Wikia

JohanPromo De Rode Ridder's zwaard staat in dienst.

Demoniah
Demoniah x
Naam Demoniah
Bijnaam Zovadia[1]
Devotia[2]
Kunegonde[3]
De Zwarte Dame[4]
Status Levend
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Demon
Geslacht Vrouw
Haarkleur Zwart
Biografie
Familie
Werk/beroep Leider van Demoniah's groep
Leider van de Thugs
Onofficieel lid van Johan van Horst's groep
Lid van Bahaal's groep
Slachtoffers
Direct (onbekend)
Indirect (onbekend)
Monsters (onbekend)
Dieren (onbekend)
In de stripreeks
Eerst gezien De Leeuw van Vlaanderen
Laatst gezien Inferno
Verschijningen 31

Demoniah ook wel bekend als Devotia is een vrouw die werkt voor het Kwaad en ze werkt voor en met Bahaal. Ze was voor het eerst gezien in De Leeuw van Vlaanderen. Demoniah kreeg een redesign in De Judasgraal.

Biografie

Eerder leven

Demoniah was een duivelin in mensengedaante. Ze bezat occulte gaven en werkte voor Bahaal. Demoniah moest van hem verschillende opdrachten vervullen in dienst van het kwaad[5].

Ontmoeting met Johan van Horst

Om in de geschiedenis in te grijpen, zou Demoniah de Fransen helpen tijdens de opstand van de Vlamingen. Hierbij kreeg ze hulp van een groep handlangers genaamd de "Schaduwen". Dit waren moordenaars, gauwdieven en acrobaten. Bahaal wilde dat Demoniah eerst Johan van Horst gevangen nam zodat hij hem kon vermoorden. Aangekomen in haar kamp bood ze Johan gastvrijheid aan en gaf hem een beker met een verdovend middel. Alles leek goed te gaan maar Galaxa greep in en stak haar kamp in de brand. Johan kon hierdoor ontsnappen. Demoniah zwoer wraak te zullen nemen[6].

De ontvoering van Pieter De Connick

Aangekomen in Brugge zou ze samenwerken met Jacques de Châtillon, de Franse landvoogd. Demoniah en haar mannen moesten Pieter De Connick ontvoeren, hij was de leider van de Vlaamse opstand. In het huis van De Connick waren onder andere ook Johan en Jan Breydel aanwezig. Ze vermoordde Hilde, een werkster van De Connick, en nam haar gezicht over. Vermomd als Hilde wilde ze de aanwezigen een vergiftigde beker wijn aanbieden maar Johan herkende Demoniah door haar ogen. Nu ze ontmaskert was, kwamen haar mannen het huis binnen. Demoniah maakte de voordeur los en liet Jan van Gistel en een groep Franse soldaten binnen. Hoewel de soldaten werden verslagen lukte het hen om De Connick te ontvoeren. Daarna liet Demoniah het gezin van Jan Breydel uitmoorden. Terug in de Prinsenhof vielen de Vlamingen Brugge binnen. Demoniah bleef in de stad terwijl Jacques de Châtillon en Jan van Gistel moesten vluchten. Johan volgde haar naar de boten, waar ze voor haar vertrek nog een bootsman ombracht met een boog. Demoniah schoot ook nog een pijl in Johan maar die veroorzaakte alleen een ongevaarlijke vleeswond[7].

Aanslag op de Leeuw van Vlaanderen

Demoniah 002
Demoniah in De Leeuw van Vlaanderen

Kort voor de Guldensporenslag, volgt ze Johan naar de boederij waar Robrecht de Bethune, zich verscholen heeft. Als de Leeuw van Vlaanderen zal hij op het slachtveld verschijnen en zo de Vlamingen nieuwe hoop geven. Voor de boederij vallen haar mannen de twee ridders aan maar zij worden verslagen. Demoniah snijd de zadelriem van Robercht door, waardoor hij uit het zadel valt en gewond raakt. Als ze probeert te vluchten neemt Johan haar gevangen en bind haar vast in de boederij. Demoniah kan echter ontkomen door de touwen te verbranden. De Fransen verliezen maar Demoniah is ontsnapt, zij zal in de toekomst nog meerdere keren opdrachten voor Bahaal uitvoeren[8].

De ontvoering van Merlijn

Demoniah reist naar Japan, daar laat ze haar handlangers opleiden door de opperninja Kinugasa. Als haar mannen klaar zijn met hun opleiding wil zij Kinugasa vermoorden maar die is haar te vlug af. Onder indruk besluit Demoniah verder samen te werken met de opperninja. Op dat moment komen ook Johan en Merlijn in Japan aan. Demoniah wil Merlijn laten ontvoeren, om zo achter het geheim van diens toverstaf te komen. Haar ninja's slagen erin Merlijn uit het verblijf van de landheer Tatsuya Nakadai te ontvoeren. Terwijl Johan en Yorimoto naar hun op zoek zijn folteren Demoniah en Kinugasa de tovenaar. Maar hun folteringen blijven zonder resultaat. Het is duidelijk dat hij door een onbekende macht beschermd wordt[9].

Demoniah 001
Demoniah in Ninja

Het bolwerk van Kinugasa wordt door Johan en Yorimoto in brand gezet, waarna de troepen van de landheer het bestormen. Demoniah is bij Merlijn als Johan naar binnen komt. Hij heeft nu de kans om haar te doden door haar te onthoofden, maar kan het niet. Hierop duikt Demoniah de vlammen in en ontsnapt. Buiten vermoordt ze Tatsuya met een pijl en wordt getroffen door een ontlading uit Merlijn's toverstaf. Zij valt de rivier in en zwemt snel weg. Aan wal treft zij op Kinugasa die het ook overleeft heeft. Ze gaan beiden een kant uit maar even later verschijnt Galaxa. Demoniah kan niet tegen haar op, daarom daagt Galaxa uit om in de Schemerzone tegen haar te vechten. Een plaats waar geen magie gebruikt kan worden. Als Galaxa aanvaardt keert Demoniah terug naar de Hel, ze zal al snel naar de Schemerzone gaan om Galaxa op te wachten[10].

Tocht naar Nirwana

Werk als Zovadia

Maanden voordat Demoniah Amargith ontmoette, vermoordde ze Zovadia, zodat ze haar plek kon innemen en voor Amargith kon werken[11].

Zovadia's "ware" identiteit

Cover verschijningen

Trilogie

Verschijningen

Stripreeks

Andere verschijningen

Speciale uitgaves

Luxe uitgaves

Trilogie

Bronnen

Wetenswaardigheden

Demoniah wapenrusting
Demoniah in wapenuitrusting.

Personage wetenswaardigheden

  • Demoniah is het enige personage in de reeks die een mens, dier en monster is. Hoe dan ook, ze is het niet alle drie tegelijkertijd.
  • Demoniah komt 59 strips na Galaxa voor en 99 strips voor Indigo Magiste.
  • Demoniah had een keer bijna Johan gezoent[12].
  • Voordat ze Demoniah heette, heette ze Devotia[13].
  • Claus Scholz heeft ook een eigen Demoniah bedacht, genaamd Nimue[14].
  • Demoniah is het enige personage naast Johan, die verschijnt 100 strips naast haar eerste verschijning.
  • Demoniah staat op 27 bij de Top 540 van de Aantrekkelijkste Heldinnen[15].
    • Ironisch genoeg is dit het aantal verschijningen van Demoniah.
  • Demoniah werd opnieuw getekend door Claus Scholz en werd dus compleet anders dan in de tijden dat ze werd getekend door Karel Biddeloo. Dit was precies vanaf 100 strips sinds haar eerste verschijning in de stripreeks.
Demoniah 22
Demoniah in het Rode Ridder avonturenspel
  • Demoniah verscheen ook in het Rode Ridder avonturenspel.
  • Demoniah had in de Boetelingen een hogere rang dan Lodogran van Camelard. Dit is aan te tuigen doordat zei hem en de andere mensen met wie ze mee was, haar handlangers en dus de mensen die voor haar werkte.
  • Demoniah heeft ook goede kanten: zo liet ze Johan leven in Het Boze Oog en had ze Godfried laten herleven in De Steen der Wijzen.
    • Demoniah was later ook verantwoordelijk voor de eerste dood van Godfried.
  • Demoniah was 2 keer onofficieël een lid van Johan van Horst's groep.
  • Demoniah had bloed gegeven aan een ander personage (Godfried) in De Steen der Wijzen.
  • Demoniah is vaak het meesterbrein wanneer Bahaal niet verschijnt in dezelfde strip. Dit komt omdat Bahaal dan geen orders geeft en Demoniah haar eigen dingen bedenkt om Johan te pakken te krijgen.
  • Demoniah is het enige vrouwelijke hoofdpersonage die naakt verscheen in de stripreeks die gezien was door een ander vrouwelijk hoofdpersonage (Indigo Magiste).
  • Demoniah is de enige vrouwelijke hoofdvijand en meesterbrein die een hoofdpersonage was, die momenteel nog niet is getekend door Fabio Bono.
  • Demoniah is het eerste vrouwelijke hoofdpersonage en momenteel enige vrouwelijke hoofdpersonage die absent was in het album die na haar debuut verscheen. Demoniah verscheen voor het eerst in De Leeuw van Vlaanderen, maar was absent in De Kraken.

Stripreeks weetjes

Demoniah
Demoniah

Andere weetjes

  • Demoniah is het eerste personage die 2 keer naakt verscheen in de strips (Necronomicon en De Judasgraal).
    • Demoniah kwam voor het eerst half-naakt voor in de strip 209[17].
    • Een plaatje van Demoniah waar ze naakt op staat kan op internet te zien zijn door Karel Biddeloo[18]
    • Ironisch genoeg trok Demoniah de kleren van Amargith uit in In de Witte Hel, die een goed persoon was.

Achter de schermen

Yezera
Yezera

Verwijzingen en notities

Zie ook

Demoniah jpg 554
Demoniah

Links