Wikia

De Vrijschutter
5-nl-v03
Informatie
Uitgave:

1960

Functies
Canon:

Ja

Serie:

De Rode Ridder

Vorige:

De Parel van Bagdad

Volgende:

Het Wapen van Rihei

De Vrijschutter is de 5de strip van de Rode Ridder.

Belangrijke evenementen

Verhaallijn

Debuut

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Debuut

Verschijningen

Personages

Wetenswaardigheden

  • Dit is het enige album uit de originele reeks waarin Johan een vijand en meesterbrein met een naam niet ombrengt door zijn zwaard.
  • Dit is het eerste album waarbij geen enkel slachtoffer van Johan staat (monster of een menselijk slachtoffer direct of indirect).
  • Dit is het eerste album sinds De Gouden Sporen die geen fantasie element had, 3 albums eerder.
  • Dit album had 2 verschillende toernooien. Toevallig genoeg won Johan beide toernooien.
  • Wanneer Godelieve's plaats wordt ingenomen door Johan tijdens het toernooi, nam Diedrich van Bokkensteen's soldaat de plaats in van zijn baas Diedrich van Bokkensteen. Hierdoor hadden beide partijen van plaats gewisseld gedurende het album.

Johans moorden

  • Dit is de eerste keer dat Johan iemand ombrengt die in een afgrond valt.
  • Dit is de eerste strip waarin iemand een persoon ombrengt die gebruikt werd om Johan te manipuleren tot zijn dood. Dit gebeurde jaren later ook in een ander album.

Achter de schermen

Boekenreeks

Het is onbekend, maar mogelijk dat de beneden staande redenen voor specifieke wijze gebruikt werden in het album.

  • Johan's zwarte haar in deze strip is misschien een verwijzing naar het boekenpersonage Johan[1].
  • Een deel van dit verhaal kan gebaseerd zijn bij het boek, De Gouden Kroon. Namelijk een man genaamd Diederik heeft een overleden broer en hij is de baas van de burcht. Johan verwijst ook naar zijn pijl en boog, wat kan een verwijzing zijn naar deze strip.

Verwijzingen en notities