Wikia

Update Dit artikel of sectie is genomineerd voor een update update
Het volgende moet specifiek worden upgedate:Alles.
Je kan De Rode Ridder Wiki helpen bij: updating it.
Update
"Er zijn twee Rode Ridders. De eerste is de jeugdromanheld die Leopold Vermeiren in 1946 creëerde. De tweede en de nu veruit de bekendste, is de stripfiguur die vanaf 1959 gaandeweg de meest fantastische avonturen zou beleven doorheen de Middeleeuwen. Toen de jeugdboekenreeks vanaf 1959 bij Standaard Uitgeverij kwam, werd Willy Vandersteen gepolst of hij geen gelijknamige stripreeks wilde op poten zetten. Vandersteen, die als geen ander verhalen uit zijn mouw kon schudden, zette de bakens uit, besprak met zijn medewerker Karel Verschuere het eerste verhaal, belastte tussendoor zijn zoon Bob met de decortekeningen en vetrok toen op reis naar het Verre Oosten. De stripversie van de Rode Ridder, met het eerste album 'het gebroken zwaard' was in 1959 een instant succes. De reeks loopt tot op vandaag nog altijd verder. Na het overlijden in 2004 van Studio Vandersteen-medewerker Karel Biddeloo, die de reeks vanaf 1967 had overgenomen, brengen heel binnenkort tekenaar Claus Scholz en scenarist Martin Lodewijk hun versie van de eeuwige Rode Ridder. Maar eerst veel plezier net de allereerste Rode Ridder, nog in de ongekleurde versie van toen."
―Op de achterkant van Het Gebroken Zwaard van De Gazet van Antwerpen[src]

De Rode Ridder begon met de boekenreeks, een voorloper van de bekende stripreeks.

Geboren tijdens de boekenreeks

Boekenreeks

Nummer Foto Strip Verhaallijn
1 Boek5 De Rode Ridder Een vermoeide ridder moet tijdens een storm het verraderlijke moeras door...
2 Boek8 De Rode Ridder overwint
3 IG De Rode Ridder in gevaar
4 Boek2 Kruisvaarder Ridder Johan ontpopt zich als de Rode Ridder, de steun van de armen, de bevrijder der verdrukten, de hulp in de nood, de schrik der edelen met een slecht geweten. Samen met zijn trouwe schildknaap Koenraad trekt hij op naar het Heilige Land.[1]
5 Boek16 De Rode Ridder in de leeuwekuil
6 Boek3 De Rode Ridder valt aan
7 Boek9 De Rode Ridder op de ijzeren brug
8 Boek7 De Rode Ridder in de brandende toren
9 Boek6 De Rode Ridder in het berenhol Graaf Robrecht van Vlaanderen vindt het heel eigenaardig dat de Turken zich terugtrekken uit Antiochië terwijl ze net plannen hadden het succesvol te veroveren..?
10 Boek10 De Rode Ridder en de blauwe diamant
11 Boek1 Het gouden beeld Op een stoffige weg in Antiochië wordt een man gekleed in een boernoes en tulband plots besprongen door twee mannen. Ze slaan op de man met een knuppel. Hij valt neer op de grond en voelt nog net hoe het kistje onder zijn arm wordt weggetrokken...
12 Indestorm In de storm De spannende avonturen van de Rode Ridder en zijn vrienden: de reus Sid Dalas, de dikke Rond, de wijze Sha, de sluwe Koen. In Klein-Azië in de tijd van de eerste kruistocht.[2]
13 DZB3 Zilveren bliksem Strijd - Avontuur - Magie in de middeleeuwen ten tijde van de eerste kruistocht. De spannende, geheimzinnige, ongeloofelijke avonturen van Johan, de Rode Ridder, de grote blonde kruisvaarder, meester op alle wapens.[3]
14 DDR Dalas, de reus
15 Opdebrandstapel De Rode Ridder op de Brandstapel
16 De-rode-ridder-het-blauwe-vuur-leopold-vermeiren Het Blauwe Vuur
17 PS Prinses Saïda
18 DE De Edelmoedige
19 DWT De Witte Tijger
20 DHP De Holle Pijl
21 IDV De Rode Ridder in de vuurgloed
22 DRRboek De Rode Robijnen
23 DZS De Zilveren Sleutel
24 Dappere Knaap De Dappere Knaap
25 Boek19 In de slangenkuil
26 DGK De Gouden Kroon
27 ZwarteKameel De Zwarte Kameel
28 Boek11 De Rode Magiër
29 Boek14 De Heilige Lans
30 DZD De Zwarte Draak
31 DGS1 Het Gouden Schrijn
32 ZS De Zwarte Spin
33 DGS De Groene Smaragd
34 DV De Vuurtempel
35 Boek18 De Diamanten Dolk
36 DVP De Verdwenen Prins
37 Ter Dood Veroordeeld Ter Dood Veroordeeld
38 DRV De Rode Vulkaan
39 DD De Dodensprong
40 [[Bestand:|180px]] Het Spookschip
41 2916565020 De Giftbeker
42 Prinses Korini Prinses Korini
43 Deverdwenenschat De Verdwenen Schat
44 HV Het Vuurmonster
45 DVS De Verdoemde Stad
46 DS De Slavenjacht
47 Aspis Aspis, de giftslang
48 HetGriekseVuur Het Griekse Vuur
49 DMR De Magische Ring
50 Deontzichtbare De Onzichtbare
51 DVM De Vliegende Man
52 Dedodendepijl De Dodende Pijl
53 DBS De Brandende Stad
54 Dewredeslavendrijver De Wrede Slavendrijver
55 Boek13 De Vuurproef
56 Zowadezeerover Zowa, de zeerover
57 Dedodenvallei De Dodenvallei
58 Boek12 De wraak van de farao
59 DN De nijlkrokodillen
60 DWS De wurgslang
61 HGO Het Giftige Oog
62 DZP De zilveren panter Johan, de Rode Ridder, komt met een delegatie kruisridders in Cairo aan. De kalief daar wil een bondgenootschap met de christenen sluiten tegen de kalief van Bagdad, Maar vooraleer de onderhandelingen kunnen beginnen is Sid Solimar, de Egyptische vriend van Johan, het slachtoffer van een moordaanslag. De kruisridders blijken gevangen in een dodelijk web van intriges en een machtsstrijd. De Rode Ridder gaat op zoek naar het brein achter de diverse samenzweringen. Wat Johan echter niet weet is dat hij bovenaan de lijst van de moordenaar staat.[4]
63 DBR De Betoverde Ringen De nieuwe emir van Egypte staat de Rode Ridder en zijn gezellen naar het leven. Een dienaar van deze emir wil de Rode Ridder en zijn vriend Sid Solimar beroven en desnoods uitschakelen om in het bezit te komen van de betoverde ringen die zij hebben. Tweemaal zal de Rode Ridder de dood voor ogen zien Telkens wordt zijn leven op het nippertje gered door zijn trouwe vrienden.[5]
64 SP In de spookstad Petra De karavaan van Sid Vazag, een rijke koopman uit Damascus, trekt door de woestijn. Een roversbende onder leiding van Duz Uzuf heeft het gemunt op de rijke buit. Na een stoutmoedige overval worden de rijke koopman en zijn vrienden gevangen weggevoerd. Johan, de Rode Ridder, wil de overlevenden uit de handen van de woestijnrovers redden. Hij krijgt Xago mee als gids. Deze kent de woestijn goed, maar laat door zijn geheimzinnige gedrag toch vele vraagtekens rijzen bij Johan. Na een hevige zandstorm en door het tekort aan water trekt het gezelschap naar Petra. In de spookstad vallen ze ten prooi aan hallucinaties. Na een gevaarlijke tocht door een doolhof van gangen in de rotsen kunnen ze ontsnappen aan de spookstad. Xago zorgt met een brief van prinses Saida voor een verrassende ontknoping.[6]

Andere boeken

Die Rooie Ridder

Die Rooie Ridder is de Afrikaanse boekenreeks van De Rode Ridder boekenreeks.

Verschijningen

Personages

Terugkerende personages

Eenling personages

Locaties

Terugkerende locaties

Eenling locaties

Dieren

Terugkerende dieren

Eenling dieren

Voorwerpen

Terugkerende voorwerpen

Eenling voorwerpen

Interviews te maken met de boekenreeks

Bronnen

Wetenswaardigheden

Achter de schermen

Deheleboekencollectie
Een complete collectie van De Rode Ridder boekenreeks.

Verwijzingen en notities

Links

Zie ook