Wikia

De Naamloze Ridder
DRR175
Toeschrijving
Auteur:

Karel Biddeloo

Omslag:

Karel Biddeloo

Illustrator:

Karel Biddeloo

Informatie
Uitgever:

Standaard Uitgeverij

Uitgave:

Januari 2005[1]

Type:

Strip

ISBN:

9789002203251

Functies
Canon:

Ja

Serie:

De Rode Ridder

Vorige:

De Erfgenaam

Volgende:

Het Drakengraf

Verhaallijn

Tijdens een toernooi in de burcht Camelot daagt plotseling een ridder zonder wapenschild op. Hij noemt zich de Naamloze Ridder en daagt Lancelot en Johan uit. In een daaropvolgend gevecht wordt Lancelot ernstig verwond. De Naamloze Ridder vervloekt koning Arthur en dreigt ermee diens idealen op het slagveld te vernietigen. Volgens Merlijn is de mysterieuze ridder de tegenpool van Arthur, die handelt in dienst van de Machten der Duisternis. Johan krijgt de opdracht de vreemdeling op te sporen en uit te schakelen. Hij trekt naar Cornwall en ontdekt dat een zwarte magiër de Naamloze Ridder heeft opgeleid[2].

Verschijningen

Personages

Wetenswaardigheden

  • Niemand heeft in de strip nog geen naam. Zijn identiteit blijft onbekend tot Gorgonia, 22 strips later.
    • Niemand heeft net als Johan een titel met de naam ridder in zich: de naamloze ridder.
    • Hoe dan ook, aan de kenmerken van Niemand is het mogelijk voor de lezers niet moeilijk om de identiteit te achterhalen van het personage Niemand.
  • Dit is de eerste verschijning van Kerwyn sinds zijn dood in "Kerwyn de Magiër", 155 strips eerder.
    • Kerwyn maakte geen levende verschijning meer na zijn eerste verschijning. Hij kwam alleen in de strips voor in flashback, maar nooit in echte tijd of als een ander zijn lijf.
  • Hoewel Niemand zich een ridder noemt is het onbekend of hij in het bezit is van de gouden sporen, en dus een echte ridder is.

Verwijzingen en notities