Wikia

Questionmark.png

De naam van deze titel komt door gissing.

Ook al is dit artikel gebaseerd op canon informatie, de uiteindelijk naam van dit onderwerp komt door gissing en door informatie uit De Rode Ridder stripreeks. Dit hoeft niet de originele naam te zijn.

De Graaf van Moerdal
Graaf Moerdal.JPG
Naam Onbekend
Bijnaam De Graaf van Moerdal[1]
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Biografie
Familie Onbekend
Werk/beroep Graaf van het Slot van Moerdal
Gestorven in Het Slot van Moerdal
Doodsoorzaak Van een balkon op een stenen vloer gevallen door Johan van Horst, stierf door verwondingen
Slachtoffers
Direct Onbekend
Indirect Onbekend
Monsters Geen
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Willy Vandersteen
Eerst gezien De Draak van Moerdal
Laatst gezien De Draak van Moerdal
Verschijningen 1

De Graaf van Moerdal was de hoofdvijand en meesterbrein in het album De Draak van Moerdal.

BiografieEdit

Eerder levenEdit

Deze man was de graaf van de streek Moerdal. Hij had de groep van Ivar en Gwenda ingehuurd om hem te helpen. De graaf liet hen een draak bouwen om de inwoners van de streek schrik aan te jagen. Hij bood de mensen aan om allemaal naar zijn kasteel te komen voor bescherming. Hiervoor zouden ze wel een tiende van hun inkomsten aan hem af moeten staan. Wanda de "heks" kreeg de schuld van de komst van de draak. Desondanks hielden de boeren ook Ivar en Gwenda voor schuldig[2].

Ontmoeting met Johan van HorstEdit

De graaf ontmoette Johan voor het eerst toen de ridder met de kapitein van zijn soldaten in een gevecht verwikkeld was. De graaf ging vriendelijk met Johan om en vertelde hem over de draak. Johan begon al snel aan de graaf te twijfelen, aangezien de bedragen die hij van de boeren voor zijn bescherming vroeg erg hoog waren[2].

De gevangenneming van KoenraadEdit

Terwijl Johan samen met Koenraad onderzoek deed naar de draak, stuurde de graaf zijn soldeniers op hen af. In het moeras namen ze Koenraad gevangen. Met de hulp van zijn beul wilde de graaf Koenraad doen spreken. Maar Koenraad zei niets. De graaf gaf Koenraad de tijd om bij te komen, waarna de beul opnieuw aan het werk ging[2].

DoodEdit

Johan x Moerdal 2.JPG
De dood van De Graaf van Moerdal.

Johan bevrijdde Koenraad uit de cel. In de zaal van het slot komt het hierna tot een gewapend treffen. De graaf vocht met Johan, terwijl Koenraad tegen de kapitein vocht. Met een gelukkige slag weet Koenraad de kapitein te doden. De graaf wordt door Johan een trap op gedreven. Bij het ontwijken van Johans zwaard valt de graaf door de balustrade heen. Hij maakt een zware val op de voer eronder en sterft ter plaatse[2].

Na zijn doodEdit

Na het overlijden van de graaf werd zijn bedrog bekend. De neppe draak werd door Johan, Koenraad en de boeren verbrand[2].

VerschijningenEdit

StripreeksEdit

Naam betekenisEdit

De Graaf van Moerdal had geen naam gekregen in het album. De titel die hij kreeg was "De Graaf van Moerdal".

PersoonlijkheidEdit

De graaf van Moerdal was een slecht personage. Hij verdiende veel geld door zijn lijfeigenen te bedriegen. De graaf wilde zijn geheim hoe dan ook bewaren. Anders zouden de mensen tegen hem in opstand komen.

Kracht en sterkteEdit

Als edelman had de graaf een opleiding met wapens gehad. In zijn gevecht met Johan gebruikte hij een zwaard. Tegen Johan kon hij niet op.

WetenswaardighedenEdit

  • Zijn naam was nooit bevestigt in de strip; waarom dit is, is onbekend.

Achter de schermenEdit

  1. Dit was geen naam, maar een titel die de man droeg.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 De Draak van Moerdal

Zie ookEdit

DRR.jpg
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met De Graaf van Moerdal.

Around Wikia's network

Random Wiki