Wikia

JohanPromo De Rode Ridder's zwaard staat in dienst.

De Gouden Sporen
GS
Toeschrijving
Auteur:

Willy Vandersteen

Illustrator:

Informatie
Uitgever:

Studio Vandersteen

Uitgave:

1960

Type:

Strip

Functies
Canon:

Ja

Serie:

De Rode Ridder

Vorige:

Het Gebroken Zwaard

Volgende:

Het Veenspook

De Gouden Sporen is de 2de strip van de Rode Ridder.

Belangrijke evenementen

Verhaallijn

Tijdens zijn zwerftocht ontmoet Johan drie schildknapen, die op weg zijn naar een toernooi bij de Reigershoeve. Zij stellen zich voor als Kurt, zoon van een verdienstelijk krijgsman, en Erwin en Erik, afkomstig uit een adellijke familie. We leren dat Erwin door zijn angst nog lang zijn riddersporen niet zal verdienen. Tegenlijkertijd verschijnt er een ridder ten tonele die Johan uitdaagt, en hij wint het respect van de schildknapen door de ruziezoekende ridder te verslaan. Het paard van de Rode Ridder blijkt echter gewond te zijn, en de jongens nodigen hem uit om hen te vergezellen naar de reigershoeve[1].

Debuut

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Debuut

Verschijningen

Personages

  • Johan
  • Erik (Eerste verschijning)
  • Kurt (Eerste verschijning)
  • Erwin (Eerste verschijning)
  • Baldur (Eerste verschijning)
  • Wulf (Eerste verschijning)
  • Veerle (Eerste verschijning)
  • God (Genoemd)

Locaties

Wetenswaardigheden

2-nl-v03
De gouden sporen
  • Deze strip wordt ook wel gezien als de beste strip van De Rode Ridder.
  • Doordat Johan meerdere moorden pleegde in dit album, werd Johan het eerste personage in de stripreeks die 2 albums achter elkaar personen ombracht (Het Gebroken Zwaard en De Gouden Sporen).
  • Erik en Kurt sterven in deze strip. Erwin is de enige overlevende van de 3 jongens.
  • Een Erik en Kurt komen later terug in de strip, De Zilveren Adelaar. Het is onbekend of dit een verwijzing was naar deze Erik en Kurt.
  • Vanaf dit album is Johan het enige personage al die in alle albums verschijnt, ondanks dat het de tweede album van de reeks.
    • Dit is anders dan bij Suske en Wiske, sinds Wiske verscheen in het eerste album samen met Tante Sidonia. Wiske en Sidonia verscheen in meer albums samen, terwijl Johan al in het tweede album al het enige personage was die in elk album verscheen.
  • Zygmud en de Beren van Kragero staat op de achterkant van dit album zonder van, in plaats daarvan de v. er alleen.
  • Vanaf dit album is het de eerste en enige keer in de stripreeks dat 2 stripalbums achter elkaar van een ander jaar komen. Het vorige album kwam uit 1959 en deze kwam uit 1960. Bij alle andere albums is dit ook het geval, alleen zit er een aantal albums tussen uit hetzelfde jaar.

Eerste strip

  • Dit is de eerste strip met tweekampen.
  • Dit is de eerste strip waarin Johan naast een aantal werkers van het meesterbrein, ook het meesterbrein was vermoord door Johan.
  • Dit is de eerste strip waarin Johan een meesterbrein ombrengt: Baldur.
    • In de volgende strip brengt Johan voor de eerste keer een meesterbrein met een achternaam om het leven.
  • Dit is de eerste strip waarin Johan niet alleen ridders vermoord, maar ook boeren (die voor Baldur werken).
  • Dit is de eerste en enige strip zover waarin een schildknaap of meerdere schildknapen sterven van de Rode Ridder.
  • Dit is de eerste strip waarop Johan staat terwijl hij iemand vermoord.

Fouten

  • De achterkant van het album staat het gekleurde album Ninja! geschreven zonder uitroepteken (!).

Johans moorden

  • Johan brengt 6 mannen en Baldur om het leven.

Verwijzingen en notities

Zie ook

Around Wikia's network

Random Wiki