Wikia

De Rode Ridder Wiki

De Vrijschutter

13.821pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

De Vrijschutter
5-nl-v03.jpg
Informatie
Uitgave:

1960

Functies
Canon:

Ja

Serie:

De Rode Ridder

Vorige:

De Parel van Bagdad

Volgende:

Het Wapen van Rihei

De Vrijschutter is de 5de strip van de Rode Ridder.

Evementen

Verhaallijn

Na zijn avontuur in het Verre Oosten trekt Johan weer door onze streken. Als dolende ridder heeft hij niet veel bezittingen, en hij is dan ook op zoek naar een manier om zijn lege geldbuidel aan te vullen. Van een boerin verneemt hij dat er in Berkendael een boogschutterswedstrijd wordt gehouden, waar de heer van Bokkensteen een mooie geldprijs beschikbaar heeft gesteld. Johan gaat op weg, maar krijgt nog een waarschuwing om niet de route door het woud te kiezen, daar het er niet veilig is voor een edelman. Onze held trekt zich daar weinig van aan, en waagt zich in de uitgestrekte wouden. Het duurt dan ook niet lang of de problemen kondigen zich aan: langs alle zijden wordt hij ini het nauw gedreven door boogschutters. Maar Johan kan hun slechts zijn lege beurs tonen, en een gemaskerde leider van deze vrijschutters jaagt de Rode Ridder het woud uit. Eenmaal in Berkendael schrijft Johan zich met zijn laatste penningen in voor de wedstrijd. Al snel weet hij uiteraard een plaats in de finale te veroveren. Diedrich, de heer van Bokkensteen, is geïntrigeerd door de schietkunsten van Johan, en hij biedt hem een "baan" op het kasteel aan, maar de vrijheid van Johan is niet te koop. Maar hij wil zich wel bewijzen, en Diedrich maakt de wedstrijd nog een graadje moeilijker. Als een echte Willem Tell legt Johan ook deze laatste vuurproef af, en hij wint het toernooi. Maar als hij zijn prijs in de wacht wil slepen, dient zich de gemaskerde vrijschutter aan, die het toernooi op zijn kop zet. Hij daagt Diedrich uit, en hij schiet met een meesterschot het schild van Diedrich van Bokkensteen op de grond. Soldeniers snellen toe, maar de vrijschutter ontkomt. Johan neemt als gast zijn intrek in Bokkensteen, om de slotheer bij te staan tegen deze bedreiging[1].

Debuut

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Debuut

Verschijningen

Personages

Wetenswaardigheden

  • Dit is het enige album uit de originele reeks waarin Johan een vijand en meesterbrein met een naam niet ombrengt door zijn zwaard.
  • Dit is het eerste album waarbij geen enkel slachtoffer van Johan staat (monster of een menselijk slachtoffer direct of indirect).
  • Dit is het eerste album sinds De Gouden Sporen die geen fantasie element had, 3 albums eerder.
  • Dit album had 2 verschillende toernooien. Toevallig genoeg won Johan beide toernooien.
  • Wanneer Godelieve's plaats wordt ingenomen door Johan tijdens het toernooi, nam Diedrich van Bokkensteen's soldaat de plaats in van zijn baas Diedrich van Bokkensteen. Hierdoor hadden beide partijen van plaats gewisseld gedurende het album.

Johans moorden

  • Dit is de eerste keer dat Johan iemand ombrengt die in een afgrond valt.
  • Dit is de eerste strip waarin iemand een persoon ombrengt die gebruikt werd om Johan te manipuleren tot zijn dood. Dit gebeurde jaren later ook in een ander album.

Achter de schermen

Boekenreeks

Het is onbekend, maar mogelijk dat de beneden staande redenen voor specifieke wijze gebruikt werden in het album.

  • Johan's zwarte haar in deze strip is misschien een verwijzing naar het boekenpersonage Johan[2].
  • Een deel van dit verhaal kan gebaseerd zijn bij het boek, De Gouden Kroon. Namelijk een man genaamd Diederik heeft een overleden broer en hij is de baas van de burcht. Johan verwijst ook naar zijn pijl en boog, wat kan een verwijzing zijn naar deze strip.

Verwijzingen en notities

Around Wikia's network

Random Wiki