Wikia

De Rode Ridder Wiki

De Draak van Moerdal

13.821pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

De Draak van Moerdal
DeDraakVanMoerdal.jpg
Informatie
Uitgever:

Standaard Uitgeverij

Type:

Strip

Functies
Canon:

Ja

Serie:

De Rode Ridder

Vorige:

De Gouden Sikkel

Volgende:

Storm over Damme

De Draak van Moerdal is de 9de strip van de Rode Ridder.

Belangrijke evenementenEdit

DebuutEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Debuut

VerschijningenEdit

PersonagesEdit

GroepenEdit

MeesterbreinEdit

WetenswaardighedenEdit

  • De verschijning van Koenraad in deze strip is een verwijzing naar het boekenreeks personage Koenraad van Leopold Vermeiren.
  • Dit is de eerste strip waarin Johan alle hoofdvijanden ombrengt (indirect en direct): Gwenda, dan Ivar en dan De Graaf van Moerdal. In Olavinlinna brengt Johan eerste Mika om, dan Jyrki en dan indirect Frida.
    • In beide albums, sterven de vrouwen indirect door Johan en sterven alle mannen door een mes of zwaardsteek door Johan.
  • Dit is één van de albums waarin geen mensen van Het Goed om het leven komen.
  • Dit is de eerste strip waarin een vrouw sterft. In eerdere gevallen was dit bijna het geval.
  • Het is onbekend of de beul uit deze strip iemand had omgebracht.
  • Dit is de eerste strip waarin Johan een beul ombrengt. De andere strip is de latere De Koningmaker.
  • Dit is één van de albums waarbij lokale mensen gelijk hadden over de vijand (Ivar). Hoe dan ook, ze wisten niet dat De Graaf en Gwenda ook meespeelde in de samenzwering van de Graaf (toen de Graaf overleden was, kwamen de mensen erachter).
    • Johan, hoe dan ook, wist niet wie hij moest vertrouwen en kwam pas later erachter dat De Graaf niet deugde, wat leidde tot de ontdekking van de samenwerking met Gwenda en Ivar.
  • Marc Legendre vind dit album leuk. Dit was te zien op Facebook.
  • Sinds Ivar zei dat Gwenda weg moest zijn tijdens het optreden (wat Gwenda niet verwachtte), kan er van uit worden gegaan dat Ivar of Ivar's groep (die minstens bestond uit 2 leden) verantwoordelijk waren voor de dood van 2 families.
  • Dit album uit de originele reeks is één van de oudere albums met een fantasie element: draken.
  • Ivar gebruikt de term kinkel in dit album voor het noemen van de boeren. Een later slachtoffer van Johan deed dit ook, maar bij Johan zelf in dat geval.
  • Ivar en Gwenda waren niet met hun groep te zien in het album tot het gevecht met Ivar's groep. Het is mogelijk dat deze groep zich schuilhield gedurende het album in Ivar's grot.
  • Dit is het enige album waarin de term kinkel werd genoemd, maar zich niet afspeelde in De Nevellanden.
  • Alle personen die stierven door Johan in dit album werkte voor De Graaf van Moerdal.

Johan's moordenEdit

Zie ookEdit

Around Wikia's network

Random Wiki