Wikia

De Parel van Bagdad
A654c-scannen0634.jpg
Toeschrijving
Auteur:

Willy Vandersteen

Illustrator:
Informatie
Uitgever:

Standaard Uitgeverij

Uitgave:

1960

Type:

Strip

Functies
Canon:

Ja

Serie:

De Rode Ridder

Vorige:

Het Veenspook

Volgende:

De Vrijschutter

De Parel van Bagdad is de 4de strip van De Rode Ridder.

Evementen

  • Johan wordt voor even een kapitein, totdat het schip breekt.

Debuut

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Debuut

Verschijningen

Personages

Voorwerpen

Locaties

Dieren

Meesterbrein

Wetenswaardigheden

  • Dit is de eerste strip met met meerdere vijanden die niet werken voor of met elkaar. Zo was Thibald een vijand en Hassan ook, maar werkte Hassan voor De Zwarte Magiërs en Thibald niet. Thibald was een vijand, maar niet de hoofdvijand.
  • Dit is de eerste strip waarin Johan een Kapitein en de eerste keer dat hij een schip steelt van een Kapitein.
  • Dit is de eerste strip waarin Johan leden ombrengt van een bepaalde groep met een naam, namelijk de Zwarte Magiërs.
  • Dit is de eerste strip waarin Johan een ander wapen gebruik dan zijn zwaard om mensen om te brengen.
    • Hoe dan ook, Johan gebruikt nog steeds zijn zwaard om personen om het leven te brengen.
  • Dit is de eerste keer dat 2 albums achter elkaar fantasie elementen bevatten: Het Veenspook bevatte Reuzenhagedissen en De Parel van Bagdad bracht onmogelijke verdwijningen en mysterieuze monsters in beeld.
  • Dit is het eerste album waarin geen enkel vrouwelijk persoon verschijnt.
    • Dit is hierdoor ook het eerste album zonder het debuut van een vrouwelijk personage.
  • Dit is het eerste album in de stripreeks waarin de hoofdvijand en meesterbrein niet sterft na in een gevecht te zijn met Johan. In feite, de hoofdvijand van het album had geen enkel gevecht met Johan in het album (Thibald had wel een gevecht met Johan, maar zijn plannen waren niet als hoofdvijand, sinds hij anders zijn status als kapitein verloor wat ook gebeurde).
    • Dit is het eerste album waarin geen enkele hoofdvijand en meesterbrein sterft in de stripreeks.

Johans moorden

Fouten

  • In de ingekleurde versie werden meerdere inkleurfouten gemaakt:

Achter de schermen

Gallerij

Verwijzingen en notities

Around Wikia's network

Random Wiki