Wikia

JohanPromo De Rode Ridder's zwaard staat in dienst.

De Vluchtelingen
Strip81
Schrijver Karel Biddeloo
Tekenaar Karel Biddeloo
Omslag Karel Biddeloo
Onderdeel van Karel Biddeloo's reeks - Deel 1
Reeks 2
Reeksnummer 81
Tijdperknummer 38
Nummer 81
Tijdperk

Biddeloo2

Uitgever Standaard Uitgeverij
Uitgave April 1978
Andere informatie
Pagina's 32
Type Strip
Canon Ja
Serie De Rode Ridder
Vorige album De Schildknaap
Volgende album Karpax, de Stalen Man

Belangrijke evenementen

Verhaallijn

Debuut

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Debuut

Verschijningen

Personages

Wetenswaardigheden

Vreemdebezoekers
Het album Vreemde Bezoekers van Robert en Bertrand ook te maken met ruimteschepen.
  • Dit is de enige strip waarin Johan twee meesterbreinen tegelijkertijd om het leven brengt: Jerdal's eerste en tweede broer.
  • Dit is ook de eerste strip in de stripreeks waarin Johan directe familieleden om het leven: Jerdal, Jerdal's eerste en tweede broer zijn allemaal broers van elkaar.
  • Deze strip is in te delen in twee delen: het eerste deel over Jerdal en zijn broers en het tweede deel gaat meer over het gevecht van Raszlik en Aimara tegen Kara Hissar.
  • Dit is het eerste album waarin Johan samen met een lid van zijn groep een moord deelt van een vijand die familie heeft in de strip. De andere strip is de latere Fata Morgana.
  • Het is onbekend of Jerdal en zijn broers via hun vader of moeder familie zijn van hun oom Rudbert.
  • Dit album en het volgende album, Karpax, de Stalen Man zorgde bij sommige fans om af te haken aan de stripreeks. Hoe dan ook, de verkoop van beide albums was wel goed.
  • Ook al kregen de albums meerdere kritiek vanaf Fata Morgana (vanwege de dunnere verhaallijnen), kreeg ook dit album en het vervolg hiervan kritiek vanwege de science-fiction.
  • Suske en Wiske en Robert en Bertrand hadden ook te maken met ruimteschepen. Dit geldt voor De Amoureuze Amazone en Vreemde Bezoekers.
    • In het geval van Suske en Wiske verscheen het verhaal voor De Rode Ridder. Het verhaal verscheen in krantenstroken voor de verschijning van De Rode Ridder in het daarop volgende jaar. Het album verscheen in Juni 1978.
    • Vreemde Bezoekers verscheen ook in 1978.

Fouten

  • In het begin passeert Ulcas de bedelaar met zijn paard. Nadat de bedelaar aangevallen is, passeert Ulcas hem nog een keer. Ulcas is ook de enige met een snor van zijn broers.
  • Boer Hannes noemt kasteelheer Hudbert in plaats van Rudbert.

Johan's moorden

Verwijzingen en notities