Wikia

JohanPromo De Rode Ridder's zwaard staat in dienst.

De Gouden Kroon
DGK
Toeschrijving
Auteur:

Leopold Vermeiren

Informatie
Uitgever:

Standaard Uitgeverij

Uitgave:

1967

Type:

Boek

Functies
Canon:

Ja

Serie:

De Rode Ridder

Vorige:

De Slangenkuil

Volgende:

De Zwarte Kameel

Verschijningen

Personages

Dieren

Weetjes

  • Dit boek kan gebasseerd zijn op de populaire strip De Vrijschutter. In beide gevallen was de burchtheer een overleden man wiens broer had de naam Diederik (of Diedrich van Bokkensteen). Johan verwees ook naar zijn pijl en boog, wat kan een indirecte verwijzing naar de strip. Beide Diederikken worden omgebracht door een pijl.
  • Dit boek heeft meerdere meesterbreinen:
    • In het eerste deel is de ridder Berckelaer, de hoofdvijand. Hij was eigenaar van de gouden kroon en wilde hiermee Johan arresteren (en waarschijnlijk ombrengen).
    • In het tweede deel is ridder Diederik de hoofdvijand, want hij was van plan zijn eigen neef Berthold om te brengen (hij stierf door Elise, de moeder van Berthold en werd geveld door een pijl).
    • In het derde deel is de heer van Ramskote de hoofdvijand, want hij was de persoon die Johan gevangen hield en hiervoor verantwoordelijk was (Eric liet hem ontsnappen).
    • In het vierde deel is Hawar de hoofdvijand, want hij wilde Johan ombrengen. Hij stierf door zijn Hawars beer). De beer was omgebracht door Stani (voor de helft) en stierf later dankzij Johan.
  • Arthur droeg in dit boek een kroon, wat kan als voorbeeld gebruikt worden voor de populaire strip, Koning Arthur.
  • Dit is een van de boeken zonder de verschijningen van Rond, Sid Dalas of Sha (Dirk stierf in boek 21: De Rode Ridder in de vuurgloed).
  • Dit is een van de boeken met 2 hoofdpersonages: Johan en Koenraad.
  • Dit is een van de boeken waarin Johan een dier of wezen ombrengt die ook een meesterbrein ombrengt (Johan brengt de beer om die Hawar ombracht).