Wikia

JohanPromo De Rode Ridder's zwaard staat in dienst.

Claus Scholz
Claus scholtz
Naam Claus Scholz
Status Levend
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Biografie
Familie Onbekend
Werk/beroep Schrijver en tekenaar van De Rode Ridder stripreeks

Claus Scholz, (leeftijd: 68 jaar) ook wel bekend als Claus D. Scholz of Claus Dieter Scholz was één van de schrijvers en tekenaars van De Rode Ridder. Voordat Claus een schrijver was voor De Rode Ridder tekende hij alleen de albums van Martin Lodewijk. Gedurende de absentie van Martin Lodewijk begon Claus ook aan de stripreeks te schrijven en schreef later tegelijkertijd aan de reeks met kort Rode Ridder lid Peter van Gucht en volledig Rode Ridder lid Marc Legendre, die later aan de reeks volledig begon te schrijven.

Biografie

Eerder leven

Claus Scholz was geboren op 13 Mei 1949[1].

De Rode Ridder

De Rode Ridder: Gebroken Kracht

GK
De Rode Ridder: Gebroken Kracht

De Rode Ridder carrière van Claus Scholz begon met De Rode Ridder: Gebroken Kracht. Claus verzorgde de tekeningen samen met Karel Biddeloo, de huidige tekenaar van De Rode Ridder stripreeks gedurende de periode. Het is mogelijk, maar onbekend of dit spel impact had op Claus Scholz latere carrière voor De Rode Ridder stripreeks, aangezien hij eerder dus gevraagd was om mee te helpen met een De Rode Ridder project.

De Rode Ridder stripreeks

Martin Lodewijk

Update Dit artikel of sectie is genomineerd voor een update update
Het volgende moet specifiek worden upgedate:Splitsen.
Je kan De Rode Ridder Wiki helpen bij: updating it.
Update
Nieuwe reeks 2
Martin Lodewijk en Claus Scholz

Claus Scholz werkte vanaf 2005 mee aan De Rode Ridder stripreeks met het album de Grot van de Beer. Claus Scholz werkte samen met Martin Lodewijk samen, totdat Martin Lodewijk absent was vanwege de gezondheid van zijn vrouw. Het laatste album dat door het duo gedaan was De Witte Waan. Hoe dan ook, Claus Scholz bleef en werkte daarna samen met Marc Legendre aan 5 albums. Claus laatste werken waren niet met Marc Legendre voor de reguliere stripreeks, maar met Peter van Gucht, de schrijver van Suske en Wiske. De Satansvrucht was het laatste album getekend door Claus Scholz in de stripreeks. Het laatste verhaal bedacht door Claus zelf was De Klauw.

Alleenstaand

Marc Legendre

Peter van Gucht

Laatste verhalen

ClausSpektakel
Claus Scholz op het Brabants Stripspektakel 2016.

Claus, hoe dan ook werkte nog verder aan de stripreeks. Claus werkte niet meer mee aan de reguliere stripalbums, maar ging verder met het album De Klauw. Claus maakte van De Klauw uiteindelijk een trilogie genaamd De Klauw Trilogie, bestaande uit Inferno en De Zwarte Drietand die verscheen op het Brabants Stripspektakel op 3 en 4 September 2016.

Na De Rode Ridder

Kalmthout Gestript tentoonstelling

Claus Scholz was aanwezig op de Kalmthout Gestript tentoonstelling. Hierbij signeerde hij Rode Ridder stripboeken van zijn periode.

Ontmoeting met Fabio Bono

FabioBonoClausScholz
Fabio Bono (links) en Claus Scholz (rechts)

Op de Boekenbeurs 2016 ontmoette Claus Scholz voor het eerst zijn opvolger van De Rode Ridder stripreeks, genaamd Fabio Bono. Claus Scholz en Fabio Bono signeerde tegelijkertijd. Zo signeerde Claus Scholz ook in een album van Fabio Bono.

Boekenbeurs 2016

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Boekenbeurs 2016
ClausScholzFabioBonoSigneren
Claus Scholz signeert een album uit De Uitverkorene cyclus voor een Rode Ridder fan op de Boekenbeurs 2016.

Claus Scholz was aanwezig op de Boekenbeurs 2016. Andere dan bij zijn eerdere evenementen signeerde Claus bij dit evenement een album van zijn opvolger (Fabio Bono) voor zijn fans, die naast hem zijn eigen Rode Ridder verhalen aan het signeren was voor Rode Ridder fans.

Brabants Stripspektakel 2017

Personages gemaakt

Interviews

Stripspeciaalzaak.be

De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman: Claus D. Scholz

ClausInterview

De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman: Claus D. Scholz was het derde interview in de interviewreeks door Martin Hofman voor Stripspeciaalzaak.be. Ten tijde van het interview waren zijn laatste Rode Ridder stripalbums De Drakar des Doods en De Satansvrucht ook de meest recente Rode Ridder albums die verschenen waren.

Bronnen

De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman

Video verschijningen

Wetenswaardigheden

221-nl-v
Claus Scholz eerste werk - van zowel de tekeningen als scenario
  • Martin Lodewijk heeft niet met alle albums meegedaan sinds De Grot van de Beer en daardoor is Claus de enige van de nieuwe schrijvers/tekenaars die aan alles heeft meegedaan sinds dat ze het stokje hadden overgenomen van Karel Biddeloo. Dit komt doordat Martin Lodewijk bezig was met zijn eigen strip genaamd Agent 327.
    • Later was het bevestigt dat een toen nog onbekende tekenaar (Fabio Bono) Claus Scholz zou opvolgen. Door de komst van Fabio Bono zijn er op dit moment 2 tekenaars van De Rode Ridder, aangezien Claus pas Het Rode Ridder Team verlaat bij De Klauw trilogie.
  • Net als Karel Biddeloo schrijft hij en tekent hij verhalen over De Rode Ridder.
    • Hoe dan ook, toen Claus aan de stripreeks begon deed hij alleen het tekenwerk. Ironisch genoeg, dit deed Karel Biddeloo ook voordat hij aan zijn eigen tijdperk van De Rode Ridder begon.
    • Beide Karel Biddeloo en Claus Scholz deelde nog een gelijkenis. Voordat ze aan hun eigen tijdperk begonnen, waren ze aanwezig tijdens een ander tijdperk: Karel was present als terugkerend lid van Tijdperk I: Willy Vandersteen en Claus was kort aanwezig tijdens Tijdperk II: Karel Biddeloo. In beide gevallen kan er ook gezegd worden dat het tijdperk voor hun eigen tijdperk invloed had op de keuze van de Standaard Uitgeverij om hen als vaste tekenaar te kiezen.
  • Op een kort termijn was Claus Scholz de enige werker aan de Rode Ridder stripreeks die de verhalen bedacht, schreef en tekende. Sinds Martin Lodewijk Het Rode Ridder team verliet tijdens De Witte Waan en Marc Legendre zich pas voegde bij het team tijdens Het Godsgericht was Claus tijdelijk de enige schrijver en tekenaar, namelijk tijdens De Zwarte Narcis en De Wederopstanding.
  • In alle albums wordt niet de naam Claus Scholz gebruikt, maar Claus.
  • Claus heeft tot nu toe nog nooit zijn volledige naam, Claus Scholz gebruikt in een album. Waarom Claus dit doet is onbekend.
  • Claus is de enige schrijver van de nieuwe reeks die tot nu toe aan elk album van de nieuwe reeks heeft aan meegewerkt tot het album De Uitverkorene waarin Claus voor het eerst niet aan meegewerkt heeft.
  • Claus Scholz is de enige reguliere schrijver van de nieuwe reeks die geen computer heeft. Dit was bevestigt in Stripgids September 2009.
  • Fabio Bono is de enige persoon uit de nieuwe reeks waarmee Claus Scholz niks te maken had bij een Rode Ridder album. Hoe dan ook, Fabio is wel de opvolger van Claus.
  • Claus Scholz is de enige schrijver die met 3 schrijvers (naast zichzelf) gewerkt heeft in de stripreeks: Martin Lodewijk (vanaf De Grot van de Beer tot en met De Witte Waan), Marc Legendre (vanaf Het Godsgericht tot en met De Kinderrovers) en Peter van Gucht (vanaf De Drakar des Doods tot en met De Satansvrucht).
Roderiddertrilogie
De Klauw Trilogie.
ClausinOlavinlinna
Olavinlinna gesigneerd door Claus Scholz
  • Ondanks dat Claus Scholz officieel geen lid meer is van Het Rode Ridder team, werkt hij nog echter wel aan de nieuwe covers van De Rode Ridder Trilogie, een 14-delige reeks.
  • Claus Scholz is het eerste Rode Ridder lid die van een officieel lid naar een onofficieel lid ging.
    • Met Claus als onofficieel lid, is het de eerste keer dat 2 reguliere tekenaars aan De Rode Ridder werken: namelijk Fabio Bono en Claus Scholz.
  • Martin Lodewijk is 10 jaar ouder dan Claus Scholz.
  • Claus Scholz is de eerste persoon die een tijdperk van De Rode Ridder compleet voor zichzelf had.
  • Dimitri Fogolin is het enige lid van de Nieuwe reeks - Deel 2 die Claus Scholz nog niet had ontmoet. Marc Legendre ontmoette Claus Scholz in 2015 en Claus Scholz ontmoette Fabio Bono in 2016.
  • Claus Scholz is de eerste persoon van de Nieuwe reeks - Deel 1 die de juiste krediet kreeg voor zijn werk op YIEHA.
  • Claus Scholz is de enige persoon die werkte aan De Rode Ridder en signeerde aan minstens 2 verschillende albums zowel voor als na zijn tijdperk. Zo signeerde hij onder andere het album Olavinlinna die verscheen tijdens Tijdperk II: Karel Biddeloo en onder andere ook De Uitverkorene die verscheen tijdens Tijdperk IV: Fabio Bono.
  • Het enige lid waarvan het bekend is die Claus niet van de nieuwe reeks in persoon had ontmoet was Dimitri Fogolin.
  • Claus Scholz is de eerste persoon die in het midden van een tijdperk en reeks een schrijver werd.
  • Claus Scholz is de eerste persoon van een tijdperk die niet zijn opvolger had ontmoet tijdens zijn eigen tijdperk. Claus, hoe dan ook, ontmoette zijn opvolger Fabio Bono een paar maanden nadat zijn tijdperk van De Rode Ridder over was.

Achter de schermen

ClausScholzMartinHofman
Claus Scholz en Martin Hofman

Verwijzingen en notities

Links

Zie ook

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Claus Scholz.