Wikia

Kruistochten
De Kruistochten

De Kruistochten naar het heilige land Jeruzalem werden in meerdere albums van de reeks genoemd.

Gebeurtenissen

Johans deelname aan de Kruistochten

Net als vele andere ridders had Johan zich bij de Kruistochten aangesloten. Maar toen hij zag wat de ridders daar in naam van God deden, zoals zinloos moorden en verkrachten, begon zijn geloof te wankelen[1]. Op een gegeven moment had Johan een relatie met een nog ongenoemde vrouw. Toen drie Kruisridders de vrouw wilden verkrachtten doodde Johan hen. Kort daarna dwongen de aanvoerders van de Kruisridders Johan om te vertrekken. Johan besloot om terug te keren naar Camelot[2]. Zijn aartsvijand Bahaal bespotte Johan in zijn dromen. Hierin prees Bahaal God, aangezien de heilige oorlog zijn stoutste verwachtingen overtrof. Daarbij liet Bahaal honderden doden aan Johan zien die tijdens de Kruistochten waren gevallen. Johan verliet het heilige land, maar zijn dromen en herinneringen bleven hem achtervolgen[1].

Deelnemers

Personen

Groepen

Veroverde steden

Vijanden

Verschijningen

Stripreeks

Wetenswaardigheden

  • In De Uitverkorene was Johan voor het eerst als kruisvaarder te zien. Het was eerder in de albums De Duivel van de Lichtenberg en De Vedelaar van Sint-Pauwels reeds te zien dat Johan had deelgenomen aan de Kruistochten.
  • De Uitverkorene speelt zich af ten tijde van koning Arthur, dus historisch gezien kan Johan dan niet aan de kruistochten hebben deelgenomen, aangezien koning Arthur leefde in de vroege middeleeuwen, terwijl de eerste kruistocht plaatsvond in 1096-1099.

Achter de schermen

Verwijzingen en notities