Wikia

BijSint-Joris

Bij Sint-Joris

"Deel 257 staat op 3 in de verkoop top-10, Dimitri kleurt deel 258, Fabio tekent 259 en ik heb net het scenario van 260 af. De Rode Ridder weet nooit van ophouden. "
Marc Legendre op Facebook - 5 Maart 2018[src]

De Hellehond is het 258ste album van De Rode Ridder.

Belangrijke evenementen

Verhaallijn

Vanaf album 258 zullen de verhalen van De Rode Ridder losstaande albums zijn. De Hellehond is het eerste verhaal op deze manier. Bahaal de Hellevorst is niet zinnens om de Rode Ridder met rust te laten en stuurt een oude getrouwe achter hem aan. Merlijn staat machteloos, maar Johan kan rekenen op steun uit onverwachte hoek. Al is het niet zeker dat zijn geheimzinnige bondgenoot opgewassen zal zijn tegen de ontketende krachten[2].

Debuut

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Debuut

Verschijningen

Personages

Dieren

Locaties

Beroepen

Groepen

Voorwerpen

Evenementen

Andere dingen

Bronnen

Meesterbrein

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Meesterbrein

Wetenswaardigheden

DKR245
De Kinderrovers, het laatste verhaal van Marc Legendre in de Nieuwe reeks - Deel 1
FabioBonosnieuwetekentafel
Fabio Bono's nieuwe tekentafel
DeHellehondmythologie
De Hellehond
  • Dit is het eerste verhaal van de Nieuwe reeks - Deel 2 die niet behoort tot De Uitverkorene cyclus.
  • Het is momenteel onbekend of Allis en Knif nog steeds behoren tot de hoofdpersonages vanaf dit album.
  • Merlijn is het eerste bevestigde personage naast Johan die nog steeds een hoofdpersonage is.
    • Bahaal keert ook terug, maar het is onbekend of hij een terugkerend personage blijft of als hoofdpersonage terugkeert in de stripreeks.
  • Ironisch genoeg, in het eerder laatste afgeronde verhaal van de nieuwe reeks genaamd De Satansvrucht waren ook Johan, Bahaal en Merlijn te zien, net als in dit verhaal.
  • Vanaf dit album zou Fabio Bono zijn eerste en tweede tekentafel gebruiken. De tweede tekentafel kreeg Fabio Bono van zijn vrouw als Kerstcadeau.
De Hellevliet
De Hellevliet
  • Dit is het eerste album uit de Nieuwe reeks - Deel 2 die niet behoort tot De Uitverkorene cyclus.
    • In het begin was het de bedoeling dat dit album ook tot De Uitverkorene cyclus zou behoren, sinds het toen de bedoeling was dat het een 9-delige cyclus zou worden. Dit werd later teruggevorderd naar 8 delen, waarbij De Onmogelijke Opdracht het laatste album was De Uitverkorene cyclus.
  • Deze titel deelt gelijkenissen met de eerdere De Hellevliet die bedacht was door Marc Legendre en getekend door Claus Scholz en De Hellemond, die 6 albums eerder verscheen en ook kwam van Marc Legendre, Fabio Bono en Dimitri Fogolin.
  • De titel deelt een gelijkenis met De Hellehond van de mythologie. Het is onbekend of dit er ook mee te maken heeft[4].
DeHellemond
De Hellemond
DeHellehondzonderlogo
Cover zonder tekst
DH
De achterkant van De Hellehond.
DeVuurproefFogoKromo1
Bahaal merkt Malfrats obsessie voor Johan en Allis op in De Vuurproef.
19-nl-v03
Koning Arthur
  • Ondanks dat dit een losstaand album is, keren bijna alle hoofdpersonages terug uit De Uitverkorene cyclus: Johan, Jago, Malfrat de Wrange en Allis. Knif en Merlijn bleven echter absent in dit album.
  • In De Onmogelijke Opdracht zei Johan tegen Allis dat hij Malfrat wilde begraven. Dit was niet te zien in het album zelf. In De Hellehond bleek het in feite dat Malfrat daadwerkelijk begraven was door Johan.
  • Dit is de eerste strip sinds:
  • Dit is het eerste album waarin Allis in verschijnt, maar geen gesprek heeft met Johan.
  • Dit is het eerste album waarin Allis noch een gesprek heeft Malfrat of Johan.
  • Dit album bevestigt dat Malfrat inderdaad dood is. Dit zei hij niet tegen Johan in het album, maar tegen zichzelf. Dit toont een gelijkenis met Bahaal die ook voortleefde na zijn dood.
  • Dit is de eerste strip sinds De Satansvrucht, 9 albums eerder waarin een vrouwelijke moordenaar (Rinelt) in te zien was.
    • Dit is ook de eerste strip van de Nieuwe reeks - Deel 2 waarin een vrouwelijke moordenaar in verscheen.
    • Dit is ook de eerste strip van de Nieuwe reeks - Deel 2 waarin zowel een mannelijke (Malfrat) als vrouwelijke (Rinelt) moordenaar in te zien was.
  • Dit is de eerste strip sinds De Gevangene, 6 albums eerder waarin Malfrat een genoemd personage (Ebberich) in vermoord.
RRTrilogie4
De Rode Ridder Trilogie 4 verscheen in dezelfde week als De Hellehond.
  • Dit is de eerste strip sinds De Uitverkorene, 8 albums eerder waarin Merlijn in werd genoemd.
  • Dit is het eerste album van de Nieuwe reeks - Deel 2 waarin Allis geen lid was van Johan van Horst's groep.
    • Hoe dan ook, ze volgde Johans activiteiten zonder dat hij het doorhad.
  • Het is onbekend wat er met Knif gebeurde tussen het vorige album en dit album. Knif was bij Allis tijdens het vorige album en aan het einde van dit album was Allis alleen te zien met een paard en Zwarte.
  • Ondanks de titel, De Hellehond stierf De Hellehond een aantal pagina's voor het einde van het album.
  • Dit album wordt ook wel door De Rode Ridder fans genoemd als vervolg. Hoe dan ook, dit is een losstaand album. Bahaal speelt een kleine rol in dit album, terwijl Malfrat de Wrange een grotere rol heeft dan Allis in dit album. Allis speelt een kleine rol in dit album als mysterieus figuur en is meer te zien op de achtergrond dan op de voorgrond. Malfrat speelt alleen een belangrijke rol wanneer hij Johan ontmoet nadat hij De Hellehond en Ebberich had vermoord. Verder bleef hij in de achtergrond. Verder focust dit album rond de activiteiten van Ebberich, Sibert, Ludolf en zijn dochter Rinelt.
    • Als men niet de vorige albums hebben gelezen, dan wordt Malfrat de Wrange geïntroduceerd na zijn dood, een gelijkenis met Azizah in De Wraak van de Nachtridders. Allis blijft onbekend voor de lezer tot op het einde en het bestaan van Knif is niet bekend voor de lezer. Merlijn werd genoemd en de activiteiten van Lancelot, Mordred en Aibell zijn niet bekend voor de lezer.
  • Dit album toont gelijkenissen met de albums Koning Arthur en Kerwyn de Magiër:
    • In beide albums werd er samengewerkt met een tovenaar: Sibert en Rinelt met Ebberich in dit album, en Modred en Gnora met Kerwyn.
      • Uiteindelijk stierven al deze personages in een album.
    • In beide albums werd een persoon achter de schermen tegengewerkt door de hoofdvijanden: Modred en Lodogran bij Koning Arthur en Sibert en Rinelt bij Ludolf.
    • Beide albums spelen zich af tijdens de Koning Arthur periode.
  • Dit album toont gelijkenissen met eerdere albums:
  • Johan had 3 korte gevechten in dit album: eerst met Malfrat de Wrange, daarna met Sibert en Rinelt.
    • Niet meegeteld de trainingen van Johan met Allis, is dit Johans eerste officiële gevecht met een vrouw in de Nieuwe reeks - Deel 2.
    • In geen van deze gevechten stierf een personage door Johan*.
  • In dit album had Johan geen enkele moord gepleegd, ook geen indirecte moorden of dieren vermoord. Er verschenen ook geen monsters in dit album, als de honden niet mee worden meegeteld als monsters, maar als dieren.
  • De Rode Ridder Trilogie (4) verscheen in dezelfde week als De Hellehond, 3 dagen later.
  • Ironisch genoeg, tijdens de week dat deze trilogie verscheen, waren zowel de eerste Rode Ridder werken van Marc Legendre verschenen (het Enid tweeluik) als zijn meest recente Rode Ridder werk (De Hellehond).
  • Alleen Johan, Allis en Malfrat de Wrange verschenen in het vorige album (De Onmogelijke Opdracht) die verschenen in dit album. Dit trio zijn ook de enige personages die in alle albums verschenen van De Uitverkorene cyclus.
  • Dit is de eerste keer dat Camelot genoemd werd sinds De Gevangene, 7 albums eerder.

Malfrat de Wranges terugkeer

  • Dat Bahaal Malfrat als lid zijn groep koos is, kon al eerder opgemaakt worden vanwege het feit dat Bahaal Malfrats zoektocht naar Johan en Allis volgde, voornamelijk in De Vuurproef.
Malfrat dood
De dood van Malfrat de Wrange in De Onmogelijke Opdracht door Johan van Horst.
Amoras2cover
Amoras 2: Jérusalem

Gebaseerde personages

De foto's van de personen en de personages zijn onder elkaar gezet zodat duidelijk te zien is, wie voor welk personage is gebruikt.

Fouten

  • De Onmogelijke Opdracht wordt incorrect genoemd als De Opdracht.
    • Hoe dan ook, in bronmateriaal van het Facebook account van Fabio Bono was de titel van dit album in het Frans vertaald naar De Opdracht en later (mogelijk) aangepast naar De Onmogelijke Opdracht.

Achter de schermen

MarcLegendreover255
Marc Legendre over De Rode Ridder 255

Verwijzingen en notities

Zie ook

De Rode Ridder Wiki heeft een lijst van uitspraken die te maken hebben met De Hellehond.