Wikia

De Rode Ridder Wiki

De IJzeren Kroon

13.821pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

De IJzeren Kroon
RodeRidder227.jpg
Toeschrijving
Auteur:

Martin Lodewijk

Omslag:

Claus Scholz

Illustrator:

Claus Scholz

Informatie
Uitgever:

Standaard Uitgeverij

Type:

Boek

Functies
Canon:

Ja

Serie:

De Rode Ridder

Vorige:

Het Helse Verbond

Volgende:

De Verborgen Vesting

De IJzeren Kroon[1] is de 227ste strip van De Rode Ridder.

VerhaallijnEdit

In het jaar 628 schonk Theodolinda, koningin van Lombardije, een rijke schat aan de San Giovanni kathedraal die zij in Monza, in het huidige Italië, liet bouwen. Bij deze schat behoorde de legendarische IJzeren Kroon der Longobarden...

Deze draagt aan de binnenzijde een band die volgens de overlevering gesmeed zou zijn van een spijker van de gekruisigde Christus. Hoe is het dan mogelijk dat de Rode Ridder, in een afgelegen kloosterruïne, van een stervende abt de met juwelen versierde IJzeren Kroon in handen gedrukt krijgt?[2]

VerschijningenEdit

PersonagesEdit

PlaatsenEdit

VoorwerpenEdit

Afwezige hoofdpersonagesEdit

TijdlijnEdit

WetenswaardighedenEdit

  • Storkas words voor de eerste genoemd sinds de Galeislaaf (waar Storkas het laatst in verscheen), precies 150 strips later.
    • Hoe dan ook, Storkas komt niet voor in persoon en wordt alleen genoemd door Johan.
  • Demoniah en Merlijn komen terug na 2 albums, toevallig beide in De Furiën weer terug.
  • Demoniah, Johan en Merlijn zijn de enige hoofdpersonages die in deze strip voorkomen.
  • Met deze strip verschijnt Demoniah in een totaal van 27 strips, wat toevallig is gezien het stripnummer (2)27 is.
  • Dit is één van de weinige strips waarin Johan geen wraak kan nemen op de dood van een persoon (Gandolfo). Zijn moordenaar ontsnapte, waardoor Johan hem net niet kon ombrengen.

Achter de schermenEdit

Zie ookEdit

Around Wikia's network

Random Wiki