Wikia

JohanPromo De Rode Ridder's zwaard staat in dienst.

De Waterdemon
DWD
Toeschrijving
Auteur:

Karel Biddeloo

Omslag:

Karel Biddeloo

Illustrator:

Karel Biddeloo

Informatie
Uitgever:

Standaard Uitgeverij

Type:

Strip

Pagina's:

36

ISBN:

9789002200403

Functies
Canon:

Ja

Serie:

De Rode Ridder

Vorige:

De Duivelstuin

Volgende:

Het Gouden Masker

De Waterdemon is de 159ste strip van De Rode Ridder.

Verhaallijn

Kludde, de waterdemon, is een oude sagenfiguur uit het Scheldeland, maar zijn afkomst is onduidelijk! Ik heb deze kwelgeest uit volkse legendes nooit als een bestaand wezen beschouwd! Maar de laatste tijd duikt de naam van Kludde steeds méér op aan de Scheldeoevers en mijn onderdanen leven in angst! Plaats van gebeuren: Temse[1].

Belangrijke evenementen

Debuut

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Debuut

Verschijningen

Personages

Monsters

Wetenswaardigheden

Galaxadewaterdemon
Galaxa gemaakt door Karel Biddeloo als tekening in het album De Waterdemon.
  • Het is onbekend hoe Gandolf de laatste woorden van zijn vader had gehoord. Sinds hij weggevlucht was, zou dit niet mogelijk zijn. Het kan zijn, hoe dan ook, dat Gandolf van een afstand keek naar de dood van zijn vader en dus kan hij de laatste woorden gehoord hebben van zijn vader.
    • Doordat de omstandigheden hiervan onbekend zijn, is het ook onbekend hoe hij eruit zag toen hij jonger was.
  • Voor een fan tekende Karel Biddeloo Galaxa in het album. Ook al heeft Galaxa geen connectie met dit album, Chuk (Johans schildknaap) verscheen in Prins der Duisternis waardoor een connectie is met dit album en haar verschijning voor de fan niet vreemd is, aangezien Galaxa niet in het album verscheen.
  • Gandolf is de eerste hoofdvijand en meesterbrein die een vijand (Roniaard) zich had laten vermommen als de hoofdvijand van het album.
  • Gandolf is de eerste hoofdvijand en meesterbrein die met De Duistere Machten te maken had, maar niet gerelateerd was aan Het Kwaad van Bahaal.
    • Dit geldt ook voor de vader van Gandolf, ook al was hij geen vijand in dit album.
  • Gandolf is een van de weinige meesterbreinen die op 2 manieren te werk ging.

Fouten

  • In een flashback ziet Rodrick er precies hetzelfde uit als in de huidige tijdlijn.

Achter de schermen

Promotie1
De Waterdemon

Verwijzingen en notities