Wikia

De Rode Ridder Wiki

De Vuurproef (strip)

14.160pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Update.png Dit artikel of sectie is genomineerd voor een update update
Het volgende moet specifiek worden upgedate:Nieuwe bronnen.
Je kan De Rode Ridder Wiki helpen bij: updating it.
Update.png
"Volgende week ligt 252 in de winkels, Dimitri kleurt de laatste platen van 253, Fabio tekent volop aan 254 en ik ben 255 aan het schrijven. Je mag daar niet te lang bij stilstaan, naar het schijnt."
Marc Legendre op Facebook - 2 December 2016[src]

De Vuurproef
DeVuurproefstrip.jpg
Toeschrijving
Auteur:

Marc Legendre

Omslag:

Fabio Bono

Illustrator:

Fabio Bono

Informatie
Uitgever:

Standaard Uitgeverij

Uitgave:

16 Mei 2017[1]

Type:

Strip

Pagina's:

32

ISBN:

9789002258589[2]

Functies
Canon:

Ja

Serie:

De Rode Ridder

Vorige:

Het Eindeloze Eiland

Volgende:

De Heks en Merlijn

De Vuurproef is het 254ste album van De Rode Ridder en het vijfde album van De Uitverkorene cyclus.

Belangrijke evenementenEdit

  • Johan, Allis en Koos bereiken de Zilverbergen en ontmoeten Simon.
  • Simon geeft Johan en Allis hun paarden terug na hun aankomst in de Zilverbergen.
  • Eenoog stal een Zilverling van Allis en Johan achtervolgt hem, wat leid tot een kort gevecht.
  • Johan wint van Eenoog, maar Allis geeft hem alsnog een Zilverling.
  • Een jongen blijkt tijdelijk op Johan en Allis's paarden te hebben gepast, iets waar Johan niks van afwist.
  • De jongen geeft de paarden terug aan Allis en Johan die hun reis verder gaan, maar horen van de jongen over De Vuurproef.
  • Johan en Allis stallen hun paarden bij een hoefsmid.
  • Allis denkt dat ze De Uitverkorene is om een koningin te worden.
  • Merlijn volgt de activiteiten van Johan en Allis en zegt dat ze geen koningin is.
  • Merlijn ziet Malfrat de Wrange die nog steeds vastzit op De Hellemond.
  • Malfrat ziet een schip aankomen en rent er naar toe, terwijl een paar piraten hun geldkisten neerleggen op De Hellemond.
  • Malfrat ontmoet een onbekende zeerover groep.
  • Malfrat verovert het schip van de zeerover groep.
  • Malfrat ziet Bahaal voor de eerste keer tijdens een storm.
  • Lancelot ontmoet Merlijn in zijn kamer en ziet Bahaal's teken.
  • Johan blijkt tijdens de kruistochten 3 mannen te hebben vermoord, die een vrouw aanviel.
  • Johan scheert zijn stoppelbaardje af.
  • Johan doet mee aan een spel genaamd De Vuurproef.
  • Allis wint De Vuurproef.
  • Malfrat bereikt Véras en zoekt naar Johan en Allis.
  • Johan en Allis weten op tijd te ontsnappen van Malfrat de Wrange en nemen een extra paard met zich mee.

VerhaallijnEdit

De Rode Ridder heeft gezworen dat hij Allis, de uitverkorene, naar Camelot brengt. In een van hun stopplaatsen horen ze over de Vuurproef, een behendigheidsspel waarmee een klein fortuin te winnen is. Dat is een buitenkans, want ze hebben geen duit meer. Johan heeft geen keus en schrijft zich in. Maar is de Vuurproef wel een spel en wordt het eerlijk gespeeld? Meer dan één deelnemer belandt in de vlammenzee en dan is het Johans beurt om te springen..."[3]

DebuutEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Debuut

VerschijningenEdit

PersonagesEdit

GroepenEdit

DierenEdit

LocatiesEdit

VoorwerpenEdit

VoertuigenEdit

EvenementenEdit

Andere dingenEdit

BronnenEdit

InterviewDimitriFogolin.jpg
De tekeningen van De Vuurproef zijn te zien alleen op de eerste pagina van het interview met Dimitri Fogolin van Stripspeciaalzaak.be

De Rode Ridder interviewreeks door Martin HofmanEdit

WetenswaardighedenEdit

BessyDeVuurproef.jpg
De Vuurproef van Bessy
RonvanRiet.jpg
Ron van Riet, de tekenaar van het Rode Ridder boek De Vuurproef was in leven terwijl de strip van De Rode Ridder, ook getiteld De Vuurproef verscheen.
  • Ronald van Riet, die de tekeningen maakte in het boek De Vuurproef van De Rode Ridder leefde terwijl dit album, ook getiteld De Vuurproef (de strip) verscheen.
  • Dit is de tweede strip van De Uitverkorene cyclus waarin alle hoofdpersonages in verschijnen. De eerste strip waarbij dat was, was De Gevangene.
  • Ondanks dat er van De Hellemond bijna niks over was gebleven, waren alleen nog de rotsen over en dus het enige overgeblevene van de locatie.
  • Dit is het eerste album sinds De Gevangene waarin Johan mensen vermoord, 3 albums eerder.
  • Dit is het eerste album waarin Malfrat de Wrange afweet van Bahaal.
  • Dit is het eerste album sinds De Slavenmeester, exact 100 albums eerder waarin Bahaal's teken ook in verscheen.
  • Dit is tot nu toe het album waarin Johan met de meeste dieren tijdens zijn reizen meeneemt met 5: Jago, Johans tweede paard, Allis's paard, Allis's tweede paard en Knif.
  • Tijdens Johan tocht op het einde heeft Johan meer dierlijke reisgenoten (5) dan menselijke reisgenoten met zich mee (1).
  • Malfrat vermoord in dit album meer mensen dan Johan. Malfrat vermoord 4 piraten en Johan vermoord in een flashback 3 aanvallers van een ongenoemde vrouw.
    • Technisch gezien vermoord Johan niemand in dit album, alleen maar in een flashback.
    • Ironisch genoeg, van alle moorden die te zien waren door beide Johan en Malfrat tijdens De Uitverkorene cyclus staan ze in een gelijke stand: allebei 5 personen. Johan had 2 slachtoffers in De Gevangene en 3 slachtoffers in De Vuurproef. Malfrat daarin tegen had 1 slachtoffer in De Gevangene en 4 slachtoffers in De Vuurproef.
  • Dit is de eerste keer sinds De Kinderrovers, 9 albums eerder waarin Johan Ludovicus van Belland vermoordde waarbij hij een eenling personage vermoordde.
  • Dit is de eerste keer dat Johan in een album van Marc Legendre mensen vermoord zonder dat de hoofdvijand bekend was.
  • Dit is het album waarin de meeste bovenlijven van mannen te zien zijn.
  • Dit is het eerste album waarbij tekeningen over meer dan 1 pagina gespreid is (in dit geval 2).
    • Dit is ook het eerste album waarbij meerdere tekeningen over 1 pagina gespreid zijn (Malfrat tocht met het schip van de Kapitein en Johan en Allis aankomst bij De Vuurproef).
  • De locatie Véras kwam ook uit de boekenreeks van Marc Legendre. Deze locatie verscheen in het Rode Ridder boek De Gevangene van de Sultan.
  • Het is momenteel onbekend wie de vrouw is uit Johans flashback. Aangezien ze geen fee was, was dit personage niet Galaxa, ook al verwees Marc Legendre dat hij personages zoals Galaxa, Demoniah en anderen zeker niet zou laten vergeten, aangezien de personages in het DNA van De Rode Ridder zitten.
    • De vrouw had ook donkerhaar en Galaxa heeft blond haar.
  • Dit is het tweede album waarin Malfrat de Wrange, Johan en Allis niet ontmoet.
    • Hoe dan ook, in het geval van De Hellemond waren ze allebei op dezelfde locatie, maar van elkaar af. Hierbij waren ze ook bij dezelfde locatie (Véras), maar waren ze op de hoogte van elkaars aanwezigheid (Malfrat wist af van Johan en Allis en Johan en Allis zagen Malfrat in persoon).
  • Dit is de eerste keer dat Johan en Allis Malfrat de Wrange zien, maar hij zich niet vijandig gedroeg tegen hun.
    • Dit heeft te maken met het feit dat Johan op tijd Allis weghaalde, aangezien Johan net als Allis zag dat Malfrat de Wrange terug was.
  • Dit is de eerste keer dat Johan en Allis vrijwillig aan iets meedoen. In dit geval, doet Allis aan meerdere dingen vrijwillig mee:
    • Johan en Allis deden vrijwillig mee aan De Vuurproef.
    • Allis luisterde naar Johan toen hij haar op tijd weghaalde van Malfrat de Wrange en dus haar leven had gered.
    • Allis luisterde naar Johans verhaal over De Kruistochten en een vrouw uit een flashback van Johan.
  • Dit is de eerste keer dat Allis in meer dan 1 album een volledig lid is van Johan van Horst's groep gedurende meerdere albums (Het Eindeloze Eiland en De Vuurproef).
  • Dit is de eerste keer sinds De Gevangene dat Malfrat de Wrange mannelijke leden bij zijn groep had. Ironisch genoeg, hij is later gezien zonder hen wanneer hij zoekt naar Johan en Allis.
  • Dit is de eerste keer dat Malfrat de Wrange zijn bijl gebruikt om iemand mee te vermoorden. De bijl maakte al eerdere verschijningen in De Gevangene, De Hellemond en Het Eindeloze Eiland, maar Malfrat had er niemand mee vermoord in deze respectieve albums.
  • Allis interesse naar Johans liefdes verleden kan een verwijzing zijn dat Allis interesse in Johan heeft.
  • De flashback in dit album van Johan speelt zich af voor de flashback van De Uitverkorene. Dit bevestigde Marc Legendre op Facebook.
  • Dit is het eerste album uit de Nieuwe reeks - Deel 2 waarbij een kind (Eenoogs dochter) een vijand is de eerste strip sinds De Duisterburcht waarbij een kind de vijand is, 32 albums eerder.
  • Dit is het eerste album waarbij een kind (Eenoogs dochter) een vrouwelijke vijand is.
  • Dit is het eerste album waarbij een Eenoog een kind heeft (in dit geval een dochter).
  • Dit is het eerste album sinds De Uitverkorene, 4 albums eerder waarbij andere vijanden aanwezig waren naast Malfrat de Wrange.
    • Dit album heeft de meeste vijanden in een album waarin Malfrat de Wrange ook verschijnt met 3 vijanden naast Malfrat de Wrange.
  • Dit is Johans eerste flashback moord sinds De Drakar des Doods, 6 albums eerder.
  • Vanaf dit album verschenen de Schotten in elke reeks van De Rode Ridder stripreeks.
  • Dit is de eerste titel van De Uitverkorene die niet gerelateerd is aan Allis of De Hellemond.

De Vuurproef (boek)Edit

Boek13.jpg
De Vuurproef

FoutenEdit

  • Het tweede paard van Johan en Allis gaat van een zwarte kleur in het album De Gevangene van grijs naar De Vuurproef.

Johans moordenEdit

  • Johan had 3 mannen vermoord tijdens de kruistochten.

Achter de schermenEdit

DeTempeliers.jpg
De Tempelier
"She's just a page dedicated to the crusaders and my employment history... and the opportunity to thank a lot of people that they have helped me in this journey. Sorry for not having answered your question."
―Fabio Bono op Facebook over de pagina[src]
  • Marc Legendre had het verhaal af tussen 26 Augustus en 5 September 2016. Het is ook mogelijk dat het verhaal al eerder klaar was.
  • Op 12 December 2016 plaatste Fabio Bono een tekening met zijn zin: Working on the fifth plank of volume 254 of rode ridder with a very beautiful sun op Facebook.
  • Op 9 Januari 2017 plaatste Fabio Bono een plaat op zijn Facebook. Het is onbekend of deze tekening komt van Het Eindeloze Eiland of De Vuurproef.
    • De plaat die op deze dag verscheen was gebaseerd op een eerdere tekening van een album van Fabio Bono's eerdere werk genaamd De Tempelier.
  • Op 21 Januari 2017 verscheen op de Facebook pagina van Fabio Bono een plaat uit De Vuurproef.
  • Op 9 Februari 2017 verscheen op de Facebook pagina van een foto mogelijk uit De Vuurproef.
  • Op 16 Februari 2017 verscheen een foto van tekenaar Fabio Bono van een betere versie van zijn eerste tekening van de voeten van een persoon.
  • Op 3 Maart 2017 bracht Fabio Bono de cover van het album naar Dimitri Fogolin, de inkleurder van de stripreeks.
  • Op 26 April 2017 verscheen de cover van het album op Facebook door zowel Marc Legendre als Fabio Bono. Fabio Bono deed de volgende personen in zijn bericht op Facebook steken: Marc Legendre, Kelly van de Pas, een goede vriend en vriendin van Fabio Bono en Station7.

Fogo Kromo's LabEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Fogo Kromo's Lab

Around Wikia's network

Random Wiki