Wikia

De IJzeren Kroon[1] is de 227ste strip van De Rode Ridder.

Verhaallijn

In het jaar 628 schonk Theodolinda, koningin van Lombardije, een rijke schat aan de San Giovanni kathedraal die zij in Monza, in het huidige Italië, liet bouwen. Bij deze schat behoorde de legendarische IJzeren Kroon der Longobarden...

Deze draagt aan de binnenzijde een band die volgens de overlevering gesmeed zou zijn van een spijker van de gekruisigde Christus. Hoe is het dan mogelijk dat de Rode Ridder, in een afgelegen kloosterruïne, van een stervende abt de met juwelen versierde IJzeren Kroon in handen gedrukt krijgt?[2]

Verschijningen

Personages

Plaatsen

Voorwerpen

Afwezige hoofdpersonages

Tijdlijn

Wetenswaardigheden

  • Storkas words voor de eerste genoemd sinds de Galeislaaf (waar Storkas het laatst in verscheen), precies 150 strips later.
    • Hoe dan ook, Storkas komt niet voor in persoon en wordt alleen genoemd door Johan.
  • Demoniah en Merlijn komen terug na 2 albums, toevallig beide in De Furiën weer terug.
  • Demoniah, Johan en Merlijn zijn de enige hoofdpersonages die in deze strip voorkomen.
  • Met deze strip verschijnt Demoniah in een totaal van 27 strips, wat toevallig is gezien het stripnummer (2)27 is.
  • Dit is één van de weinige strips waarin Johan geen wraak kan nemen op de dood van een persoon (Gandolfo). Zijn moordenaar ontsnapte, waardoor Johan hem net niet kon ombrengen.

Achter de schermen

Verwijzingen en notities

Zie ook