Wikia

De Rode Ridder Wiki

Claus Scholz

13.821pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Claus Scholz
Claus scholtz.jpg
Naam Claus Scholz
Status Levend
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Biografie
Familie Onbekend
Werk/beroep Schrijver en tekenaar van De Rode Ridder stripreeks

Claus Scholz, ook wel bekend als Claus D. Scholz of Claus Dieter Scholz was één van de schrijvers en tekenaars van De Rode Ridder. Voordat Claus een schrijver was voor De Rode Ridder tekende hij alleen de albums van Martin Lodewijk. Gedurende de absentie van Martin Lodewijk begon Claus ook aan de stripreeks te schrijven en schreef later tegelijkertijd aan de reeks met kort Rode Ridder lid Peter van Gucht en volledig Rode Ridder lid Marc Legendre, die later aan de reeks volledig begon te schrijven.

Biografie

Eerder leven

Claus Scholz was geboren op 13 Mei 1949[1].

De Rode Ridder

De Rode Ridder: Gebroken Kracht

GK.jpg
De Rode Ridder: Gebroken Kracht

De Rode Ridder carrière van Claus Scholz begon met De Rode Ridder: Gebroken Kracht. Claus verzorgde de tekeningen samen met Karel Biddeloo, de huidige tekenaar van De Rode Ridder stripreeks gedurende de periode. Het is mogelijk, maar onbekend of dit spel impact had op Claus Scholz latere carrière voor De Rode Ridder stripreeks, aangezien hij eerder dus gevraagd was om mee te helpen met een De Rode Ridder project.

De Rode Ridder stripreeks

Martin Lodewijk

Update.png Dit artikel of sectie is genomineerd voor een update update
Het volgende moet specifiek worden upgedate:Splitsen.
Je kan De Rode Ridder Wiki helpen bij: updating it.
Update.png
Nieuwe reeks 2.jpg
Martin Lodewijk en Claus Scholz

Claus Scholz werkte vanaf 2005 mee aan De Rode Ridder stripreeks met het album de Grot van de Beer. Claus Scholz werkte samen met Martin Lodewijk samen, totdat Martin Lodewijk absent was vanwege de gezondheid van zijn vrouw. Het laatste album dat door het duo gedaan was De Witte Waan. Hoe dan ook, Claus Scholz bleef en werkte daarna samen met Marc Legendre aan 5 albums. Claus laatste werken waren niet met Marc Legendre voor de reguliere stripreeks, maar met Peter van Gucht, de schrijver van Suske en Wiske. De Satansvrucht was het laatste album getekend door Claus Scholz in de stripreeks. Het laatste verhaal bedacht door Claus zelf was De Klauw.

Alleenstaand

Marc Legendre

Peter van Gucht

Laatste verhalen

ClausSpektakel.jpg
Claus Scholz op het Brabants Stripspektakel 2016.

Claus, hoe dan ook werkte nog verder aan de stripreeks. Claus werkte niet meer mee aan de reguliere stripalbums, maar ging verder met het album De Klauw. Claus maakte van De Klauw uiteindelijk een trilogie genaamd De Klauw Trilogie, bestaande uit Inferno en De Zwarte Drietand die verscheen op het Brabants Stripspektakel op 3 en 4 September 2016.

Na De Rode Ridder

Kalmthout Gestript tentoonstelling

Claus Scholz was aanwezig op de Kalmthout Gestript tentoonstelling. Hierbij signeerde hij Rode Ridder stripboeken van zijn periode.

Ontmoeting met Fabio Bono

FabioBonoClausScholz.jpg
Fabio Bono (links) en Claus Scholz (rechts)

Op de Boekenbeurs 2016 ontmoette Claus Scholz voor het eerst zijn opvolger van De Rode Ridder stripreeks, genaamd Fabio Bono. Claus Scholz en Fabio Bono signeerde tegelijkertijd. Zo signeerde Claus Scholz ook in een album van Fabio Bono.

Boekenbeurs 2016

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Boekenbeurs 2016
ClausScholzFabioBonoSigneren.jpg
Claus Scholz signeert een album uit De Uitverkorene cyclus voor een Rode Ridder fan op de Boekenbeurs 2016.

Claus Scholz was aanwezig op de Boekenbeurs 2016. Andere dan bij zijn eerdere evenementen signeerde Claus bij dit evenement een album van zijn opvolger (Fabio Bono) voor zijn fans, die naast hem zijn eigen Rode Ridder verhalen aan het signeren was voor Rode Ridder fans.

Personages gemaakt

Interviews

Stripspeciaalzaak.be

De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman: Claus D. Scholz

ClausInterview.jpg

De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman: Claus D. Scholz was het derde interview in de interviewreeks door Martin Hofman voor Stripspeciaalzaak.be. Ten tijde van het interview waren zijn laatste Rode Ridder stripalbums De Drakar des Doods en De Satansvrucht ook de meest recente Rode Ridder albums die verschenen waren.

Bronnen

De Rode Ridder interviewreeks door Martin Hofman

Video verschijningen

Wetenswaardigheden

221-nl-v.jpg
Claus Scholz eerste werk - van zowel de tekeningen als scenario
  • Martin Lodewijk heeft niet met alle albums meegedaan sinds De Grot van de Beer en daardoor is Claus de enige van de nieuwe schrijvers/tekenaars die aan alles heeft meegedaan sinds dat ze het stokje hadden overgenomen van Karel Biddeloo. Dit komt doordat Martin Lodewijk bezig was met zijn eigen strip genaamd Agent 327.
    • Later was het bevestigt dat een toen nog onbekende tekenaar (Fabio Bono) Claus Scholz zou opvolgen. Door de komst van Fabio Bono zijn er op dit moment 2 tekenaars van De Rode Ridder, aangezien Claus pas Het Rode Ridder Team verlaat bij De Klauw trilogie.
  • Net als Karel Biddeloo schrijft hij en tekent hij verhalen over De Rode Ridder.
  • Op een kort termijn was Claus Scholz de enige werker aan de Rode Ridder stripreeks die de verhalen bedacht, schreef en tekende. Sinds Martin Lodewijk Het Rode Ridder team verliet tijdens De Witte Waan en Marc Legendre zich pas voegde bij het team tijdens Het Godsgericht was Claus tijdelijk de enige schrijver en tekenaar, namelijk tijdens De Zwarte Narcis en De Wederopstanding.
  • In alle albums wordt niet de naam Claus Scholz gebruikt, maar Claus.
  • Claus heeft tot nu toe nog nooit zijn volledige naam, Claus Scholz gebruikt in een album. Waarom Claus dit doet is onbekend.
  • Claus is de enige schrijver van de nieuwe reeks die tot nu toe aan elk album van de nieuwe reeks heeft aan meegewerkt tot het album De Uitverkorene waarin Claus voor het eerst niet aan meegewerkt heeft.
  • Claus Scholz is de enige reguliere schrijver van de nieuwe reeks die geen computer heeft. Dit was bevestigt in Stripgids September 2009.
  • Fabio Bono is de enige persoon uit de nieuwe reeks waarmee Claus Scholz niks te maken had bij een Rode Ridder album. Hoe dan ook, Fabio is wel de opvolger van Claus.
  • Claus Scholz is de enige schrijver die met 3 schrijvers (naast zichzelf) gewerkt heeft in de stripreeks: Martin Lodewijk (vanaf De Grot van de Beer tot en met De Witte Waan), Marc Legendre (vanaf Het Godsgericht tot en met De Kinderrovers) en Peter van Gucht (vanaf De Drakar des Doods tot en met De Satansvrucht).
Roderiddertrilogie.jpg
De Klauw Trilogie.

Achter de schermen

ClausScholzMartinHofman.jpg
Claus Scholz en Martin Hofman

Verwijzingen en notities

Links

Zie ook

DRR.jpg
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Claus Scholz.

Around Wikia's network

Random Wiki