Wikia

De Judasgraal
209
Toeschrijving
Auteur:

Martin Lodewijk

Omslag:

Claus Scholz

Illustrator:

Claus Scholz

Informatie
Uitgever:

Standaard Uitgeverij

Type:

Strip

Functies
Canon:

Ja

Serie:

De Rode Ridder

Vorige:

De Blauwe Heks

Volgende:

Het Zwaard van de Maagd

De Judasgraal is de 209de strip uit De Rode Ridder en de 3de strip uit de nieuwe reeks.

VerhaallijnEdit

Belangrijke evenementenEdit

DebuutEdit

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Debuut

VerschijningenEdit

PersonagesEdit

MonstersEdit

Afwezige hoofdpersonagesEdit

WetenswaardighedenEdit

  • Merlijn, Demoniah en Bahaal komen terug in deze strip (en niet als verschijning in Johans gedachte, bij het album De Grot van de Beer in het geval van Merlijn). Hierdoor verschenen Merlijn en Bahaal in elke reeks.
  • Demoniah komt in exact 100 strips later sinds de eerste keer dat ze voorkwam in 109, de Leeuw van Vlaanderen (ze kwam natuurlijk ook eerder voor in andere stripalbums sinds ze een hoofdpersonage was).
  • Dit is de enige strip waarin Demoniah en Arthur beide in verschijnen: Arthur wordt genoemd door Merlijn en Demoniah verschijnt in persoon.
  • Dit is de eerste strip uit de nieuwe reeks waarin Johan geen persoon ombrengt tijdens zijn ontsnapping. Hoe dan ook, hij brengt sommige monsters om het leven.
    • Dit is ook het eerste album uit de nieuwe reeks waarin Johan geen enkele persoon ombrengt.
  • Dit is het eerste deel van De Judasgraal trilogie, gevolgd door Het Zwaard van de Maagd en Het Vuur en de Maagd.
  • Galaxa is het enige hoofdpersonage absent in dit album.
  • In de Duitse versie van dit album wordt er verwezen naar strip 156 - Der Gralskönig. Dit zou de Duitse titel van De Graalkoning worden. Maar De Graalkoning is nooit in Duitsland verschenen.
  • Dit album verschijnt in Martin Lodewijk en De Laatste Pagina.
  • Dit is het eerste nieuwe reeks album waarbij geen enkel vrouwelijk hoofdpersonage van de nieuwe reeks werd genoemd.
  • Ook al eerder naakt in de stripreeks, is dit de eerste keer dat Johan Demoniah naakt ziet.
    • Dit is ook de eerste keer dat Demoniah naakt is gezien door een vrouwelijk hoofdpersonage (Indigo Magiste).
  • Met dit album is het de eerste keer in de stripreeks dat in 2 albums achter elkaar hoofdpersonages naakt verschijnen (Indigo Magiste in De Blauwe Heks en Demoniah in De Judasgraal).

FoutenEdit

  • Bij plaatje 44 staat er een wolkje naar Indigo Magiste, die gegijzeld is. Alleen Merlijn staat naast haar en dus was het wolkje bedoeld voor Merlijn, die het over Indigo had. De enige andere vrouw is Demoniah, maar die is niet gegijzeld.
    • Dit is waarschijnlijk ook een van de eerdere tekstwolken waar Martin Lodewijk het over had.

Achter de schermenEdit

  • Dit album werd niet leuk gevonden door fans, door de verandering van het personage Demoniah. Niet alleen de verandering van het gedrag van Demoniah, maar ook het haar werd niet mooi gevonden door de fans.

Around Wikia's network

Random Wiki