Wikia

Update.png Dit artikel of sectie is genomineerd voor een update update
Het volgende moet specifiek worden upgedate:Naam betekenis + Achter de schermen + cat. update.
Je kan De Rode Ridder Wiki helpen bij: updating it.
Update.png
Borsos
Borsos.JPG
Naam Borsos
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Man
Kleur ogen Blauw
Haarkleur Bruin
Biografie
Familie Onbekend
Werk/beroep Lid van De Ridders van De Ronde Tafel
Bondgenoot van Lodogran van Camelard
Gestorven in Bodwin Moors, Engeland
Doodsoorzaak Neergestoken met een zwaard in de rug door Aberdare
Slachtoffers
Direct 1[1]
Indirect Geen
Monsters Geen
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Karel Biddeloo
Eerst gezien Het Zwarte Teken
Laatst gezien Het Zwarte Teken
Verschijningen 1

Borsos was een ridder van De Ronde Tafel, na een ruzie pleegde hij verraad en werkte samen met Lodogran van Camelard.

BiografieEdit

Eerder levenEdit

Borsos was nog niet lang een ridder van koning Arthur. Hij was net klaar met zijn opleiding en wilde zo snel mogelijk roem en eer krijgen voor een vervulde opdracht. Borsos had weinig geduld en werd snel boos[2].

Het zwarte tekenEdit

Toen Johan en Lancelot naar het kasteel van Aberdare gestuurd werden, wilde Borsos in hun plaats gaan. Arthur weigerde omdat hij te jong was. Johan wilde best dat hij met hun mee ging, maar hierdoor werd Borsos kwaad en liep in zijn haast tegen Hugon op. Borsos wilde de nar slaan, waarop Lancelot ingreep. Hij trok zijn zwaard en Johan ontwapende hem. Hierna waarschuwde Arthur de jonge ridder dat hij als een hond uit Camelot verjaagt zou worden als dit nog een keer zou gebeuren[2].

Woedend ging Borsos naar zijn kamer waar een onbekende edelman op hem wachtte. Het was Lodogran van Camelard die met hem wilde samenwerken. Borsos stemde toe, waarna Lodogran hem voorstelde de twee ridders te volgen, ook kreeg hij een dozijn soldeniers mee ter ondersteuning. Tijdens de tocht hielden Borsos en zijn mannen de ridders goed in de gaten. Nadat zij een bosbrand aangestoken hadden, dachten ze dat Johan en Lancelot dood waren, maar bij de eerstvolgende herberg zagen ze hun paarden staan. De zes soldeniers gingen de herberg in om de ridders in een door hun uitgelokte herbergtwist te doden. Bij deze onderneming werden de soldaten door Johan en Lancelot in elkaar geslagen. Borsos nam zijn handlangers mee en ging ervandoor. Hij begreep dat hij het zelf op zou moeten lossen, de soldeniers liet hij terug naar huis gaan. Borsos volgde de ridders naar het kasteel van Aberdare en wachtte zijn kans af[2].

Op het kasteel zag hij dat Johan en Lancelot gevangen genomen werden. Aderdare wilde met het zwarte teken willoze slaven van hen maken, net als van alle andere mensen uit de omgeving. Borsos besloot om in te grijpen en nam de plaats van een soldenier in. Hij zette de wandkleden in de brand om Aberdare en zijn mannen af te leiden, vervolgens ging hij naar de kerker om de ridders te bevrijdden. Daar trof hij op Bardolf, de soldeniers kapitein van Aberdare. Bardolf dacht dat hij met zijn ervaring wel van Borsos zou winnen, maar vergat dat de ridders van De Ronde Tafel een betere opleiding kregen dan wapenknechten. Borsos doodde Bardolf, waarna hij Johan en Lancelot bevrijdde. Daarna vochten de drie ridders tegen Aderdare's mannen[2].

DoodEdit

Terwijl ze zich een weg naar buiten vochten, stak Aberdare hem onverwacht in de rug. Voordat hij stierf vroeg Borsos de twee ridders om vergiffenis, de naam van zijn opdrachtgever, Lodogran, kon hij niet meer uitspreken[2].

VerschijningenEdit

StripreeksEdit

Naam betekenisEdit

PersoonlijkheidEdit

Borsos was nog maar kort een ridder van De Ronde Tafel. Hij wilde zo snel mogelijk roem voor een volbrachte opdracht. Als Arthur weigert om hem naar Bodwin Moors te sturen, keert hij zich tegen Johan en Lancelot. Hij begint met Lodogran samen te werken. Uiteindelijk helpt Borsos de twee ridders echter.

Kracht en sterkteEdit

Borsos had een goede opleiding met wapens gehad. Hij kon niet tegen meer ervaren ridders als Johan en Lancelot op, maar wel tegen gewone soldaten. Ook Bardolf wist hij tijdens een zwaardgevecht te verslaan, ondanks dat die meer ervaring had dan Borsos.

WetenswaardighedenEdit

  • Borsos is een van de meesterbreinen die om was gebracht door een ander meesterbrein (Aberdare).
  • Net als zijn bondgenoot, verraadde die Johan pas ten tijde dat hij stierf. Maar in het geval van Lodogran, hij kwam weer tot leven, maar stierf enige tijd later[2]. Lodogran's dood verscheen voor de dood van Borsos (De Boetelingen).
    • Net als zijn baas werkte hij ook achter de schermen, zonder dat Johan er iets vanaf wist.

Achter de schermenEdit

Zie ookEdit

Around Wikia's network

Random Wiki