Wikia

De Spookkrijgers is de 242ste strip uit De Rode Ridder stripreeks

Verhaallijn

Yorimoto roept de hulp van de Rode Ridder in om samen de wapens op te nemen tegen zijn vader[1].

Hierin brengt hij niet alleen Johans goede vriend Yorimoto terug, maar ook diens vader Kinugasa die in het album De Schemerzone werd achtergelaten in, euh, de schemerzone. "Elke dag groeit zijn woede jegens zijn zoon en Demoniah die hier verantwoordelijk voor zijn. Met de hulp van enkele demonen lukt het hem eindelijk terug te keren naar de gewone wereld. Kinugasa's wraak zal zoet zijn. Hij zal met een leger demonen Japan veroveren. Merlijn roept de hulp van de Rode Ridder in, die op zoek moet gaan naar Yorimoto om samen de wapens op te nemen tegen zijn vader[2]."

Belangrijke evenementen

  • Kinugasa ontsnapt uit De Schemerzone.
  • Kinugasa vermoord Oshima.
  • Kinugasa probeert Yorimoto om te brengen, maar faalt hierin door Ayako.
  • Kinugasa wordt vermoord door Ayako, terwijl Ayako om het leven komt door Kinugasa.
  • Johan vermoord 6 Ninja's.
  • Een onbekend figuur kijkt naar Yorimoto, Merlijn en Johan van Horst wanneer Merlijn niet zijn toverstaf kan gebruiken.
  • Johan verblijft samen met Merlijn in Japan om kunsten te leren van Yorimoto.

Debuut

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Debuut

Verschijningen

Afwezige hoofdpersonages

Stripverwijzingen

Tijdlijn

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: De Rode Ridder tijdlijn
  • Dit album speelt zich af ergens rond de Ridders van de Ronde tafel periode. Aangezien Arthur's naam niet werd genoemd, is het mogelijk, maar onbekend dat het zich rond de tijd van Parcifal afspeelde.
    • De strip kan zich eigenlijk niet ten tijde van koning Arthur afspelen, aangezien Johan Kinugasa pas veel later in de reeks ontmoette. Merlijn, een personage uit de tijd van Koning Arthur verscheen in beide Ninja! en De Schemerzone; allebei de albums waar ook Kinugasa in verscheen.
  • Dit album speelt zich af na De Samoerai, De Leeuw van VlaanderenNinja!De Schemerzone en Nirwana.

Wetenswaardigheden

  • Dit is de eerste cover in de nieuwe reeks met Yorimoto.
  • Deze strip heeft de 70ste verschijning van Merlijn zijn in de stripreeks.
  • Kinugasa gebruikt in deze demonen om Japan te veroveren. Kinugasa werkte al eerder met Demoniah, die ook een demoon is.
  • Net als Het Behouden Zwaard het eerste album dat verwees naar de originele reeks, is dit album het eerste album dat verwijst naar een album uit Karel Biddeloo's reeks.
  • Dit is het 10de album geschreven en getekend door Claus Scholz.
  • Dit is de laatste verschijning van Kinugasa.
  • In dit album brengt Johan 6 Ninja's om, het hoogste aantal tot nu toe. In Ninja! bracht Johan er 3 om en in De Schemerzone en Prinses Kin-Lien allebei maar 1 Ninja.
  • Dit album heeft een hoog moord aantal met 57 menselijke moorden in het album.
  • Dit is de 42ste strip waarin Johan de meeste personen ombrengt, namelijk 7. In Het Testament en De Rattenkoning bracht Johan maar één persoon om het leven.
  • Dit is de eerste strip waarin Lancelot Du Lac en Yorimoto samen te zien zijn. Dit was in eerdere albums niet het geval.
    • Hoe dan ook, Lancelot en Yorimoto hadden elkaar niet ontmoet.
  • Met dit album zijn de originele reeks, Karel Biddeloo's reeks en de nieuwe reeks voor de tweede keer met elkaar verbonden: het album Ninja! verwees naar het album Het Wapen van Rihei en De Samoerai uit de originele reeks en Karel Biddeloo's reeks, terwijl dit album uit de nieuwe reeks verwees naar Ninja! en De Schemerzone.
  • Het is mogelijk, maar onbekend of Galaxa's bode Trixie was.
  • Vele moorden in dit album zijn verbonden met elkaar: zo zijn er ... moorden verbonden met elkaar.
  • De Ninja's in dit album waren waarschijnlijk verzonden door Demoniah. Merlijn gebruikte zijn staf om Johan te beschermen, wat zeer mogelijk het plan van Demoniah was. Ondanks dit werkte de Ninja's voor Kinugasa en had Kinugasa niets te maken met Demoniah aangezien Demoniah Kinugasa had verlaten.
  • Dit is de eerste strip waarin Johan niet alleen Ninja's ombrengt zoals eerder in Ninja!, De Schemerzone en Prinses Kin-Lien, maar ook een stamlid brengt Johan in het begin om het leven in het album.
  • Dit is de eerste keer dat het album Ninja! goed geschreven staan in of op een Rode Ridder item. Hoe dan ook, de achterkant bevat nog steeds dezelfde fout, waarop het zonder een uitroepteken staat.
  • Dit is het enige album uit de nieuwe reeks waarin Johan Ninja's om het leven brengt.
    • Met dit album is de originele reeks de enige reeks waarin Johan geen enkele Ninja om het leven bracht.

Fouten

  • Yorimoto wordt Yokimoto genoemd wanneer Johan, Yorimoto, Ayako en Merlijn op pad zijn.

Johans moorden

  • Johan vermoord een stamlid, 6 Ninja's en een werker van Kinugasa.

Kritiek

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Kritiek

De meningen over dit album waren gemengd. Terwijl sommige fans het een verschrikkelijk album vonden, vonden andere dat dit album weer verwees naar de glorie dagen van De Rode Ridder.

Verwijzingen en notities

Zie ook

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met De Spookkrijgers.