Wikia

De Rode Ridder Wiki

De Hamer van Thor

14.163pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

De Hamer van Thor
Hamer Thor.jpg
Toeschrijving
Auteur:

Karel Biddeloo

Omslag:

Karel Biddeloo

Illustrator:

Karel Biddeloo

Informatie
Uitgever:

Standaard Uitgeverij

Type:

Strip

Functies
Canon:

Ja

Serie:

De Rode Ridder

Vorige:

Drie Huurlingen

Volgende:

De Lorelei

De Hamer van Thor is de 45ste strip van De Rode Ridder.

Belangrijke evenementenEdit

VerhaallijnEdit

Parcifal wordt op het slot van heer Kendall door Merlijn voorbereid op het koningschap. Wanneer hij samen met Johan Merlijn bezoekt, heeft de magiër een visioen. Daarin ziet hij hoe een dode, zwartgeblakerde man voor een burcht aan de Rijn ligt. Plotseling wordt de burcht in vuur en vlam gezet door een zwevende hamer. Merlijn legt naderhand uit dat het de hamer is van de Germaanse dondergod Thor. Hij vreest dat het een gevaarlijk dodelijk wapen kan zijn en vraagt de Rode Ridder het op te sporen[1].

DebuutEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Debuut

VerschijningenEdit

PersonagesEdit

WetenswaardighedenEdit

  • Dit is de eerste strip uit Karel Biddeloo's reeks waarin Johan een ander wapen gebruikt dan zijn zwaard om iemand om te brengen.
  • Dit is de eerste van drie strips uit de reeks waar Amazones in voorkomen. De andere twee zijn Xanador en De Amazones.
  • Dit is de eerste strip in de gehele stripreeks waarin Johan niet zijn zwaard of een kromzwaard gebruikt om iemand om te brengen.
  • Dit is de eerste strip waarin in Johan de dood van een vrouw (Hisol) wreekt en haar moordenaar ombrengt.
  • Dit is ook de eerste keer dat Johan 2 strips achter elkaar 2 moordenaars ombrengt van 2 leden van Johan van Horst's groep (Albar in Drie Huurlingen en Hisol in De Hamer van Thor).
    • Daardoor is dit ook de eerste keer dat Johan 2 moordenaars (Wardon en Mogular) achter elkaar ombrengt.
  • Deze strip laat Merlijn het snelst zien in een reeks (al vanaf album 2 uit Karel Biddeloo's reeks).
    • Ironisch genoeg was in de originele reeks, de reeks waarin Merlijn voor het eerst te zien in was, de reeks waarin het langst duurde voordat Merlijn te zien was, met een aantal van 19 albums.
    • Hoe dan ook, als Karel Biddeloo's eerste werk wordt meegerekend, dan is het vanaf het album De Barst in de Ronde Tafel, het 4de werk van Karel Biddeloo. Was dit het geval, dan was de nieuwe reeks de reeks die Merlijn het snelst liet zien in een album, namelijk in het 3de album van de nieuwe reeks, De Judasgraal.

Johans moordenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki