Wikia

De Grot van de Beer
207 de grot van de beer.jpg
Toeschrijving
Auteur:

Martin Lodewijk

Omslag:

Claus Scholz

Illustrator:

Claus Scholz

Informatie
Uitgever:

Standaard Uitgeverij

Uitgave:

September 2005

Type:

Strip

Functies
Canon:

Ja

Serie:

De Rode Ridder

Vorige:

Gog en Magog

Volgende:

De Blauwe Heks

De Grot van de Beer is de 207de strip van De Rode Ridder en de 1ste strip uit de nieuwe reeks.

VerhaallijnEdit

Johan, de Rode Ridder, legt zich te slapen in een vallei in het Rijnland. Zijn nachtrust wordt bruusk verstoord als er twee harige armen uit de aarde komen en hem vastgrijpen. Er rijzen nog enkele aapachtige figuren uit de grond en na een korte worsteling met harige, halfnaakte wezens verliest Johan het bewustzijn. Als hij weer bijkomt, ligt hij in een afgesloten grot[1]...

Belangrijke evenementenEdit

  • Johan denkt na over zijn eerdere ontmoetingen (Yorimoto, Amelrick Pynnock, Merlijn en Koning Arthur) en zegt dat de jaren gauw voorbij gingen.
  • Johan vermoord Mariza's eerste werker voordat hij wordt gepakt.
  • Johan ontmoet Dixit, Bellart, Mariza en Mariza's vader en ziet Lothar.
  • Mariza bevestigt dat ze vroeger jong was en de grot vond samen met Bellart, Lothar en haar vader.
  • Bellart was bevestigt als moordenaar van Dixit's zus.
  • Johan zegt dat hij wraakt neemt voor de dood van Dixit's zus tegen Dixit.
  • Johan probeert te ontsnappen, maar vermoord tijdens de ontsnapping Mariza's tweede, derde en vierde werker.
  • Johan vermoord Bellart.
  • Johan vermoord na Bellart's dood Mariza, de dochter van De Hoeder van De Beer.
  • Johan ontsnapt met Dixit naar de bovengrond.
  • Johan en Dixit ontsnappen en komen uit de grot succesvol door het touw van de kermisgroep.
  • Dixit verlaat Johans groep.
  • Johan laat Dixit alleen en reist verder.

Debuut: Het Rode Ridder TeamEdit

DebuutEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Debuut

VerschijningenEdit

PersonagesEdit

DierenEdit

GroepenEdit

LocatiesEdit

VoorwerpenEdit

EvenementenEdit

RassenEdit

Afwezige hoofdpersonagesEdit

MeesterbreinEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Meesterbrein

TijdlijnEdit

  • Zie ook: De Rode Ridder tijdlijn
    • Aangezien Johan Bahaal noemt aan het begin van het album en zich identificeert als een Ridder van de Ronde Tafel, moet deze strip zich afspelen in de Arthur periode of Parcifal periode.
    • Opvallend genoeg kan Johan geen ridder van koning Arthur meer zijn in deze strip. Hij denkt namelijk aan Yorimoto aan het begin van het verhaal. Die leerde hij pas na de "dood" van Arthur kennen.
    • Dit album speelt zich af na De Guldensporenslag (De Leeuw van Vlaanderen, dus na 1302).
      • Mariza sprak over Filips de Schone, ook gekend als Filips IV (Nagelaat van Karel de Grote) die Koning over Frankrijk was van 1285 tot 1314. Het is zijn troon die zij en haar vader willen veroveren.
    • Bellarts naam stamt uit de tijd van 1379 en de strip speelt zich af na de Guldensporenslag (1302).
    • Johan zegt dat hij in Azië is geweest. Dit kan zijn latere tijd na De Val van Angkor (Azië) en De Vulkaangod (Zuid-Azië). Het is onbekend of dit naar ene van deze albums verwijst of naar een tijd waarin Johan niet te zien was in een album.

WetenswaardighedenEdit

Karel 14.JPG
Karel de Montabour in De Grot van de Beer
  • Dit is het eerste album waarin meerdere dingen tegelijkertijd gebeuren bij een aantal slachtoffers van Johan van Horst (2 in feite, Bellart en Mariza). Deze strip evenementen gebeurde wel ooit eerder in albums (De Levende Doden kwam hierbij is de buurt met nummers 2 en 3), maar los van elkaar, namelijk:
    • In dit album neemt Johan wraak op de dood van een vrouw (Dixit's zus) en brengt haar moordenaar in het proces om (Bellart).
    • In dit album vermoord Johan een vrouw (Mariza).
    • In dit album brengt Johan 2 vijanden met een bevestigde naam om het leven (Bellart en Mariza).
  • Vanaf dit album verschijnt Johan van Horst in elke reeks van De Rode Ridder stripreeks.
    • Arthur en Merlijn verschenen alleen in een droom en pas later allebei later in persoon (De Judasgraal en Duivelsmist. Hoe dan ook, vanaf dit album verschenen Arthur en Merlijn in elke reeks, ook al zouden ze pas later in persoon verschijnen.
  • Dit is de snelste strip die waarin familieleden (Dixit en zijn zus en Mariza en haar vader) te zien waren. Het Veenspook en De Lorelei (of Het Gebroken Zwaard, maar beide Sieglinde en Mathis hadden geen broers of zussen bevestigt) had eerste deze titel.
  • Dit is de enige keer in de reeks dat Johan begint met het vermoorden van 2 personen met een bevestigde naam: Bellart en Mariza. In Karel Biddeloo's reeks vermoorde hij alleen Wardon en in de originele reeks had Johan geen persoon met een bevestigde naam vermoord in de eerste strip.
  • Vanaf deze strip heeft Johan in elke reeks minstens één vrouw omgebracht (met monsters meegeteld).
  • Dit is de eerste strip in een reeks die zich focust op een vijandige groep (Mariza's groep).
  • Dit is de eerste strip in een reeks waarin Johan waarvan één van zijn eerste slachtoffers een vrouw is.
  • Dit is de eerste strip van de nieuwe reeks.
  • Dit is de eerste strip waarin Dixit verschijnt.
  • Dit is de eerste strip van nieuwe reeks die in het Duits is.
  • De mensen waarover Johan droomt komen tot een bepaalde strip voor (met uitzondering van Amelrick Pynnock):
    • Merlijn verschijnt voor het eerst in de nieuwe reeks in strip 209, De Judasgraal.
    • Yorimoto verschijnt in strip 230 voor het eerst in de nieuwe reeks, De Amazones (en werd er voor ook in meerdre albums uit de nieuwe reeks genoemd).
    • Karel de Montabour verschijnt voor het eerst in de nieuwe reeks in strip 223, De Sluier van Wuustwezel.
    • Arthur verschijnt voor het eerst in de nieuwe reeks in strip 232, Duivelsmist.
    • Amelrick Pynnock was de enige uit Johans gedachte die geen verschijning maakte in de nieuwe reeks. Dit komt ook doordat hij de enige van hun is die overleden is.
  • Johan zegt tegen Mariza dat hun in hun tocht mensen uit sagen en legenden zagen. Mariza zegt dat Johan niet grappig moet zijn, maar Johan heeft zelf ook meerdere mensen uit sagen en legenden ontmoet, voorbeelden hiervan zijn: Arthur, Merlijn, Guinevere, Parcifal en Jeanne D'Arc (en later Johannes Faustus).
    • Toevallig komen Merlijn en Arthur ook in deze strip voor, ook al was het alleen in Johans gedachte.
  • Het is in de strip precies 100 strips geleden dat Johan een volk bezocht die in een grot leefde en woonde.
  • Deze strip toont gelijkenissen met De Terugkeer:
    • Toevallig waren beide vijanden vrouwen (in strip 50, Apulya) en beide stierven door Johan, ook gebeurde het in beide situaties in een grot en zag Johan hun dood niet, hoe dan ook Apulya vluchtte uit de grot.
      • Beide vrouwen hielden iemand vast die een vriend is van Johan: in strip 207 werd Dixit vastgehouden en in strip 50 werd Parcifal vastgehouden.
  • Het is onbekend of Mariza's vader en Lothar stierven.
  • Dit is een van de paar strips waarin Johan 2 vijanden ombrengt die heel belangrijk zijn voor het verhaal. De andere zijn De Zilveren Adelaar (geen), De Gijzelaars (Baldein), De Levende Doden (Kunegonde), Olavinlinna (Jyrki).
    • Dit is de eerste keer dat Johan twee vijanden in de eerste strip ombrengt.
      • Dit is hierdoor ook de kortste tijd wanneer Johan 2 vijanden ombracht in één strip.
    • Dit is de enige strip waarop beide vijanden opstaan.
  • In deze strip dragen de Neanderthalers kleren. Het is onbekend of dit mogelijk was. Het is zeer waarschijnlijk dat Mariza's groep hier verantwoordelijk voor was. Hoe dan ook, in een flashback droeg Dixit een tuig.
  • In deze strip schenkt Dixit geen aandacht aan bier, iets wat hij wel later doet in Doodbrenger.
  • In deze strip bevestigt Johan dat hij een doel heeft: namelijk voorgoed Bahaal verslaan. Dit zei Johan voordat hij wilde gaan slapen.
  • Of Johan slaap had in het album is onbekend. Johan probeerde te slapen, vermoorde een man en werd vervolgens gauw tijdelijk wakker nadat hij bewusteloos was. Het is mogelijk dat Johan maar een half uur tot een uur had geslapen, aangezien de plaats waar Johan was in de buurt was.
GK.jpg
De Rode Ridder: Gebroken Kracht was naast Karel Biddeloo ook getekend door Claus Scholz

Johan's moordenEdit

FoutenEdit

  • Nadat Johan een lans pakt van een wachter en ermee Brutus ombrengt, heeft de wachter zijn lans weer terug wanneer Johan hem neerslaat met zijn zwaard.
  • Johan bemerkt dat hij in het rijk van Bahaal en Demoniah is geweest, dat wil zeggen de Hel. Maar daar is hij tot op dat moment nooit gekomen.

Achter de schermenEdit

Nieuwe reeks 2.jpg
Claus Scholz en Martin Lodewijk (van links naar rechts).

LinksEdit

Zie ookEdit

Around Wikia's network

Random Wiki