deelgenomen. Hierbij was hij bevriend geraakt met Odwin. Na de oorlog ging hij met Odwin mee naar zijn geboortestreek. Bijna aangekomen in Randheim vielen Roniard en zijn rovers hen onverwachts aan. Met enkele steenworpen lukte het de rovers om Odwin met zijn paard in het ravijn te laten vallen. Gerholt moest het hierna alleen tegen de rovers opnemen. De strijd was erg ongelijk[1].

Ontmoeting met Johan van Horst

Johan kwam echter te hulp. Samen lukte de twee ridders om de rovers te verslaan. Odwin bleek door zijn val dodelijk gewond en was stervende. Voor Odwin stierf gaf hij een kaart en een klompje goud aan Gerholt. De kaart zou hem naar een grote goudader brengen, die Odwin ooit had gevonden. Daarna vertelde hij hen over Yorgen de berggids die ze nodig hadden om de goede weg te vinden. Daarna stierf Odwin. Nadat ze Odwin begraven hadden gingen Gerholt en Johan naar Randheim om Yorgen te vinden[1].

Cover verschijningen

Verschijningen

Stripreeks

Andere verschijningen

Nieuwe covers

Naam betekenis

Persoonlijkheid

Hoewel ze allebei ridders waren, verschilde de persoonlijkheid van Gerholt veel van die van Johan. Zo keek Gerholt neer op andere mensen. En zou ook niemand helpen als hij daar zelf geen voordeel van zou hebben. Desondanks verliep de samenwerking tussen Gerholt en de andere leden van de goudzoekers goed. Hij wilde de anderen echter toch verraadden en ombrengen als hij daar de kans voor zou krijgen. Want Gerholt was van mening dat alleen één vastberaden man met het goud zou kunnen terugkeren.

Kracht en sterkte

Als ridder had Gerholt ervaring met wapens. Hij was ook een goede vuistvechter zoals te zien was tijdens het gevecht met de Gemzenjagers.

Wapens

In het begin van het verhaal had Gerholt een paard, helm, zwaard, lans en een schild bij zich. Later nam hij uitrusting mee voor in de bergen. Gerholt en de anderen van zijn groep hadden bogen, pijlen en speren bij zich.

Wetenswaardigheden

Gerholt
Gerholt met een gele ster op zijn helm
  • Gerholt verscheen alleen op de hertekende cover van de strip waarin hij verscheen.
  • Gerholt's dood was een van de raadsels die Johan niet begreep totdat hij ontdekte wie de echte Kirzil Ermak was. Dit kwam mede omdat ze geen wapens had, maar ze kon deze wapens gebruiken zonder dat ze er iets voor hoefde te doen.
  • Op sommige plaatjes had Gerholt een witte ster en later weer een gele ster op zijn helm.

Verwijzingen en notities

Zie ook

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Gerholt.