Wikia

Verhaallijn

Op een avond rijdt Johan, de Rode Ridder, dat voert door een schijnbaar verlaten dorp. Er is geen levende ziel te bespeuren. Het lijkt alsof iedereen halsoverkop gevlucht is. Eenmaal bij de burcht aangekomen, Johan erg op zijn hoede en trekt veiligheidshalve zijn zwaard. Waar voor zijn deze bewoners in hemelsnaam gevlucht en waar naartoe? Door een openstaande deur die toegang verschaft tot de ridderzaal, merkt Johan licht op en ziet hij een vrouw en wanneer hij haar wil benaderen, wordt hij plots overvallen door een man die door de duivel lijkt bezeten . Terwijl Johan de krachtige houwen van zijn bijl tracht te ontwijken, probeert hij de man tot rede te brengen. Maar het is vergeefse moeite en Johan's aanvaller gaat onvermoeibaar door tot hij, verblind door woede, over de kantelen wankelt en te pletter stort. Zwaar onder de indruk van dit gebeuren gaat Johan op zoek naar een vrouw om uit te vissen welke duivelskunsten hiermee gemoeid zijn[1].

Verschijningen

Personages

Dieren

Plaatsen

Afwezige hoofdpersonages

Wetenswaardigheden

  • Dit is de eerste strip zowel geschreven als getekend door Claus Scholz.
    • Dit is de eerste strip niet geschreven door Martin Lodewijk.
    • Dit is ook de eerst strip die een luxe trilogie verscheen door Claus Scholz. Eerdere strips waren geschreven door Martin Lodewijk. Claus, hoe dan ook, had wel de tekeningen gemaakt van de strips die geschreven waren door Martin Lodewijk.
    • Deze strip is ook de eerste strip sinds Klingsor, die te zien was in een luxe uitgave (een aantal van 71 strips).
  • Claus Scholz heeft in deze het personage Hojan (ook al is dit Aldegonde) bedacht, het omgedraaide van Johan's naam.
  • Bahaal verschijnt in dit verhaal zonder enige impact in het verhaal, ook al speculeert Johan hier zelf over.
  • In strip 195 (Olavinlinna), 26 strips eerder zei Jyrki dat Mika wel tien Rode Ridders waard is. In dit album verschijnen 2 Johans: Johan van Horst en Hojan.
  • Vanaf dit album verscheen Lancelot in elk van de 3 reeksen; de originele reeks, Karel Biddeloo's reeks en de nieuwe reeks.

Johan's moorden

  • Johan brengt Aldegonde om wanneer ze haar spiegel vernietigt.

Verwijzingen en notities

Zie ook

Links